فاز دو و سه مطالعاتی واکسن کوویران ادغام می شوند، واکسن های جدید کرونا در راه ایران

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، عضو کمیته علمی واکسن کوویران با اشاره به اینکه واکسیناسیون همه افراد پرخطر تا انتها سال انجام می شود، شرح داد: قرار است فاز دو و سه مطالعاتی واکسن کوویران ادغام شوند، همچنین کشور های دیگری هم برای مشارکت در این فاز اعلام آمادگی کردند که در آنجا هم فاز دوم و سوم اجرا شود.

فاز دو و سه مطالعاتی واکسن کوویران ادغام می شوند، واکسن های جدید کرونا در راه ایران

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، پیام طبرسی در برنامه طبیب با اشاره به اینکه در این 12 روز اخیر حدود 30 تا 40 درصد ورودی مبتلایان به کرونا به اورژانس ها افزایش پیدا کرده، اظهار کرد: امید داریم با رعایت مردم این موج موقتی باشد و به افزایش بستری و مرگ و میر نینجامد، البته درآمدن از این شرایط دست خودمان است و امید داریم با برگشت محدودیت ها اوضاع بهتر شود، چون با این شرایط هرچه به سمت عید می رویم اوضاع هم بدتر خواهد شد.

فوق تخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشور هایی که واکسینه می شوند هم شدیدترین محدودیت ها اِعمال می شود، گفت: زدن واکسن نشانه این نیست که شما ویروس را نمی گیرید، کما اینکه برخی از هموطنان رفتند دبی واکسن زدند و باز هم مبتلا شدند، این دوستان در راستا ممکن است مبتلا شوند، چون اگر واکسن هم عالی باشد تا مدت ها بعد از تزریق دوم ایمنی ایجاد نمی شود.

وی در پاسخ به این سؤال که شرایط بعد از واکسینه شدن چگونه است یادآور شد: چند کار باید انجام دهید که یکی از آن ها واکسن است، هر موقع دیدید مرگ ومیر نداشتیم و تعداد مبتلایان زیر 50 نفر بود، زنجیره انتقال قطع شده، اما الان وقتی روزانه 7300 نفر شناسایی می شوند این نشان می دهد که ویروس چرخش دارد، در هر صورت انشاءالله تا آخر اسفندماه افرادی که ریسک بالایی دارند همه وارد واکسیناسون شده و برای سال بعد هم همه خواهند زد، اما با وجود واکسن هم هیجان زده نشویم.

عضو کمیته علمی واکسن کوویران با اشاره به اینکه برای 15 اسفند نتایج فاز اول یعنی 56 نفری که دو دوز زدند خواهد آمد، توضیح داد: انشاءالله بعد از تأیید وزارت بهداشت وارد فاز دوم تست می شویم، تا آن زمان هم که واکسن های ایرانی به مرحله واکسیناسیون عمومی برسد واکسن های خریداری شده وزارت بهداشت به تدریج وارد می شود چنانکه در اولین مرحله نیز همکاران ما در بخش های مراقبت های ویژه واکسن را تزریق کردند که خوشبختانه هیچ عارضه ای هم نداشته و انشاءالله آغازی باشد برای واکسیناسیون سراسری در ایران.

طبرسی در پاسخ به این سؤال که می توان متوجه شود که میزان آنتی بادی این واکسن ها چقدر است گفت: الان برای تشکیل آنتی بادی زود است، چون 28 روز پس از زدن واکسن دوم آنتی بادی در بدن اشخاص ایجاد می شود، یعنی حتی پس از زدن واکسن دوم هم تا یک ماه مثل این است که فرد واکسن نزده و در این زمان می تواند به ویروس مبتلا شود، چون به محض زدن واکسن ایمنی ایجاد نمی شود.

این پزشک متخصص همچنین یادآور شد: وزارت بهداشت مسافرانی که از انگلیس می آیند قرنطینه می کند و تست بسیاری از آن ها مثبت شده است، حتی با وجود تست منفی هم ممکن است تعدادی از آن ها ناقل باشند، یعنی همین سفر های هوایی و مسافرت ها هم خطرناک است، این ویروس انگلیسی از نظر علائم اولیه فرق چندانی با سایر ویروس ها ندارد، اما 70 درصد قدرت سرایت بیشتری داشته و از لحاظ مرگ ومیر و عوارض هم کشنده تر است و مشخصه آن هم این است جوانان را بیشتر درگیر می کند و این خوب نیست، چون جوانان در رده آخر واکسیناسیون هستند.

وی در مورد تأثیر واکسن های ایرانی روی ویروس انگلیسی توضیح داد: واکسن کوویران در محیط آزمایشگاهی روی ویروس کرونا مؤثر بوده، اما ما انواع سوش ها را داریم لذا اگر ما چرخه را کنترل کنیم نباید نگرانی از سوش های مختلف داشته باشیم، توصیه این است که برای نوروز هم خودمان را برای رعایت آماه کنیم، اما من خوش بین هستم انشاءالله از بهار 1400 که واکسیناسیون فرایند سریع تری بگیرد دیگر برای پائیز سال آینده شاید شرایط بهتری داشته باشیم، چراکه تا 50 تا 60 درصد جمعیت واکسن نزنند نمی توانیم از این ویروس غافل شویم.

طبرسی در پاسخ به این سؤال که هنوز این سؤال می شود که چرا ورزشکارانی مثل آقایان میناوند و انصاریان باید دچار چنین شرایطی شوند گفت: فاز دوم این بیماری که التهابی است خیلی جا ها مبهم است، یک موقع می بینیم بیماری با سن بالا و بیماری زمینه ای جا سالم به در می برد و یک موقع هم جوانان گرفتار می شوند لذا نکات ژنتیک و زمینه های ژنتیک در این پاسخ های التهابی خیلی مهم است، همچنین میزان تعداد ویروسی که وارد بدن فرد می شود هم مهم است در مورد این دو عزیز هم به نظر می آید که آن تهاجم اولیه خیلی سنگین بوده است.

عضو کمیته علمی واکسن کوویران در ادامه توضیح داد: اینکه برخی می گویند واکسن نمی زنیم اشتباه است، چون در مورد این ویروس نمی توانیم خطر کنیم، این ویروس منتظر فرصت است که حمله کند. اما در حال حاضر، چون تعداد واکسن کم است افرادی که مبتلا نشدند در اولویت واکسن هستند، اما بعد از سه ماه کسانی هم که گرفتند باید بزنند، چون ویروس ایمنی دائم نمی دهد و با واکسن ایمنی تقویت می شود.

وی با اشاره به اینکه افراد پرخطر و بالای 60 سال در اولویت واکسن کوویران هستند، گفت: امیدواریم از تیرماه همه افراد را در واکسیناسون قرار دهیم و شاید هم زودتر، اگر بتوانیم تا آخر فروردین واکسیناسون همه افراد پر خطر را تمام کنیم پس از آن به سرعت واکسیناسون عمومی را آغاز خواهیم کرد. در اینجا باید یادآور شوم کسی که واکسن زده ناقل نیست، چون واکسن ها حاوی اجزای ویروس یا ویروس کشته شده است بنابراین ویروسی نیست که تکثیر کند و انتقال دهد، بنابراین مسری نیست.

طبرسی در خاتمه با اشاره به اینکه قرار است فاز دو و سه مطالعاتی واکسن کوویران ادغام شوند، یادآور شد: دو، سه کشور هم برای مشارکت در این فاز اعلام آمادگی کردند که در آنجا هم فاز دوم و سوم اجرا شود، همچنین واکسن های آسترازنکا که مکانیسمش مثل همین واکسن روسی است و دیگری برای بهارات هند است که آن هم ویروس کشته شده است و یک واکسن چینی هم در راه است که آن ها هم عوارضی نداشتند و امیدواریم ایمنی خوبی هم داشته باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1489

به "فاز دو و سه مطالعاتی واکسن کوویران ادغام می شوند، واکسن های جدید کرونا در راه ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاز دو و سه مطالعاتی واکسن کوویران ادغام می شوند، واکسن های جدید کرونا در راه ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید