مکبث متفاوت بندرعباسی ها در جشنواره تئاتر عروسکی

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، یک کارگردان تئاتر اهل بندر عباس می گوید که در شهرش نمایش عروسکی مخصوص بزرگسال به ندرت اجرا می گردد.

مکبث متفاوت بندرعباسی ها در جشنواره تئاتر عروسکی

مجید بشکال که نمایش اش را در جشنواره تئاتر عروسکی تهران ـمبارک به صحنه برده است، در گفت وگویی با خبرنگاران درباره واکنش ها گفت: واکنش های گوناگونی نسبت به این نمایش داشتیم؛ در سانس اول و دوم اجرای متفاوت بود، چرا که دکوری را که از هفته گذشته فرستاده بودیم سه ساعت قبل از اجرا به دستمان رسید و این باعث شد نور سالن به موقع بسته نگردد و اصلا فرصتی که بخواهیم با نور و صدا تمرین کنیم، نداشتیم و این روند منجر شد که اجرا اول اندکی به مشکل بخورد اما روند اجرا در سانس دوم بهتر بود.

او درباره دلایل انتخاب متن شکسپیر برای اجراء شرح داد: شخصیت مکبث و اتفاقاتی که برای این کاراکتر می افتد، دغدغه ای برای من بود. این جنگ ها و کشتارهایی که در دنیا شاهد آن هستیم به اتفاقاتی که در مکبث رخ می دهد نزدیک است. احساس کردم اکنون زمان مناسبی است که این نمایشنامه اجرا گردد.

این کارگردان تئاتر با اشاره به تلفیق یک نمایشنامه کلاسیک انگلیسی با فضای شهرهای جنوبی ایران در این نمایش عروسکی شرح داد: برقه به عنوان یک رو پوش در بندرعباس مطرح است و این موضوع را دست مایه طراحی چهره قرار دادم تا برای این عروسک ها و کارکترها دیگر یک فضای درونی و چندگانگی شخصیتی که بر گرفته از مکبث است را تداعی کنم. این نقاب یا برقه نشانه این است که پشت هر صورت چند شخصیت متفاوت قرار گرفته است.

او ادامه داد: اگر نگاهی عرفانی به شخصیت یک انسان در آثار ادبیات فارسی داشته باشیم، متوجه می شویم که انسان را به گونه ای تعریف می نمایند که شخصیت های مختلفی دارد و هر کدام از این شخصیت های درونی، کارکردهای مختلفی برای انسان دارد. مکبث می تواند در درون هر کسی باشد و در کنار لیدی و ساحره وسوسه هایی در ذهن آدم شکل بگیرد که می تواند آن مکبث را زنده کند و دست به جنایت بزند.

بشکال در مورد اجراهای گذشته این تئاتر عروسکی در شهرش اظهار کرد: این نمایش قبلا در بندرعباس اجرا گردیده بود، البته در شهر ما نمایش عروسکی مخصوص بزرگسال به ندرت اجرا می گردد. شاید اولین بار بود که یک متن کلاسیک را در قالب نمایش عروسکی مخصوص بزرگسال به اجرا گذاشتیم و نسبتا استقبال خوبی از آن شد.

این کارگردان تئاتر در خاتمه درباره حال و هوای هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک اظهار کرد: تا الان همه چیز خوب و منظم بوده و مشکلی نداشتیم. چند اجرای صحنه ای و تجربی ای که دیدم، اکثرا خیلی خوب بودند. البته در جشنواره ها به دلیل فشردگی زمان اجرا روی کیفیت آثار تاثیر میگذارد اما در مجموع کارهای خوبی اجرا شد و کیفیت نمایش ها راضی نماینده بود.

تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر، در شنبه (3 شهریور) دو نوبت 17:30 و 19:30 میزبان نمایش مکبث از بندرعباس در هفتدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک بود، نمایشنامه این اثر را مجید بشکال بر اساس متن شکسپیر نوشته است و خود او کارگردانی آن را برعهده دارد.

این نمایش که مختص مخاطب بزرگسال آماده گردیده است، با مدت زمان 50 دقیقه روی صحنه رفت. این نمایش که در فضایی با رنگ و بوی بندرعباس اجرا شد روایت متفاوتی از نمایشنامه مکبث را داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 24

به "مکبث متفاوت بندرعباسی ها در جشنواره تئاتر عروسکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکبث متفاوت بندرعباسی ها در جشنواره تئاتر عروسکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید