کرونا، نفس های تئاتر آذربایجان شرقی را به شماره انداخت

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، خبرنگاران/آذربایجان شرقی تئاتر آذربایجان شرقی این روزها حال و روز خوشی ندارد و به قول بعضی، نفس هایش به شماره افتاده و هنرمندان این حوزه نیز با مسائل بسیاری دست و پنجه نرم می نمایند و هیچ دادرسی هم ندارند.

کرونا، نفس های تئاتر آذربایجان شرقی را به شماره انداخت

کرونا همه چیز را زیر و کرد و بسیاری از فعالیت ها و مشاغل را تحت تاثیر قرار داد که هنرمندان هم مستثنی از این خسارات نبودند، اما در این میان هنرمندان تئاتر و گروه های نمایشی شاید بیش از بعضی ها دچار خسران شده و دوایی هم برای دردهای خود نیافتند، چراکه بعضی از فعالیت های هنری در ایام کرونا به شکل های مختلف تداوم دارند، اما فعالیت هنرهای نمایشی در استان به طور کامل تعطیل شده است.

هنرمندان حوزه تئاتر استان و به ویژه آنانی که درآمدشان صرفا به وسیله فراوری و اجرای نمایش تامین می شد، اکنون حدود هفت ماه است که هیچ نمایشی اجرا ننموده و هیچ درآمدی هم نداشته اند؛ در این راستا، حمایت های دولتی هم در حد پرداخت حق بیمه و تصویب وام 16 میلیونی با کارمزد 12 درصدی و اقساط 800 هزار تومانی بوده است، حمایتی که به قول تئاتری ها مصداق شاخص از چاله به چاه افتادن است.

به گزارش خبرنگاران، آذربایجان شرقی دارای 38 گروه تئاتر بوده و طبق گفته رییس انجمن هنرهای نمایشی استان بیش از 1000 هنرمند در حوزه های مختلف تئاتر استان مشغول فعالیت هستند؛ هنرمندانی که امروز با شیوع کرونا بی کار و بی درآمد شده اند.

هنرمندان تئاتر در فراموشی کامل قرار دارند

صدیق جمالی در این رابطه به خبرنگاران می گوید: از دوم اسفند 98 تا به امروز، تمامی فعالیت های تئاتری اعم از تمرین، فراوری و اجرای تئاتر تعطیل شده و حدود هفت ماه است که هیچ حمایتی از هنرمندان و فعالان حرفه ای تئاتر استان انجام نشده است و هنرمندان تئاتر در فراموشی کامل قرار دارند.

او ادامه می دهد: چنین به نظر می رسد که با توجه شیوع کرونا و تداوم این روال تا خاتمه سال، شاهد نابودی کامل تئاتر استان باشیم، چراکه هیچ حمایت و برنامه ای در این رابطه انجام نشده و هیچ مسئولی کمترین توجهی به این موضوع ندارد؛ شک نکنید که فرایند فعلی تئاتر استان حرکت به سوی نابودی است و بعد از اتمام کرونا و با توجه به وضعیتی که برای هنرمندان تئاتر پیش آمده نیز ایجاد اعتماد دوباره بین مخاطب و گروه نمایشی، جذب مردم و... یکی دوسال زمان خواهد برد.

این کارگردان هنرهای نمایشی با انتقاد از بی توجهی ها به جامعه تئاتر، خاطرنشان می نماید: اداره کل ارشاد هم جلسه برگزار نموده اما خروجی نداشته و هیچ برنامه ای ندارند. چه فایده از جلساتی که هیچ خروجی ندارد؟

او به بعضی حمایت های اعمال شده برای هنرمندان در شهرهای مشهد و تهران اشاره نموده و تشریح می نماید: شهرداری مشهد چهار میلیارد تومان در اختیار خانه هنرمندان مشهد گذاشته و در تهران نیز توسط خانه تئاتر، ماهانه یک میلیون تومان کارت هدیه به هنرمندان بیکار ارائه می گردد تا حداقل نیازهای اولیه خود را رفع نمایند.

او با یادآوری این که هنرمندان تئاتر هفت ماه است که هیچ درآمدی در این حوزه ندارند، ابراز کرد: مشابه این شرایط را برای مسئولان آرزو می کنم، بلکه درک نمایند که هنرمندان این حوزه چه کشیده اند و در آتیه نیز با چه مشکلاتی روبه رو خواهند شد.

حتی تماسی هم نگرفته اند که بدانند زنده ایم یا مرده!

سیامک افسایی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر نیز در این رابطه به خبرنگاران می گوید: از جمله هنرمندانی هستم که 100درصد درآمد زندگی ام از حوزه تئاتر تامین می گردد، یعنی اگر کار نکنم پولی برای تامین مخارج زندگی، پرداخت اجازه خانه و هزینه های معیشتی نخواهم داشت که با شیوع کرونا، از دوم اسفند تا امروز که حدود هفت ماه است بیکار هستم و هیچ درآمدی نداشته ام.

او با بیان این که هیچکس به دادمان نمی رسد و مسئولان هیچ توجهی نداشته و کاری هم نمی نمایند، ادامه می دهد: یا فقط جلسه های بدون خروجی می گذارند و یا یک سری وام هایی تعریف می نمایند که شرایط بسیار سخت و ناممکنی دارد و درحقیقت از چاله به چاه افتادن است.

او با بیان این که نمی دانم حمایت هایی که می گویند چیست و بسته های حمایتی کجاست؟ تاکید می نماید: بعد از دوندگی های بسیار، برای من وام 16 میلیونی با کارمزد 12 درصد تصویب نموده اند که برای هر قسط ماهانه اش باید 800 هزار تومان پرداخت کنم، یعنی باید کاری داشته باشم که وام را دریافت نموده و ماهانه 800 پرداخت کنم! اگر هم دیرتر از موعد پرداخت گردد، کارمزد آن 24 درصد خواهد بود.

افسایی با بیان این که نمایشش با شیوع کرونا در ابتدای اسفند ماه نیمه تمام ماند، اضافه می نماید: قرار بود 20 بهمن و تا خاتمه اسفند 98 نمایش خرس های پاندا را اجرا کنم که از 20 بهمن آغاز به اجرا کردم، اما با شیوع کرونا اجرای نمایش نیمه تمام ماند.

او خاطرنشان می نماید: از یک طرف گفتند برای نمایش های نیمه تمام خسارت می دهیم، حمایت می کنیم، این و آن می کنیم، اما فقط حرف زدند و هیچ یاریی نکردند؛ حتی زنگ نزدند که بپرسند مرده اید یا زنده! چگونه زندگی می گذرانید؟

او با تاکید بر این که با این فرایند، آینده تئاتر استان را بسیار تیره و تار می بیند، شرح می دهد: کرونا، کاملا روزنه های امید تئاتر استان را هم بست، چراکه مسئولانمان هنرمند نیستند و دغدغه ای در این رابطه ندارند.

باید از هنرمندان حمایت گردد

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان نیز در گفت وگو با خبرنگاران به کمبود بودجه وزارت ارشاد اشاره نموده و از نبود حمایت ها سخن می گوید.

احمد رجب پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان با بیان این که نه تنها تئاتر استان، بلکه تئاتر کشور تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته است، اظهار می نماید: اخیرا فقط یک بازبینی داشتیم و برنامه های تئاتر استان از ابتدای اسفند تا به امروز تعطیل شده است.

او با بیان این که شاید در سایر صنف ها فعالیت ممکن باشد، اما فعالیت های تئاتر به کل تعطیل بوده و البته شاید تماشاگرها هم در چنین شرایطی رغبتی برای آمدن نداشته باشند، می گوید: واقعیت این است که معیشت هنرمندان این حوزه تحت تاثیر قرار گرفته است.

او اضافه می نماید: این درحالی است که تحصیل نموده تئاتر نیز در استان پرشمار بوده و بیش از 300 نفر دارای مدرک کارشناسی، حداقل 80 نفر دارای مدرک فوق لیسانس بوده و چند نفر هم مدرک دکتری در حوزه هنرهای نمایشی دارند و درس خوانده اند تا به نوعی معیشت شان را از این طریق تامین نمایند، اما الان زندگی شان لنگ مانده و تعدادی از هنرمندان نیز شرایط بسیار سختی را می گذرانند.

رجب پور با اشاره به کارساز نبودن حمایت ها نیز اضافه می نماید: تنها حق بیمه هنرمندان تئاتر توسط وزارت ارشاد پرداخت می گردد و یک وام 12 درصدی هم تصویب شده که معتقدم خوب نیست، ارائه وامی با این بهره برای هنرمندان؛ متاسفانه جز این حمایت دیگری از هنرمندان تئاتر اعمال نشده است.

او با بیان این که هنرمندان از جمله اقشار حساس و زحمت کش جامعه هستند و باید مورد حمایت واقع شوند، می افزاید: اگر مسئولان حمایت نمایند، دستبوسشان هستیم و باید یاری نمایند؛ چراکه هنرمندان نقش موثری در حوزه فرهنگی دارند و مقابله با تهاجم فرهنگی هم به وسیله همین هنرمندان میسر می گردد.

او در ادامه با اشاره به وجود 38 گروه نمایشی در استان، از فعالیت بیش از 1000 هنرمند در حوزه هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی خبر می دهد.

به گزارش خبرنگاران، آذربایجان شرقی به مرکزیت تبریز به عنوان خاستگاه هنر تئاتر ایران مطرح بوده و دارای بیش از یک قرن سابقه در این حوزه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1199

به "کرونا، نفس های تئاتر آذربایجان شرقی را به شماره انداخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا، نفس های تئاتر آذربایجان شرقی را به شماره انداخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید