رقابت نو غول های فناوری در صنعت هوایی دنبال می گردد، نگاهی به موتورهای موشکی فوق سریع روسیه

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، تازه ترین موتورهای موشکی هایپرسونیک روسیه با توانایی رسیدن به سرعت 20 ماخ(20 برابر سرعت صوت) در راهند. این موشک ها توانایی انجام حرکت های انحرافی را با سرعت بسیار بالا دارند و رئیس جمهور روسیه؛ ولادیمیر پوتین معتقد است سیستم های دفاع موشکی در برابر این نوع موشک ها هیچ توانی ندارند.

رقابت نو غول های فناوری در صنعت هوایی دنبال می گردد، نگاهی به موتورهای موشکی فوق سریع روسیه

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب تا پیش از این اصطلاح موشک هایپر سونیک بیشتر برای موشک هایی استفاده می شد که سرعت بین ماخ 5 و 10 ماخ را توصیف می کردند (یعنی 3،836 و 7،673 مایل در ساعت سریعتر از سرعت صوت) این سرعت احتیاج به انواع محافظ های حرارتی و طراحی های آیرودینامیکی دارد. اما به نر می رسد معادلات از دید روس ها در حال تغییر است و آن ها در حال طراحی یک موشک شگفت انگیز با سرعتی انفجاری هستند.

موتورهای توربوفن برای سفرهای تجاری بسیار مناسب هستند، زیرا می توانند هواپیما را تا حدود 600 مایل بر ساعت حرکت دهند. کنکورد با استفاده از توربوفن ها به سرعتی حدود 2 ماخ حرکت می نماید و حتی می تواند خودروهای پرسرعت را در مسیر سرعت شکست دهد.

هرچند موتورهای دورانی ممکن است روزی سرعت و اقتصاد را با یکدیگر همطراز نمایند، اما در حال حاضر هزینه طراحی و سوخت رسانی موتورهای با سرعت بالا کمی بالاتر از حد عادی است. موتورهای دورانی و انفجاری با استفاده از سوخت معمولی، اکسیژن، فشارو گرما، یک انفجار کوچک و احتراق داخلی ایجاد و قوه محرکه را ایجاد می نمایند. اما مکانیزم موتورهای جددی فرق دارد.این فرایند یک اثر جانبی مولکول هایی است که به یکدیگر نزدیک می شوند. درواقع هنگامی که مولکول های مناسب به هم نزدیک می شوند و واکنش نشان می دهند، شوک ایجاد شده موجی در مولکول های اکسیژن و مولکول های سوخت با نیروی بسیار زیاد ایجاد می نماید و در نهایت حرکت سریع رخ خواهند داد.

نارندرا جشی، مهندس ارشد فن آوری های نیروی محرکه در گروه GE Research، می گوید: آنچه که این موتور اجازه می دهد تا سوخت موتور را احیا کند بسیار بالاتر از موتورهای احتراق معمولی است. این مقدار سوخت بالاتر باعث ایجاد نیروی بیشتر می گردد، و این توجیه می نماید که چگونه این موتورها هواپیماها را به سرعت هایپرسیونیکی می رسانند.

در این میان یک نکته مهم وجود دارد؛ این موتورها هنوز در مرحله اولیه هستند و از جنرال الکتریک تا ناسا در پی ایجاد چنین موتورهای پرسرعتی هستند. درواقع افزون بر روسیه، ایالات متحده و چین نیز به شدت در پی موتورهای پرسرعت دورانی هستند. این تلاشها به عنوان بخشی از تلاشهای موشکی کشورهای مذکور در نظر گرفته می گردد.

اما ایجاد چنین سیستمی درست مثل داستانهای خیالی است چرا در فاصله یک چشم به هم زدن افراد را در مسیرهای مختلف به سفر می برد. یکی از مسائل پیش رو این طرح مسئله سوخت رسانی است و مورد دوم پیشبینی شرایط احتراق داخلی موتور و قابلیت اعتماد به امنیت آن است.

منبع: انتخاب
انتشار: 2 دی 1401 بروزرسانی: 2 دی 1401 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2180

به "رقابت نو غول های فناوری در صنعت هوایی دنبال می گردد، نگاهی به موتورهای موشکی فوق سریع روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت نو غول های فناوری در صنعت هوایی دنبال می گردد، نگاهی به موتورهای موشکی فوق سریع روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید