مهارت نوشتن دانش آموزان ارتقا می یابد

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، محققان فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی آسیب شناسی در زمینه مهارت نوشتن در دانش آموزان دوره ابتدایی روشی برای حل مسئله آموزش نگارش در این دوره پیشنهاد دادند.

مهارت نوشتن دانش آموزان ارتقا می یابد

از وبلاگ آریا دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی آسیب شناسی در زمینه مهارت نوشتن در دانش آموزان دوره ابتدایی روشی برای حل مسئله آموزش نگارش در این دوره پیشنهاد دادند.

این طرح پژوهشی با دو پیش فرض شروع شد. نخست اینکه اغلب تحصیل کردگان ایران در نوشتن ضعیف هستند و برای برطرف این ضعف باید به اولین دوره های آموزش نگارش یعنی دوره ابتدایی مراجعه کرد. دوم اینکه نوشتن هر چند مهارتی زبانی است، اما از مهارت های تفکر هم محسوب می گردد و برای آموزش آن باید قبل از اینکه به زبان پرداخته گردد به مهارت تفکر توجه گردد.

یکی از تکنیک هایی که روان شناسان در تفکر مطرح می نمایند، مهارت حل مسئله است و در تحقیقات جدید استفاده از روش حل مسئله در نگارش را مفید و موثر می دانند. با این دو پیش فرض آسیب شناسی مهارت نوشتن و آموزش نگارش به روش حل مسئله مد نظر نهاده شد.

نگارش ضعیف اغلب دانش آموزان و دانشجویان و فارغ التحصیلان، اهمیت مهارت نوشتن در فراوری علم و گسترش مناسبات علمی و فرهنگی، استفاده محدود از شیوه های نوین آموزش نگارش در برنامه های درسی، عدم توجه به مهارت نوشتن در همه درس ها و دوره ها و اهمیت مهارت نوشتن در زندگی فردی و اجتماعی شهروندان را باید از ضرورت انجام این پژوهش دانست.

همچنین به گفته شهین نعمت زاده مجری این طرح پژوهشی، توجه همه جانبه به مهارت نوشتن در دانش آموزان دوره ابتدایی از موارد مهمی است که در این طرح به آن پرداخته شد. همچنین اهدافی مانند ارتقای آموزش نگارش و در نتیجه بهبود مهارت نوشتن در دانش آموزان دوره ابتدایی و تأثیر نگارش مناسب بر سرعت بخشی به فراوریات علمی در بلندمدت دنبال شد.

وی همچنین بیان نمود: اگر دانشجویان نمی توانند به راحتی و به درستی بنویسند علت آن این است که آموزش نگارش به آن ها اشکال داشته است. این اشکال را باید در دوره ابتدایی که اساس آموزش آینده است، برطرف کرد. نمی توان منکر شد که در آموزش رسمی و برنامه ها و کتاب های درسی کوشش های بسیاری شده است که شماری از آن ها نیز مفید و مؤثر بوده است. اما مسئله این است که نگارش به عنوان بخشی از ضرورت زندگی باید در همه درس ها وارد گردد و محدود به درس خاص خود و زبان و ادبیات نباشد. همچنین باید از شیوه های نوین آموزش نگارش نیز بهره برد. یکی از این شیوه ها، روش حل مسئله است که در مواردی به بهبود نگارش یاری می کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 636

به "مهارت نوشتن دانش آموزان ارتقا می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت نوشتن دانش آموزان ارتقا می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید