عربستان، بن سلمان برای تحریم های احتمالی از جانب بایدن آماده می گردد

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، یک منبع در دربار سلطنتی فاش کرد که ولیعهد سعودی در حال آماده سازی خود در مورد تحریم های احتاقتصادی اقتصادی از سوی دولت بایدن است.

عربستان، بن سلمان برای تحریم های احتمالی از جانب بایدن آماده می گردد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از سعودی لیکس، یک منبع ناشناس در کاخ پادشاهی عربستان فاش کرد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در حال آماده سازی خود برای تحریم های مالی شخصی که ممکن است از جانب جو بایدن رئیس جمهور جدید ایالت متحده علیه وی اعمال گردد، است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

منبع مذکور گفت که ولیعهد سعودی در حال آماده سازی خود برای اعمال تحریم های مالی و مجازات شخصی از جانب جو بایدن می باشد.

این منبع به سعودی لیکس خاطرنشان کرد که محمد بن سلمان رایزنی های حقوقی گسترده ای را در مورد این که ممکن است تحت تحریم های مالی شخصی از سوی دولت بایدن قرار گیرد شروع نموده است.

این منبع در ادامه تأکید کرد این امر با توجه به اقدام اخیر جو بایدن انجام شده است که سخنگوی کاخ سفید خاطرنشان کرد که جو بایدن در نظر دارد روابط کشورش با عربستان را از جهت تازه و تنها از کانال ارتباط با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور دنبال کند و در دیپلماسی مورد نظر بایدن برای ارتباط با عربستان ولیعهد این کشور جایی ندارد. همچنین این امر در سایه اقدام اخیر دولت جو بایدن در مورد افشای جزئیات محرمانه درخصوص قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی می باشد. روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت که قرار است دفتر مدیر اطلاعات آمریکا گزارشی از نتایج تحقیقات قتل ترور جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول را در آینده ای نه چندان دور منتشر کند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست در گزارش مذکور آمده است که ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقجی را داده است که این گزارش احتمالا فضای بین جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا و ریاض را متشنج خواهد نمود.

دولت جو بایدن تا کنون به لغو توافقهای فروش تسلیحات به عربستان در کوشش برای سرانجام دادن به جنگ یمن پرداخته است.همچنین دولت دموکرات ها نام انصارالله را از لیست گروه های تروریستی حذف نموده است.

بسیاری از ناظران معتقدند که دولت بایدن تصمیم دارد روابط خود را با ملک سلمان تقویت و ارتباط خود را عامدانه با محمد بن سلمان قطع کند و از این طریق روابط واشنگتن با ریاض را سازماندهی کند که این رویکرد در واقع مغایر با سیاست های پیشین کاخ سفید و کاملا خلاف جهتی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده در روابط با عربستان، یکی از بزرگترین متحدان خود در منطقه خاورمیانه در پیش گرفته بود.

جن ساکی در جریان کنفرانس خبری روزانه با خبرنگاران خاطرنشان کرد: ما از ابتدا به صراحت و روشنی خاطرنشان کردیم که قصد داریم روابط با عربستان را مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم. در حالی که اشاره جن ساکی به نام محمد بن سلمان در این سخنان نوعی سرزنش از جانب کاخ سفید تلقی شد.

روزنامه کوریر اتریش در 16 فوریه 2021 به نقل از بسیاری کارشناسان نوشت که اگرچه محمد بن سلمان عملاً حاکم عربستان است ، اما با کشته شدن خاشقجی اعتبار وی بسیار آسیب دیده است و این امر دولت بایدن را بر آن داشته تا رویکرد جدیدی در برخورد با عربستان سعودی اتخاذ کند ، خصوصاً از آنجا که دولت فعلی ایالات متحده سعی دارد عربستان را به پیشرفت در زمینه حقوق بشر از جمله آزادی فعالانی که به دلیل دفاع از زنان و حقوق بشر در عربستان بازداشت شده اند، ترغیب کند.

خبرگزاری بلومبرگ تاکید نمود رابطه واشنگتن با ریاض قطع نشده و مقامات آمریکایی هنوز می خواهند به عربستان سعودی برای دفاع از خود در برابر ایران یاری نمایند.همانطور که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در تبادل نظری تلفنی با محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی تصمیم واشنگتن درباره توقف حمایت از ائتلاف متجاوز عربی در یمن را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند، بدین ترتیب لوید آستین حملات انصارالله به مرزهای عربستان سعودی را محکوم و بر پایبندی آمریکا به دفاع از مرزهای عربستان سعودی تاکید نمود.

آرون دیوید میلر، عضو ارشد مالی و استراتژی در بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی خاطرنشان کرد که سوابق حقوق بشری عربستان، اقدامات آن در یمن و کوشش های بی پروا برای جمع آوری نفوذ در منطقه خود به احتمال زیاد به عنوان زمینه هایی برای تنش لفاظی، خصوصاً با دولت بایدن که به دنبال سرمایه گذاری زیاد در خاورمیانه نیست، ظاهر خواهد شد.

عربستان با توسل به لابی قدرتمند خود در ایالات متحده، در انتخابات 2016 هزینه گزافی را برای انتخاب دونالد ترامپ متحمل شد که البته از نتیجه مطلوب آن چهار سال بهره ببرد. هزینه این پیروزی آنقدر گزاف و سنگین بود که ترامپ اولین سفر خارجی خود را به عربستان اختصاص داد و قرارداد 100 میلیارد دلاری تسلیحات را با بن سلمان منعقد کرد.

اما در دوران ریاست جمهوری اوضاع به سرعت تغییر کرد و جکی نورتهم تحلیلگر در مصاحبه با شبکه رادیویی ملی ان پی آر آمریکا در سال 2019 گفت که این تغییر به دلیل سرمایه گذاری مالی عربستان در ایالات متحده و همچنین سرمایه گذاری این کشور در شرکت های خصوصی ترامپ است و این ثروت عربستان بوده که باعث ارتباط نزدیک این دو کشور به هم شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1493

به "عربستان، بن سلمان برای تحریم های احتمالی از جانب بایدن آماده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان، بن سلمان برای تحریم های احتمالی از جانب بایدن آماده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید