مساجد معروف در هند

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، مشهورترین مسجدهای هند

کشور هند سرزمینی است هزار رنگ متشکل از مذاهب بسیار و عقاید مختلف ،اسلام یکی از شناخته شده ترین ادیان این کشور است. مساجد، محل نماز برای مسلمانان، از جمله سازه های زیبایی به شمار می روند که با جزئیات هنری پیچیده همراه هستند. درخشش و شکوه معماری در بعضی از این مساجد بسیار قابل تحسین است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا تعدادی از آنها را به شما معرفی کنیم:

مساجد معروف در هند

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

مسجد حاجی علی، بمبئی

مسجد حاج علی یکی از جاذبه های توریستی شهر بمبئی است که از معروف ترین مساجد این کشور به شمار می رود. معماری با شکوه این بنا، آن را به مکانی امن و ساکت تبدیل کرده است. این مسجد زیبا، روزانه پذیرای زائران و دلباختگان زیادی است. این مسجد مقبره پیر حاجی علی شاه بخاری را در خود جای داده و در یک جزیره کوچک در دریای عرب واقع شده است. سنگ های مرمرین و سفید رنگ این بنا به گونه ای تراشیده شده اند که می توانند مقاومت بسیاری را در برابر امواج دریا از خود نشان دهند. مسجد حاجی علی درگاه به روی تمام مردم باز است، به طوری که افراد غیر مسلمان نیز می توانند به این مکان مذهبی وارد شوند. با توجه به افسانه های موجود، یک قدیس صوفی برای گسترش اسلام به این مکان پا نهاده است.

زمان: درگاه حاجی علی در تمام روزهای هفته از ساعات 06:00-10:00 باز است.

هزینه ورود: ورود به این مکان برای عموم مردم رایگان است.

نحوه دسترسی: این درگاه در لالا لاجپاترای مارگ و در وورلی واقع شده است. حمل و نقل عمومی مانند جاده و یا خط آهن یکی از آسان ترین راه های رسیدن به این مسجد زیبا است. تاکسی ها، اتوبوس ها، و قطارهای زیادی برای این راستا در نظر گرفته شده است. پس از رسیدن به در ورودی این مسجد، مابقی راه با پای پیاده طی خواهد شد. اگر فردی با قطار به آنجا سفر نماید، می تواند یکی از راستاهای راستا ماهالاکسمی و بمبئی مرکزی (خط غربی)، و یا بایکولا (خط مرکزی) را انتخاب نماید.

مسجد جامع دهلی

یکی از معروف ترین بناهای قدیمی مسجد جاما است که از بزرگترین مساجد این کشور به شمار می رود. این بنا توسط امپراتور مغول (شاه دنیا) ساخته شده است. حیاط این بنا می تواند چیزی در حدود 25000 نفر زائر را در خود جای دهد. مسجد جاما دارای 261 فوت طول و 90 فوت عرض است. سقف این مسجد با سه گنبد زیبا پوشانده شده است.

کف این مسجد با سنگ های مرمر سیاه و سفیدی پوشانده شده است که به عنوان سجاده و برای صفوف منظم نماز تشکیل شده اند. این در حالی است که گنبدهای این مکان از سنگ های قرمز و سفید مرمر ساخته شده اند.

تا به امروز، هیچ یک از زیبایی های این مسجد ترمیم نشده است. این بنا دارای سه دروازه بزرگ و چهار گلدسته (مناره) به طول چهار متر است. معماری این مسجد بزرگ از سبک اسلامی الهام گرفته شده است. هر یک از این مناره ها از پنج طبقه و بالکن مختلف تشکیل شده اند.

زمان: این مکان مذهبی در تمام روزهای هفته و از ساعات هفت صبح تا دوازده ظهر و از یک و نیم ظهر تا شش و نیم عصر باز است.

هزینه ورود: هیچ هزینه ای برای ورود به این مسجد زیبا در نظر گرفته نشده است. با این حال، عکاسی از این مکان به 200 روپیه هندی نیازمند است.

نحوه دسترسی: مسجد جاما یکی از قدیمی ترین مساجد هند است که در نزدیکی ایستگاه مترو چاواری واقع شده است. این مسجد در کنار سوباش چاندرا بوز مارگ و در غرب قلعه سرخ واقع شده است. پس از رسیدن به ایستگاه مترو، مابقی راه با پای پیاده و یا استفاده از ریکشا طی خواهد شد.

زیارتگاه حضرت بال، سرینگر

این بنای زیبا واقع در سواحل دریاچه دال و یکی از مقدس ترین حرم مسلمان در کشمیر است. حضرت بال، به معنی جای احترام تعبیر شده است. گنبد سفید رنگ این مسجد زیبا در قلب منطقه اصلی دانشگاه سرینگر واقع شده است. این بنا تنها مسجد موجود در سرینگر است که دارای یک گنبد اسلامی می باشد. مابقی مساجد این محل، از سقف های بتکده مانند تشکیل شده اند. از بالای این گنبد، تمامی مکان های اطراف اعم از دریاچه و کوه های بلند قابل مشاهده است.

در دسامبر سال 1963، تظاهرات سنگینی توسط هزاران نفر از مردم سرینگر برگزار گردید. این تظاهرات به دلیل از بین رفتن و یا فرسوده شدن این اثر مقدس (ارزشمند) در سرینگر اعمال شد. برای بازسازی و مرمت این بنای مقدس (جواهر لعل نهرو) کمیته بزرگی تشکیل شد. بازسازی و مرمت ین اثر در ژانویه سال 1964 به سرانجام رسید. در روزهای آدینه، سیل عظیمی از مردم مسلمان برای برگزاری نمار جماعت به این مکان مقدس هجوم می آورند.

زمان: از ساعات 9:30-05:30

هزینه ورود: رایگان.

نحوه دسترسی: جاده از راه آهن یکی از آسان ترین راه های رسیدن به این زیارتگاه است زیرا نزدیک ترین ایستگاه راه آهن (جامو) تنها 300 کیلومتر تا این مکان فاصله دارد. علاوه بر این فرودگاه سرینگر در 25 کیلومتری از حرم قرار گرفته است. اتوبوس ها و تاکسی های زیادی نیزی به دریاچه وال رفت و آمد دارند. استفاده از شیکارا نیز بسیار مرسوم و رایج است.

حسینیه آصفی، لاکنو

این حسینیه در زمان حکومت آصف الدوله (1784) ساخته شده و به یکی از برجسته ترین آثار تاریخی لاکنو تبدیل شد. این حرم زیبا از دو دروازه بزرگ تشکیل شده است که همه آن ها با گذر از یک دخمه پر پیچ و خم به سالن اصلی حسینیه راه پیدا می نمایند. قحطی در لاکنو یکی از دلایل اصلی ساخت این بنا به شمار می رود. هدف اصلی نواب از ساخت این بنا، ایجاد اشتغال برای مردم آن دوره از زمان بوده است. این حرم در سال 1791 تکمیل و ساخت آن با صرف چندین میلیون روپیه به سرانجام رسید. نواب از جمله افرادی است که سالانه، نزدیک به چهار تا پنج هزار روپیه را برای زیبا سازی این بنا صرف کرده است.

زمان: از ساعات 06:00-05:00

هزینه ورود: هزینه ورود به حسینیه آصفی 25 روپیه برای هندی ها و 300 روپیه برای اتباع خارجی در نظر گرفته شده است.

نحوه دسترسی: حسینیه آصفی در مچچی بهاوان و در لاکنو واقع شده است. استفاده از موتور، سه چرخه، و یا تاکسی یکی از مرسوم ترین راه های رسیدن به این مکان مقدس است.

منبع: الی گشت
انتشار: 4 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 469

به "مساجد معروف در هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مساجد معروف در هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید