عوارض مصرف بی رویه استامینوفن

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، مصرف بیش از حد و طولانی مدت استامینوفن موجب اعتیاد به این دارو شده و عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

عوارض مصرف بی رویه استامینوفن

به گزارش خبرنگاران از خبرنگاران، قرص استامینوفن نوعی مسکن است که در موارد خاصی سلامتی فرد را تهدید می نماید. این دارو که معمولا برای درمان تب، سردرد، درد های خفیف، آنفلوانزا و سرماخوردگی استفاده می گردد، در دو نوع استامینوفن ساده و کدئین وجود دارد.

استامینوفن کدئین برای درمان دندان درد، کمردرد، آرتروز، درد های قاعدگی، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سرکوب سرفه به کار می رود.

مصرف بیش از حد این دارو عوارضی مانند؛ بی اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ و درد در قسمت راست بالای شکم را ایجاد می نماید. همچنین نارسایی کبد را هم به ارمغان می آورد که اگر به سرعت درمان نگردد باعث مرگ بیمار خواهد شد.

مصرف هم زمان استامینوفن کدئین دار با دیگر دارو های سیستم عصبی مرکزی مانند: آنتی هیستامین ها، باربیتورات ها و آرامبخش های عضلانی یا با دارو های آنتی دپرسیون سه حلقه ای، باعث خواب آلودگی شدید در فرد می گردد.

همچنین مصرف این دارو به طور متوالی و طولانی مدت منجر به وابستگی می گردد، اگر به طور ناگهانی قطع گردد می تواند علائمی مانند: اسهال، تب، آبریزش بینی، عطسه، تهوع و استفراغ، سفتی عضلات، افزایش ضربان قلب، اختلال در خواب و توهم داشته باشد.

در دوره بارداری و شیردهی اگر مصرف استامینوفن کدئین بدون احتیاط باشد، نوزاد را هم وابسته می نماید.

حمید خیری داروساز گفت: استامینوفن دارویی است که به عنوان مسکن استفاده می گردد و مصرف آن بسیار متداول است. مصرف این دارو برای کسانی که حساسیت دارند می تواند منجر به مرگ گردد.

وی اضافه کرد: استامینوفن کدئین اگر بیش از حد استفاده گردد در مدت طولانی اعتیادآور خواهد بود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 804

به "عوارض مصرف بی رویه استامینوفن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض مصرف بی رویه استامینوفن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید