روستای پالنگان-کامیاران-ایران

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، پالنگان دهاتی له منطقه کوردستان که یادی له ماسوله له منطقه گیلان را....

روستای پالنگان-کامیاران-ایران

((پالنگان روستایی در منطقه کردستان که یاد آور ماسوله در منطقه گیلان است))

((له دهاتی کانی سوز و جوانه کانی ولاتی کوردستان تماشا فرمون))((از روستاهای سرسبز و زیبای منطقه کردستان دیدن نمائید))

روستای پالنگان در دهستان ژاورود، در 15 کیلومتری غرب شهرکامیاران در دره تنگی ور استان کردستان قرار گرفته است که ابتدای منطقه اورامان می باشد. یکی از زیباترین روستاهای پله کانی با معماری ویژه وطبیعت متفاوت در فصول مختلف می باشد.

در 800 متری روستا در دره زیبای تنگیور و در محل چشمه های پر آب، قلعه پالنگان وجود داشت که اکنون بقایای اتاق ها و پل های قدیمی آن پابرجاست. آثار به دست آمده از قلعه و بقایای پل های ساخته شده بر روی رودخانه، قدمت آن را به دوره پیش از اسلام می رساند.

روستای پالنگان در شیب بسیار تندی قرار گرفته و به همین دلیل بر اساس سبک معماری، بسیاری از روستاهای استان، پشت بام خانه جلویی به عنوان حیاط خانه پشتی مورد استفاده قرار می گیرد و البته خانه های اینجا به طور کلی با مصالح بومی، بویژه سنگ و گل بنا نهاده شده اند و این رسمی است که از کهن تا به امروز نسل به نسل دانش آن منتقل شده و تمام خانه های این روستا به طریق سنگ چین ساخته شده اند.که این منظره ماسوله را برای مسافران تداعی می نماید.

در روستای پالنگان قامت سخت و مقاوم کوه را با متانت تراش می دهند و در فضای ایجاد شده، سنگ های کنده شده به صورت خشک چین و البته در موارد کمی با استفاده از گل توسط استادان چیره دست روی هم بنا می شوند و نتیجه کار خانه ای می گردد آرام و چشم نواز، به رنگ کوه که تنها کمی تغییر فرم داده و سپس سقف خانه ها را از طریق تخته و پس از آن گل می سازند و این رسم همچنان در حال حاضر نیز توسط مردم این روستا دنبال و پیگیری می گردد.

تابستان گرم و بهار معتدل پالنگان باعث شده که کوچ بهاری عشایر به ارتفاعات این روستا یکی از جاذبه های گردشگری فصلی باشد. به خصوص که این کوچ همراه با اجرای بسیاری از مراسم سنتی عشایر کرد مثل اجرای موسیقی گریان، چپله و سیاچمانه همراه است و اگر خوش شانس باشید و مناسبت های تقویم هم همراهی نمایند، می توانید مراسم مذهبی، عروسی، شب یلدا و خوش آمد گویی به نوروز را هم در این روستا ببینید

زنان هم پابه پای مردان کاز می نمایند...

پالنگان با این که در یک منطقه کوهستانی واقع شده، اما راستا صعب العبوری ندارد. آسفالت بودن راستا امکان خوبی است که در تمام طول سال امکان بازدید از این روستا را به شما می دهد .

..

منبع: سفرگو
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 705

به "روستای پالنگان-کامیاران-ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای پالنگان-کامیاران-ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید