دست درازی به قبرستان های قدیمی یزد تمامی ندارد

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، دست درازی به قبرستان های قدیمی یزد تمامی ندارد.

دست درازی به قبرستان های قدیمی یزد تمامی ندارد

قضیه چیست؟

استان یزد از مواریث تاریخی ارزشمند و متعددی برخوردار است؛ میراثی گرانبها و غنی که اگر به آن بی توجهی شود، روزی از دست خواهند رفت و یکی از این میراثهای به یادمانده از گذشته، قبرستان های تاریخی این شهر است که بعضا قدمتی بیش از 1000 سال دارند و در نقاط مختلف این شهر از دوران مختلف تاریخی به یادگار مانده اند.

اما این روزها و ایام تعطیلی گردشگری یزد که نشات گرفته از شیوع کروناست، شاهد هجوم دزدان میراث فرهنگی به جان این اماکن تاریخی فاقد محافظ هستیم بطوریکه بنا به گفته های برخی از افراد محلی، نقش ساکنان این مناطق در این ماجراهای شوم نیز غیر قابل انکار نیست.

قبلا در گفت وگویی با سید مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی یزد، کمبود نیروهای میراث فرهنگی در این باره عنوان شده بود و نقش فرهنگ سازی را در رفع این معضل بزرگ، موثر دانسته بود، اما گویا افزایش این تهدیدها، حضور پررنگ تر نیروهای میراث فرهنگی و توجه ویژه به این اماکن از طریق دیگر ارگان های نظارتی را ضروری تر کرده است، چرا که سارقان میراث فرهنگی نه تنها تهدید کننده اماکن تاریخی و هویت مردم هستند بلکه می توانند تهدیدی برای مال و جان مردم بومی نیز بشمار فرایند.

البته علاوه بر این معضل، برخی اقدامات مانند معبر سازی در مناطقی تاریخی مانند توران پشت نیز موجب نگرانی میراث دوستان است که باید نسبت به رفع چنین مسائلی در محدوده های تاریخی برخورد شود.

با تمام این اوصاف به نظر می رسد با توجه به سابقه یزد در زمینه ثبت جهانی و قدمت تاریخی آن، نداشتن تدبیر و نبود قوانین محکم مدیریتی و نظارتی ممکن بوده که زمینه ساز بروز صدماتی به این مواریث ارزشمند است.

منبع: همگردی
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1176

به "دست درازی به قبرستان های قدیمی یزد تمامی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست درازی به قبرستان های قدیمی یزد تمامی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید