10 روش خشک کردن گل طبیعی عالی و بدون پلاسیدگی

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، گل ها هدایای خاطره انگیزی هستند اما آنها پس از مدتی خراب می شوند . خشک کردن گل ها می تواند تا همیشه خاطره آن ها را برای ما زنده نگاه دارد . خشک کردن گل طبیعی راهی برای تزئین کردن دیوار خانه نیز می باشد. روش های زیادی برای خشک کردن گل طبیعی وجود دارد که در این بخش از ساده ترین روش تا پیچیده ترین آن را برایتان آورده ایم.

10 روش خشک کردن گل طبیعی عالی و بدون پلاسیدگی

خشک کردن گل طبیعی

می توانید انواع گل ها را بیاویزید، پرس کنید، و حتی در مایکروفر خشک کنید. گل را با هر جور دکوراسیونی می گردد تطبیق داد و به زیبایی خانه اضافه نمود، اما گل های رنگارنگ تنها چند روز یا نهایتاً یک هفته سرزنده می مانند. خشک کردن راهی عالی برای حفظ گل است. گل های خشک را می توان در گلدان یا داخل قاب قرار داد و خانه را با آن ها تزئین کرد.

انواع روش ها برای خشک کردن وجود دارد که بسته به نوع گل با هم فرق می کنند. با این روش ها و با ابزارهای دم دستی به راحتی می توان در خانه گل ها را خشک کرد.

بهترین روش برای خشک کردن گل طبیعی چیست؟

1. برعکس آویزان کردن

معمول ترین (و تقریباً بی خطاترین) خشک کردن گل طبیعی این است که گل ها را در دسته ای کوچک یا به صورت تک تک برعکس آویزان کنید. من خودم معمولاً از آویز لباس و کش پلاستیکی برای این کار استفاده می کنم؛ اول گل ها را در قسمت ساقه به هم می بندم ، بعد ردیف شان می کنم و به آویز لباس وصل می کنم و آن را داخل گنجه به میله رخت آویز می زنم. اگر ساقه ها ظریف هستند، می توانید از نخ دندان برای بستن شان استفاده کنید. می توانید هم از میله یا طناب آویزان شان کند، به شرطی که به موازات زمین باشند.

این روش چند هفته وقت می برد، و ممکن است در طول این مدت گلبرگ ها بریزند. اما اگر می خواهید گل ها را در گلدان بگذارید، این روش بهترین است، چون ساقه را حفظ می نماید.

2. پرس کردن گل طبیعی

اگر فقط می خواهید گل ها را حفظ کنید، پرس کردن روش خوبی است و به اندازه خشک کردن با هوا به فضا نیاز ندارد. توصیه می کنیم گل ها را صبح هنگام، درست قبل از اینکه به نهایت شکفتگی خود برسند و عطر گل پراکنده گردد، ببرید. گل ها را داخل روزنامه یا در کاغذهای سفید و ساده یا کاغذ یا دستمال خشک کن (هر کاغذی که بتواند رطوبت را جذب کند) قرار دهید و برگه ای دیگر از همان جنس روی آن بگذارید. بعد، گل ها را روی یک جسم سنگین قرار دهید. این روش نیز چند هفته طول می کشد. روش پرس کردن برای قاب کردن گل ها و قرادادن بین دو شیشه یا استفاده در جواهرات بسیار مناسب است.

3. نحوه خشک کردن گل طبیعی با استفاده از مایکروفر

اگر صبر ندارید که گل ها چند هفته گوشه ای بمانند و خشک شوند، این روشی است که باید از آن پیروی کنید. گل ها را (بدون ساقه) در ظرفی مناسب مایکروفر قرار دهید. توصیه می کنیم گل ها را با ترکیب شن و سیلیکا یا ترکیب بوره و آرد ذرت بپوشانید. در ظرف را نبندید، و مایکروفر را به مدت یک دقیقه با بالاترین درجه روشن کنید. اگر در این مدت گل ها خشک نشدند، همین کار را یک دقیقه دیگر تکرار کنید تا خشک شوند. در آخر، بگذارید گل ها یک روز در ترکیب باقی بماند تا کاملاً خشک گردد.

4. استفاده از تافت مو یا اسپری ثابت کننده

استفاده از تافت مو یا اسپری های ثابت کننده آرایشی از دیگر روش های خشک کردن گل طبیعی است. به این منظور شاخه های اضافی، بدرنگ و پژمرده را جدا کنید و در فضای آزاد به گل خود تافت مو بزنید. به طوریکه تمام سطح گل آغشته گردد. استفاده از این اسپری ها به خشک شدن سریع تر گل و حفظ حالت طبیعی آن کمک می نماید. بعد از آن گل را به صورت برعکس در مکانی تاریک و خشک آویزان کنید تا گل کاملا خشک گردد.

5. خشک کردن گل ها با استفاده از یک کتاب سنگین و قطور

شما می توانید شاخه های گل طبیعی را با استفاده از کتاب خشک کنید، برای این که گل ها راحت تر بین برگه های کتاب جا شوند بهتر است ساقه های گل ها را ببرید. برای این که رطوبت گل ها نوشته روی کتاب را رنگی و یا خراب نکنند یک صفحه کاغذ مثل روزنامه قرار درون برگه کتاب بگذارید سپس 1 الی 2 گل را درون این برگه ها قرار دهید و به آهستگی کتاب را ببندید.

وقتی گل ها را درون کتاب قرار دادید، روی آن چندین کتاب سنگین بگذارید تا گل ها، تحت پرس شدید قرار بگیرند. فشار اضافی به زودتر خشک شدن و حفظ فرم گل ها کمک می نماید . اجازه دهید که گل ها تا دو هفته در این حالت باقی بمانند تا کاملا خشک شوند.

سپس گل ها را درون یک قاب عکس بزرگ قرار دهید برای چسباندن گل های خشک درون قاب نیاز به چسب دارید پس از آغشته کردن گل ها به چسب ، آنها به آرامی درون قاب قرار دهید و چند ثانیه در آن حالت نگه دارید سپس قاب را به مدت 2 الی 3 ساعت در یک محیط باز بگذارید تا گاز های تولید شده از چسب از محیط قاب خارج شده و چسب به خوبی خشک گردد.

سعی کنید رنگ حاشیه قاب با رنگ گل خشک شده شما متناسب باشد. سپس به آرامی شیشه روی قاب را بیاندازید به شکلی که به گل ها آسیبی نرسد و قاب را روی دیوار خانه تان نصب کنید و از آن لذت ببرید.

6. خشک کردن گل طبیعی با اتو کردن

از روش اتو کردن برای سریع تر خشک کردن گل طبیعی استفاده کنیم. در این روش گل را در بین دستمال کاغذی قرار می دهیم و در زیرو روی آن چند روزنامه قرار می دهیم و با اتو خشک می کنیم.

7. آب زدایی برای خشک کردن گل طبیعی

برای خشک کردن سریع گل ها از دی هیدراتور (خشک کننده موادغذایی یا دستگاه میوه خشک کن)، فر یا مایکروویو استفاده می کنند تا در عرض تنها چند ساعت گل ها کاملا خشک شوند.

8. خشک کردن گل طبیعی در گلیسیرین و آب گرم

برای خشک کردن گل طبیعی با این روش یک قسمت گلیسیرین را با دو قسمت آب و مقداری نمک مخلوط می کنیم و شاخه ها را در آن فرو می کنیم برای دانستن اینکه مقدار کافی گلیسرین به گل ها رسیده است باید برگ ها مقداری رطوبت داشته باشند. با استفاده از این روش برگ ها نرمی و لطافت خود را حفظ می کنند.

9. خشک کردن گل طبیعی با شن و ماسه

با استفاده از شن و ماسه ریز نیز می توانید گل های رز خود را خشک کنید. مقداری شن یا ماسه تمیز و خشک را داخل ظرف یا جعبه ای مانند جعبه کفش بریزید و گل را روی شن ها قرار دهید و روی آن را مجددا با شن و ماسه پر کنید، به طوریکه کاملا سطح گل را بپوشاند و آن را در مکانی خشک و تاریک بگذارید. سه تا چهار هفته طول می کشد تا گل های شما کاملا خشک شوند.

10. استفاده از سلیکا ژل برای خشک کردن گل طبیعی

سیلیکاژل میتواند رطوبت گل ها را به سرعت جذب کند و نسبت به سایر مواد و روشهای خشک کردن گل طبیعی ، در این روش رنگ و اندازه گل بهتر حفظ می گردد.

در ابتدا با انتخاب یک ظرف درب دار که به هیچ عنوان هوا به آن نفوذ نمی نماید و گل کاملا نسبت به هوا در درون آن ایزوله میگردد را انتخاب می نمائید.در صورتیکه ظرف کاملا وکیوم نگردد و هوا به درون آن نفوذ کند به دلیل خاصیت مکش هوا در ماده سیلیکاژل ، رطوبت هوای آزاد به جای رطوبت گل جذب سیلیکاژل می گردد.

گل تازه چیده شده خود را درون ظرف قرار داده و با سیلیکاژل آبی یا نارنجی دانه ریز کروی شکل (گرانول) تا ارتفاع 3 تا 4 سانتی متری ظرف را به آرامی از سیلیکاژل پر کنید، سعی نمایید حتی الامکان گل داخل دانه های سیلیکاژل ظرف دفن و پوشش داده گردد . لذا گلها را درون ظرف قرار داده و با استفاده از یک قاشق غذاخوری ، سیـلیکاژل را به دور گلها به گونه ای بریزید که در زیر هریک از گلبرگها بدون اعمال وزن اضافی سیلیکاژل پرگردد ، به ریختن سیلیکاژل ادامه دهید تا گل کاملاً از سیلیـکاژل پوشیـده شـود . هنـگامی که چنـدین گل را در یک زمان خشک می کنیـد از جدا قرار گرفتـن آنها مطمئن شوید سپس درب ظرف را کاملا بسته و آنرا در سایه و در دمای معمولی اتاق قرار می دهیم تا حدوداًپس از 3 روز گل درون ظرفمان خشک گردد. قید تاریخ و ساعت بر روی ظرف به شما در کنترل خشک شدن و طول زمان خشک کردن گل ها کمک زیادی می نماید.

برای کنترل کردن گلها جهت اطمینان از خشک شدن آنها ، با انگشت خود به آرامی آن ها را لمس کنید در این حالت گلها باید خشک و ترد شده باشند ، در غیر این صورت بگذارید که برای مدت بیشتری در همان حالت باقی بمانند . هنگامی که از خشک شدن گلها مطمئن شدید به آرامی سیلیکاژل را از ظرف خالی کنید تا جائیکه بتوانید گلها را از قسمت ریشه در دست گرفته و بردارید . هنگامی که گل خشک شـده را از ظرف خارج میکنید با استفاده از یک برس نقاشی خشک و تمیز سیلیکاژل را به آرامی از گلبرگها پاک کنید و در ظرف بریزید دقت کنید که هیچ سیلیکاژلی چسبیده به گلبرگ ها باقی نمانده باشد.

خشک کردن گل طبیعی مانند نرگس ، زنبق ، لاله و زعفران به نسبت دشوارتر می باشد. زیرا این گلها محتوی مقادیر زیادی آب هستند اما شما می توانید با دقت زیاد آنها را به خوبی خشک نمایید .تمامی این گلها دارای ریشه های گوشتی هستند و گلبرگهای ظریفی دارند ، دشواری کار در این است که آب زدایی از گلها باید به حدی سریع انجام گردد که شفافیت ، تازگی ، رنگ طبیعی و حالت گلبرگها حفظ گردد و به این منظور باید سیلیکاژل را با حرارت ، کاملاً خشک کنیم .

برای خشک کردن گل هایی که گلبرگ های زیادی دارند (مانند میخک و رز) باید آن ها را به شکل سربالا در سیلیکاژل قرار دهید . هنگامی که چندین گل را در یک ظرف با هم خشک می کنید بهتر است که تمام این گلها از یک نوع باشند زیرا در این صورت همه به طور همزمان خشک خواهند شد . چنانچه گل ها از یک نوع نباشند در هنگام کنترل گلها برای اطمینان از خشک شدنشان ممکن است که گلبرگ ها شکسته شوند .

سیلیکاژل از آنجائیکه قابلیت جذب بالائی در جذب رطوبت دارد ، تماس دست شما با آن باعث خشکی پوست خواهد شد لذا توصیه می گردد هنگام کار با سیلیکاژل از دستکش پلاستیکی استفاده نمائید

سیلیکاژل غیـر سـمی است امـا به خاطر داشتـه باشیـد سیلیکاژل سم آفات گیـاهانـی که خشک می نماید را در خود جذب می نماید .

به یاد داشته باشید سیلیکاژل همان گونه که از گلهایی که در معرضش قرار دارند رطوبت جذب می نماید از هوا نیز جذب رطوبت می نماید ، لذا بهتر است عمل خشک کردن گل طبیعی همیشه در ظروف پوشیده و دربسته انجام گیرد . برای خشک کردن گل و برگ ها با سیلیکاژل ضروری است گلها را هنگامی خشک کرد که بهترین حالت ممکن را دارند ، زیرا هرگونه نقض و اشکالی پس از خشک شدن برجسته تر می گردد . نکته ضروری آن که گلها باید کاملاً خشک باشند ، چنانچه به هنگام پوشاندن گلبرگها با سیلیکاژل ، شبنم و یا هرگونه رطوبت دیگری روی آن ها وجود داشته باشد سیلیکاژل به گلبرگها خواهد چسبید و در موقع پاک کردن سیلیکاژل از روی گلبرگ ها ، حالت گل خراب میگردد و برخی از گلبرگها از گل جدا می شوند . توصیه می گردد که پیش از قراردادن گلهای ظریف در سیلیکاژل ریشه و ساقه آن ها را با سیم روکش کنید زیرا پس از خشک شدن شکننده و ظریفتر می شوند . از آنجائیکه گل هایی را که خشک می نمایید دارای رطوبت های متفاوتی هستند نمی توان زمان خاص و دقیقی برای خشک شدن گلها ارائه داد ، این زمان به نوع گل ، اندازه گل ، مقدار رطوبتی که در گل وجود دارد و نوع سیلیکاژل بستگی دارد.

سیلیکاژل در حدود 30% واحد وزنی خود را رطوبت جذب می نماید و پس از آن دیگر خاصیت جذب رطوبت ندارد. لذا با حرارتی در حدود 110 درجه سانتیگراد آب درون دانه های سیلیکاژل تبخیر می گردد و دوباره قابل استفاده می گردد.

گلهایی را که می توان به خوبی در سیلیکاژل خشک کرد عبارتند از: شقایق، سنبل انگوری، سوسن، میخک، ارکیده، پونه، پامچال، رز، اژدها، مینای چمنی، آزالیا، میمون لیلیوم، یاس، شاه پسند، آفتاب گردان، نرگس، کوکب، شمعدانی، داوودی، آنتونیوم، انواع برگها و …

چه زمانی برای خشک کردن گل طبیعی بهترین زمان است؟

برای اینکه از حفظ رنگ گل ها مطمئن شوید، قبل از اینکه کاملاً باز شوند آن ها را ببرید. همچنین، گل ها را باید در محیطی تاریک و خنک خشک کرد تا نور خورشید رنگ آن ها را نبرد.

برای خشک کردن گل طبیعی (مثلاً دسته گل عروسی)، بهترین کار این است که فوراً بعد از مراسم این کار را انجام دهید، چون به احتمال خیلی زیاد حداقل یک روز از بریدن آن ها از شاخه می گذرد. اگر کسی برای تان دسته ای گل سرخ بیاورد، ممکن است وسوسه شوید که تا بازشدن همه گل ها آن را در گلدان بگذارید. اما اگر واقعاً به دلایل احساسی می خواهید گل ها را همیشه به یادگار داشته باشید، باید قبل از اینکه گل ها کاملاً باز شوند خشک شان کنید.

سخن آخر

آیا شما تا به امروز گل های طبیعی را خشک کرده اید؟ چه راه حل هایی برای بهتر خشک کردن گل طبیعی دارید؟ نظرات و پیشنهاد های خود را در پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. همچنین شما می توانید روش خشک کردن گل رز، خشک کردن شوید، خشک کردن نعنا و خشک کردن زعفران و دیگر موارد پرکاربرد را در انگیزه آموزش ببینید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 28 مهر 1399 بروزرسانی: 28 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1198

به "10 روش خشک کردن گل طبیعی عالی و بدون پلاسیدگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 روش خشک کردن گل طبیعی عالی و بدون پلاسیدگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید