چهار کتاب آموزشی از هنرمند ایرلندی برای بچه های خیلی خیلی کوچک

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)؛ بعضی از پدران و مادران پیش از به دنیا آمدن فرزندشان هم به فکر رشد و پرورش او هستند. آنها در راستای برنامه ریزی تربیتی ای که دارند سعی می کنند زنجیره وجودی فرزندشان را زودتر از به دنیا آمدن او، به زمین و دنیای انسانی وصل کنند. این اهمیت از جایی شروع شد که دوره کودکی در کانون توجه متخصصان مختلف قرار گرفت. تا گذشته ای نه چندان دور، نخبگان و مردم عامه توجهی به کودکی و بچه ها نداشتند؛ اما با پیشرفت علوم مختلف مانند جامعه شناسی، روان شناسی، زبان شناسی و هنر و ادبیات، کودکی و ابعاد آن مهم تلقی شد. یکی از ابزاری که به طور اختصاصی و در تمام لحظات شبانه روز برای دوره کودکی فعالیت می کند، ادبیات و داستان های بچه ها است. امروزه با بررسی ای اجمالی می توانیم به این نتیجه برسیم که آموزش به بچه ها از طریق روایت و قصه گویی نتیجه بهتری خواهد داشت. بچه ها دوست دارند مباحثی را که باید در مدرسه بیاموزند لابه لای کلماتی دریافت کنند که حالت روایت داشته باشد و از آن مهم تر اینکه با تصاویر زیبا و خلاقانه همراه باشد. به این دلیل هر روز بیشتر از دیروز، نویسندگان متعددی در دنیا تلاش می کنند کتاب های آموزشی بچه ها را با خلاقیت و نوآوری بیشتری بنویسند و ناشران نیز با کیفیت بهتری منتشر کنند.

چهار کتاب آموزشی از هنرمند ایرلندی برای بچه های خیلی خیلی کوچک

مجموعه من یاد می گیرم با نویسندگی و تصویرگری الیور جِفِرز یکی از این آثار است. این مجموعه از مجموعه بزرگ تری به نام ما اینجا زندگی می کنیم است. جفرز، نقاش و تصویرگر تحسین شده اهل ایرلند شمالی است. او بیش ترین معروفیت اش را برای مجموعه کتاب ­های تصویری­ بچه ها به دست آورده است. کارهایی که او در کتاب هایش انجام می دهد، بیش از خلق پس زمینه متن است. سبک ابتکاری جفرز این گونه است که طرح داستان را به جای قلم نویسندگی، با استفاده از قلمو می نویسد، گویی تصویر بر متن ارجحیت دارد. کتاب های تصویری او، جوایز بهترین کتاب های مصور بچه ها نیویورک تایمز، جایزه بولونیا راگازی، جایزه کتاب سال ایرلند و جایزه انجمن ادبی انگلستان، جایزه نامارتیز، جایزه کتاب ردهوس و کتاب سال بلوپیتر را برده است.

مجموعه من یاد می گیرم اثر این هنرمند ایرلندی، یکی از مجموعه هایی است که هدف اصلی اش آموزش عددها، رنگ ها، حیوان ها و متضادها به بچه ها خیلی خیلی کوچک مثل بچه های کنجکاو و پرنشاط بالاتر از یک سال است؛ اما هدف فرعی اش پررنگ تر از اصلی است و آن، سرگرم شدن و لذت بردن بچه ها از به دست گرفتن این کتاب هاست. انتشارات پرتقال، هر جلد از این مجموعه را با ترجمه شبنم حیدری پور در 28 صفحه مصور رنگی و به بهای 35 هزار تومان منتشر کرده است. حالا بهتر است ببینیم چهار جلد این مجموعه چه محتوایی دارند و چطور آنها را برای بچه ها خیلی خیلی کوچک یعنی بالاتر از یک سال بیان می کنند؛

عددها

به سیاره زمین خوش آمدید!. این جمله ای است که پس از باز کردن کتاب و مشاهده اولین صفحات با آن روبرو می شوید. نویسنده می خواهد یکی بودن را با زمین به مخاطبش نشان دهد؛ زمینی که تنها سیاره ای است که خداوند برای زندگی آدم ها ساخته است. البته شاید هم فعلا تنها سیاره است و بعدها بفهمیم همزمان با ما انواع موجوداتی هم بوده که در سیاره های دیگری زندگی می کرده اند! دانشمندان در پی همین کشف ها هستند. پس تا وقتی که آنها سیاره های دیگری شبیه به زمین پیدا کنند ما به ادامه معرفی کتاب مان می پردازیم. کتاب عددها در قالب ارجاع ها و اشاره های ملموس، عددها را به بچه ها یاد می دهد. جفرز با تصاویر کتاب به مخاطب می گوید که ما یک زمین داریم، چهار حیوان در تصویر می بینید که به طور کل در طبیعت حیوانات با شکل ها، مقدار ها و رنگ های متفاوت حضور دارند، در یک روز قشنگ آفتابی می توان شش کار انجام داد تا حسابی به ما خوش بگذرد (مثل دوچرخه سواری، رنگ آمیزی نرده های چوبی خانه، بادبادک بازی و غیره) و همین طور اعداد را جلو می برد تا وقتی که می رسد به یک عالمه ستاره و مهم ترین بخش معرفی اعداد که همان بی نهایت است؛ بی نهایت دوستت دارمی که یک مادر به فرزندش می گوید.

اعداد در این کتاب به ساده ترین شکل ممکن ولی با خلاقیت الیور جفرز به مخاطب معرفی می شوند؛ زیرا شما می توانید همراه با خواندن توضیحات ساده، تصاویر زیبای کتاب را هم دیدن کنید و با آنها بشمارید. مسئله درخور توجه دیگری که در این کتاب کوچک و مفید لحاظ شده این است که هر عدد نشان دهنده یک مسئله است. جفرز با یک تیر دو نشان را هدف قرار داده؛ این طور که همزمان با آموزش اعداد تجربی، به مسائل زندگی روزمره انسانی هم سری می زند و به مخاطب خیلی خیلی کوچکِ خود یعنی بچه های بالاتر از یک سال از زمین و حیوانات و بازی کردن و دوست داشتن می گوید. این انتخاب، نشان می دهد که نویسنده هوشمندانه در پی فرصت سازی است و نمی خواهد بچه ها صرفا موضوعی را آموزش ببینند؛ بلکه مسئله پرورش آنها نیز مهم و ارزشمند است.

رنگ ها

این کتاب و دو کتاب دیگر از این مجموعه با نام های حیوان ها و متضادها متنی دوزبانه دارد که مخاطب همزمان کلمه فارسی و انگلیسی آن را می بیند یا برایش می خوانند. در کتاب رنگ ها، رنگ هایی معرفی می شوند که جزو مهم ترین ها هستند. این رنگ ها با تصاویری از حیوانات و اشیایی که به همان رنگ هستند در کتاب به نمایش گذاشته شده اند تا نام شان با تصاویر کدگذاری شده ای در فکر مخاطب ثبت شود. تصاویر کتاب همان طور که در تصویر زیر می بینید ساده ولی زیبا و دل نشین هستند و احتمالا هم بزرگ ترها و هم بچه ها از دیدن آنها لذت خواهند برد.

اگر اصل لذت بردن از مطالعه یک متن به درستی رعایت شود، مفاهیم آموزشی گنجانده شده در آن هم به خوبی به مخاطب منتقل خواهد شد. کتاب رنگ ها این اصل را درنظر داشته است و مخاطبان پس از دیدن آن می توانند حینِ یادگیری نام رنگ ها به دو زبان فارسی و انگلیسی، از ورق زدن صفحاتی با تصاویر جالب توجه هم لذت ببرند.

حیوان ها

این کتاب نیز به دو زبان فارسی و انگلیسی تولید شده است و ما می توانیم نام حیواناتی را بدانیم که ممکن است هیچ وقت آنها را از نزدیک نبینیم. خودتان بگویید؟ چقدر احتمال دارد که روزی ما سنجاب آفریقایی با نام Xerus یا بچه کانگورویی با نام Joey را ببینیم؟ شاید احتمالش برای بعضی از مخاطبان این کتاب بالا باشد؛ اما بیشترِ ما انسان ها که در فضای شهری زندگی می کنیم امکان دیدن حیوانات غیراهلی را نداریم یا حتی پیش می آید که همان اهلی ها را هم زیاد نمی بینیم. به این دلیل کتاب ها به سراغ مان می آیند تا سفری به دل طبیعت خداوند داشته باشیم؛ طبیعتی که انواع و اقسام حیوانات را لابه لای صخره ها، درخت ها، برف ها و آب ها جای داده است. کتاب حیوان ها به ترتیب حروف انگلیسی و با پس زمینه سفید و حیوانات و کلمات رنگی، کار ما را آسان کرده است و مخاطبان را با بعضی از این حیوانات عجیب و بامزه آشنا می کند.

متضادها

تضاد یکی از قوانین طبیعت است که به درون انسان ها نیز نفود کرده و شاهد انواع احساسات و رفتارهایی از خود و دیگران هستیم که آن را متضاد می دانیم. برای مثال وقتی کودکی برای مادر و پدرش هدیه ای می خرد، او به دلیل علاقه به فرزندش و کاری که کرده است آن قدر خوش حال می شود که همراه خنده، گریه می کند و اصطلاحاً به آن اشک شوق می گویند. مسئله تضاد گسترده و جالب توجه است و بچه ها خیلی خیلی کوچک یعنی بالاتر از یک سال می توانند از طریق کتاب متضادها اثر الیور جِفِرز با بعضی از این تضادها آشنا شوند. یکی از مهم ترین و رایج ترین متضاد به کار برده شده روی سیاره زمین، مسئله شب و روز است که در این کتاب با تصاویری زیبا معرفی می شود. ما در صفحات دیگری از این اثر، با خیس و خشک بودن خاک آشنا می شویم و پایین و بالا را هم یاد می گیریم. بزرگ و کوچک بودن حیوانات هم با مقایسه نهنگ و کفشدوزک به بچه ها نشان داده می شود.

شناخت متضادها برای بچه ها اهمیت بسیاری دارد و این کتاب همراه با کلمات فارسی و انگلیسی اش، راه شناساندن این موضوع به آنها را برای خانواده ها و مربی ها باز کرده است. در دست گرفتن، ورق زدن و خواندن کتاب متضادها را بخصوص به پدرها و مادرها یا خواهرها و برادرهایی که خواهر و برادر کوچکی دارند پیشنهاد می کنیم؛ زیرا یادگیری لذت بخش بیشتر از دلِ جمع گرم خانواده میسر می شود.منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 اسفند 1401 بروزرسانی: 12 اسفند 1401 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2217

به "چهار کتاب آموزشی از هنرمند ایرلندی برای بچه های خیلی خیلی کوچک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار کتاب آموزشی از هنرمند ایرلندی برای بچه های خیلی خیلی کوچک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید