کارشناس آذربایجانی: مراجعه ارمنستان به سازمان پیمان جمعی کاملاً بی نتیجه است

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، کارشناس مسائل قفقاز گفت: اقدامات تحریک آمیز ارمنستان می تواند عملیات نظامی آذربایجان را به سمت حمله به ایروان سوق دهد و سازمان پیمان جمعی هم نمی تواند مداخله کند، چراکه این حمله با قصد دفاع مشروع بوده و با هدف اشغال نیست.

کارشناس آذربایجانی: مراجعه ارمنستان به سازمان پیمان جمعی کاملاً بی نتیجه است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، فرهاد مهدیوف دکترای حقوق بین الملل و کارشناس مسائل قفقاز درباره تنش های اخیر مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: مراجعه ارمنستان به سازمان پیمان جمعی در خصوص شرایط زنگزور دارای ماهیت حقوقی نیست. چراکه هیچ گونه کوششی از طرف آذربایجان برای اشغال اراضی ارمنستان صورت نمی گیرد و تنها مرزهای معین شده دو کشور در دوره اتحاد جماهیر شوروی در حال برپا شدن است.

وی تأکید کرد: جمهوری آذربایجان در حال برپایی مرزهای رسمی خود با ارمنستان با استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها است و این اقدام در راستای حقوق بین الملل انجام می گیرد. ارمنستان هر چقدر که در توان دارد اقدام آذربایجان را به عنوان اشغالگری در مجامع بین المللی مطرح نموده و هیاهو و جنجال ایجاد کند اما از نظر حقوقی، حق با باکو است.

مهدیوف گفت: مراجعه ارمنستان به سازمان پیمان جمعی کاملاً بی نتیجه خواهد بود، چراکه اولاً بیشتر اعضای این سازمان، کشورهایی دارای روابط در سطح بالایی با آذربایجان هستند و بر اساس منافع ملی خود عملیات روانی ارمنستان را به دقت آنالیز نموده و در کنار آذربایجان قرار می گیرند. ثانیاً این کشورها به خوبی می دانند که جمهوری آذربایجان برعکس ارمنستان سابقه تجاوز و تعدی به اراضی دیگر کشورها را نداشته و در حال حاضر هم به دنبال معین مرزهای رسمی خود در چارچوب مرزهای معین شده سازمان ملل است. در نتیجه انتظار ارمنستان از سازمان پیمان جمعی برای صدور حکمی در جهت منافع ایروان کاملاً بی فایده است.

وی با اشاره به اینکه ارمنستان کوشش می نماید تا آن مقدار از اراضی آذربایجان را که اشغال نموده حفظ کند، گفت: بر اساس حقوق سازمان ملل مبنی بر مشروعیت حق دفاع، اگر کشوری با هدف اشغال اراضی به کشور دیگر تجاوز کند، تا زمانی که کاپیتالسیون امضا نشده باشد کشوری که مورد حمله قرار گرفته است می تواند به جنگ با دشمن ادامه دهد. یعنی اقدامات تحریک آمیز ارمنستان می تواند عملیات نظامی آذربایجان را به سمت حمله به ایروان سوق دهد و سازمان پیمان جمعی هم نمی تواند مداخله کند، چراکه این حمله با قصد دفاع مشروع بوده و با هدف اشغال نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 خرداد 1400 بروزرسانی: 24 خرداد 1400 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1650

به "کارشناس آذربایجانی: مراجعه ارمنستان به سازمان پیمان جمعی کاملاً بی نتیجه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناس آذربایجانی: مراجعه ارمنستان به سازمان پیمان جمعی کاملاً بی نتیجه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید