نمایشگاه تجسمی فجر افتتاح شد؛ آثار نمایشگاه به ایتالیا می روند

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، نمایشگاه آثار هشتمین جشنواره تجسمی فجر با حضور مسئولان و هنرمندان در موسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح شد.

نمایشگاه تجسمی فجر افتتاح شد؛ آثار نمایشگاه به ایتالیا می روند

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، نمایشگاه هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر شب گذشته آدینه 9 بهمن 1394 با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان در مؤسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح شد.

در این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، مجتبی آقایی دبیر جشنواره تجسمی فجر، نصرالله افجعی، قباد شیوا، علی فریدونی، علیرضا ذاکری و مصطفی اوجی، اسماعیل خلج، محمود عزیزی، عزت الله مهرآور و بعضی دیگر از چهره های هنری حضور داشتند.

نخستین سخنرانی این برنامه مجتبی آقایی دبیر کل جشنواره بود که در سخنانش گفت: سال نو هنرهای تجسمی کشور را با طراوت بهتر و متنوع تری سال جاری شاهدیم که این طراوت ناشی از حضور ریش سفیدان و هنرمندان پیشکسوت در کنار هنرمندان جوانان است که در این دوره با رویکردی تازه حضور یافته و ظرفیت هنرهای تجسمی کشور را وسعت داده اند.

وی ادامه داد: این دوره از جشنواره تجسمی فجر با تکیه بر سنت های اصیل هنر کشورمان، فضای جدیدی را در هنر جستجو می نماید که در این فضای جدید با رویکرد توسعه محور حدود 10 هزار اثر از 5 هزار هنرمند در سایت جشنواره به ثبت رسید و آثار منتخب راه یافته به نمایشگاه با توجه به این ظرفیت، بسیار اندک است اما روند تکامل آن می تواند فضای هنرهای تجسمی کشور را رونق بخشد و در آینده شاهد حضور گسترده تر هنرمندان ا یرانی و خارجی باشیم.

جشنواره تجسمی فجر را بخش خصوصی برگزار کند

علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران بعدی این مراسم بود که در صحبت هایش گفت: از حضور خوب هنرمندان در این دوره از جشنواره می توان چنین استنباط کرد که این جشنواره توانسته است در ایجاد وحدت و حرکت به جلو پیروز باشد.

مرادخانی ادامه داد: دولت در حوزه هنرهای تجسمی تمام کوشش خود را بر این قرار داده که حمایت و همکاری های لازم را در این حوزه انجام دهد. ما به سمت خصوصی سازی در این زمینه هم حرکت می کنیم و می خواهیم به جایی برسیم که فعالیت های تجسمی از جمله این جشنواره و نظایر این در درون دولت انجام نگردد بلکه با حضور هنرمندان و دست اندرکاران بخش خصوصی شاهد برگزاری برنامه های تجسمی باشیم و دولت نقش حمایتی خود را انجام دهد.

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: در بخش اقتصاد هنر دولت می خواهد شرایطی ایجاد کند تا اگر هنرمندی فعالیتی می نماید، به لحاظ مالی نیز فضایی برای عرضه آثارش داشته باشد و این آثار را در منزل و گالری ها انباشته نکند، بلکه در جامعه مخاطب خود عرضه کند. وقتی هنرمند اثر هنری خود را آن طور که شایسته است و دوست دارد، عرضه می نماید، خستگی از تنش در می رود و کار ما هم در بخش دولتی این است که فضایی را فراهم کنیم تا خستگی از تن هنرمند بدر رود.

در ادامه این مراسم بعضی از سازمان ها، نهادها و رسانه هایی که در زمینه هنرهای تجسمی تأثیرگذار بوده اند، معرفی و تقدیر شدند.

رضا ملکی رایزن فرهنگی و هنری ایران در مسکو، عیسی علیزاده رییس سازمان زیباسازی شهر تهران، محمدعلی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا، سیدمحمد مجتبی حسینی رییس کتابخانه و موزه ملک، سیدسعید سرابی رئیس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مسعود زنده روح کرمانی رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران، علی اصغر صفری مدیرعامل بانک گردشگری و شهریار توکی سردبیر فصلنامه حرفه؛هنرمند به عنوان منتخبان این دوره معرفی شدند.

در ادامه این مرسم گروه نیوش و سروش قهرمانلو به اجرای قطعاتی با سه تار الکتریک پرداختند.

برگشت پذیری یا دوران نور برای نخستین بار در ایران

کانچولا گوتییرس سفیر مکزیک در ایران سخنران بعدی مراسم بود که سخنانش را به فارسی برای حاضران و از روی نوشته خواند.

سفیر مکزیک گفت: این اولین بار است که مکزیک به وسیله سفارت خود در تهران در بخش هنرهای تجسمی این جشنواره مهم شرکت می نماید. سال گذشته اقدام به نمایش فیلم های مکزیکی کردیم که بسیار مورد توجه مردم نهاده شد. سال جاری طی توافقی که با مسئولان جشنواره داشته ایم، هفته هنر مکزیک را برگزار خواهیم کرد که طی آن مردم ایران می توانند از آثار مکزیکی در سه رشته مجسمه سازی، حکاکی و عکاسی دیدن نمایند و بدین ترتیب ما نمایشگاه برگشت پذیری یا دوران نور را عرضه خواهیم کرد.

گوتیرس ادامه داد: این مجموع خیال برانگیز از مجسمه ها توسط استاد گابرئیلا رودریگز در بزرگداشت سال 2015 به عنوان سال بین المللی نور گردآوری شده است که این نامگذاری سال گذشته از سوی مجمع عمومی سازمان ملل و به ابتکار مکزیک صورت گرفت و خوشوقتم که اعلام کنم برگزاری نمایشگاه سیار برگشت پذیری یا دوران نور برای اولین بار در ایران انجام می گردد و انعکاسی است از روشنایی علمی و در عین حال انسانی و معنوی.

سفیر مکزیک گفت: نمایشگاه کنده کاری های هنرمند معروف مکزیکی گوادالوپه پوسادا را خواهیم داشت که به خاطر برخورد طنزش با مرگ شهرت دارد عکس های تینا مودوتی نیز به نمایش در می آیند و همچنین هنرهای تجسمی و انقلابی مکزیک را معرفی خواهیم کرد مانند نهضت دیوارنگاری که در اوایل قرن 20 در مکزیک ظهور کرد.

سفیر مکزیک تاکید نمود: مکزیک و ایران در روابط دو جانبه خود به خصوص در غنای فرهنگی کهن سهیم اند، شرایط جدید بین المللی و نیز اراده متقابل دولت هایمان برای گسترش و تحکیم مبادلات دو کشور، پایه ای فوق العاده برای نزدیکی بیشتر مکزیکی ها و ایرانی ها به شمار می رود و خوشحالم که در چارچوب جشنواره هنرهای تجسمی فجر دو فرهنگ باستانی ایران و مکزیک می توانند با هم ملاقات نموده، یکدیگر را بیشتر بشناساند و غنای مظاهر هنری یکدیگر را ارج نهند.

آثار هشتمین جشنواره تجسمی فجر در ایتالیا

مجید ملانوروزی مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی سخنران بعدی این مراسم بود که در صحبت هایش گفت: در جشنواره هنرهای تجسمی فجر سعی می کنیم به زبان جهانی تری سخن بگوییم چرا که رویدادهای هنری تمام جهان به سمت آرت گرایش دارند و در این جشنواره نیز بخش نقاشی، عکس، گرافیک و ... جدا از هم نیست و هر هنرمند با هر مدیومی که از قابلیت هنری برخوردار باشد، آثارش را ارائه نموده است.

ملانوروزی تاکید نمود: قرار است بخشی از آثار این نمایشگاه در ایتالیا به نمایش گذاشته گردد. همچنین برای احترام به میراث ملی خود، بخش خوشنویسی و نگارگری را هم داریم که این بخش در فرهنگسرای بهمن برگزار می گردد و در واقع میراث ملی جشنواره هنرهای تجسمی فجر است.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران یادآور شد: در این جشنواره به یاری مشاوران هنری، مرزهای هنری برداشته شده و بدون توجه به مدیوم های هنری همه آثار در کنار هم نهاده شده است چرا که هر روز به تعداد این رسانه های هنری و این مدیوم ها هنری افزوده می گردد ولی در جشنواره فجر ما این بخش از هنرهای مفهومی حضور نداشت و سال جاری این فرصت را در اختیار هنرهای جدید قرار دادیم تا هنرمندان بتوانند به زبان جهانی تری آثارشان را به نمایش بگذارند.

کیک هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر به دعوت مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دست هنرمندان پیشکسوت از جمله ناصر آراسته، محمود عزیزی، قباد شیوا بریده شد و خاتمه بخش این مراسم نیز افتتاح نمایشگاه هشتمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر بود که حاضران از آن بازدید کردند.

منبع: تسنیم
انتشار: 5 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 540

به "نمایشگاه تجسمی فجر افتتاح شد؛ آثار نمایشگاه به ایتالیا می روند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه تجسمی فجر افتتاح شد؛ آثار نمایشگاه به ایتالیا می روند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید