دست خالی طراحان گرافیک کرمانشاه از سفارش های بومی

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، محسن یاوری - کرمانشاه- خبرنگار: زهرا احمدی کارشناس ارشد گرافیک و فارغ التحصیل رشته هنر از دانشگاه سوره تهران از جمله هنرمندان جوان کرمانشاهی است که از سال 83 تاکنون به صورت حرفه ای به کار طراحی و تدریس گرافیک اشتغال دارد.

دست خالی طراحان گرافیک کرمانشاه از سفارش های بومی

وی علاوه بر تدریس هنر در هنرستان ها و دانشگاه ها در فراوری و خلق آثار هنری هم پیروز عمل نموده است. با وی گفت وگو نموده ایم که در ادامه می خوانید.

  • چطور شد که به سمت گرافیک کشیده شدید؟

از کودکی و نوجوانی به طراحی و تصویرسازی علاقه داشتم و طراحی اشکال به گونه ای متفاوت و نیز تبلیغات را دوست داشتم، اما تا انتها دوران دبیرستانم که رشته ریاضی فیزیک خواندم، راه خودم را پیدا ننموده بودم. دوران پیش دانشگاهی بودم که یک اتفاق باعث شد راهم را پیدا کنم. معلم شیمی من آقای حدیدی 2 سری کتاب کنکور هنر به من امانت داد و من تصمیم گرفتم علاوه بر کنکور ریاضی در رشته هنر هم ثبت نام کنم و لذت مطالعه همان کتاب ها باعث شد که به طور کلی راه و راستا زندگی ام را تغییر دهم.

  • در این عرصه نمایشگاهی برگزار نموده اید یا مقامی به دست آورده اید؟

بیشتر فعالیت های من در زمینه طراحی تبلیغاتی و تدریس بوده تا شرکت در مسابقات یا برگزاری نمایشگاه، اما در چند نمایشگاه گروهی و یک نمایشگاه انفرادی پوستر هم شرکت داشته ام و سال 86 در بخش طراحی جلد کتاب هنرآموزان استان کرمانشاه نفر اول شدم. در کتاب گرافیک سال بابان نیز چند اثرم منتشر شد.

  • به جز طراحی گرافیک در چه بخش های دیگری فعالیت می کنید؟

به جز طراحی و تدریس گرافیک، در زمینه های عکاسی هم کارآفرینی فعالیت می کنم.

  • با توجه به احتیاج کار شما به خلاقیت فراوان و پیچیدگی خاص آن و همچنین فراگیر بودن فعالیت هایتان چگونه انگیزه کار کردن را در خودتان زنده نگه می دارید؟

در جواب سوالتان باید بگویم که اشتیاق به یادگیری و تغییر همواره انگیزه کار کردن را در من شعله ور نگه داشته است. به روز بودن و تغییرات لحظه ای که در این رشته یعنی گرافیک وجود دارد هیجان انگیز و بسیار انگیزه بخش است. خلاقیت برای همه تعریف یکسان و ثابتی ندارد. در هر فردی این موضوع به گونه ای خاص رخ می دهد. گاهی با ایده دریافت از آثار دیگران، گاهی با مطالعه و گاهی حتی با دیدن یک منظره یا شاهد یک حادثه خاص بودن این امر صورت می گیرد و خود این امر باعث ایجاد انگیزه های فراوان برای کار کردن می گردد.

  • هنر گرافیک را در استان کرمانشاه در چه سطحی می بینید؟

هنر گرافیک در کرمانشاه با وجود مراکز دانشگاهی و فعالیت طراحان گرافیک کرمانشاه در سطح قابل قبولی قرار گرفته است، اما متاسفانه برای ما کرمانشاهی ها همواره مرغ همسایه غاز است و کارفرمایان و سفارش دهندگان محصولات گرافیکی بیشترین سفارش هایشان را به طراحان و شرکت های خارج از استان می سپارند که جای تاسف فراوان دارد.

  • می دانم شما اهل مطالعه هم هستید. فکر می کنید مطالعه چه تاثیری بر کار هنریتان می گذارد؟

ادبیات و هنر 2 مقوله جدانشدنی از یکدیگرند و در ایران این به هم پیوستگی قدمتی به بلندای تاریخ دارد؛ بارزترین نمونه های آن را در شاهنامه های دوران سلجوقی تا قاجار می توان دید، همچنین کتاب های ارزشمند دیگری از جمله ارژنگ مانی، کلیله و دمنه، بوستان سعدی و... و. را می توان نام برد. ادبیات تصور ذهنی نویسنده از وقایع را توضیح می دهد و طراح تصویرگر آن را بر روی کاغذ می آورد و درک موضوع را برای خواننده سهل می سازد. طراحی که اهل مطالعه ادبیات باشد از تصویرهای ذهنی قوی تری بهره مند است و این امر باعث غنی تر شدن آثارش خواهد شد.

  • برای علاقه مندان به گرافیک چه پیشنهادی دارید؟

پیشنهادم به علاقه مندان این حرفه این است که لحظه ای از یادگیری و مطالعه و پژوهش دست برندارند، هر لحظه خود را در حال پیشرفت نگه دارند و سعی نمایند که از قافله عقب نمانند. حتما در ابتدای کار طراحی را به صورت اصولی بیاموزند و تا می توانند آثار گرافیکی ببینند تا ذهنی غنی از تصویر داشته باشند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 294

به "دست خالی طراحان گرافیک کرمانشاه از سفارش های بومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست خالی طراحان گرافیک کرمانشاه از سفارش های بومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید