آرامستان اراک گرفتار بحران فوت

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، خبرنگاران/مرکزی معضل اتمام ظرفیت آرامستان اراک به موضوعی نخ نما تبدیل شده است، 18 خرداد ماه 1398؛ کریمی سرپرست آرامستان اراک در گزارشی که تحت عنوان ماجرای قبرهای 7 میلیونی آرامستان اراک چیست؟ در خبرنگاران منتشر شد، گفت که قطعه 38، آخرین قطعه آرامستان است و اگر اتفاق خاصی همچون زلزله در شهر اراک رخ دهد که آمار فوت شدگان در یک مقطع خاص افزایش یابد، قطعا با معذوریت در پذیرش روبرو خواهیم شد، هرچند که پیش بینی های لازم در این خصوص اجرا شده است، اما به هرحال احتیاج است که سریع تر اراضی 32 هکتاری ویژه طرح توسعه آرامستان، در اختیار این سازمان گذاشته گردد.

آرامستان اراک گرفتار بحران فوت

سال گذشته هیچ کس فکر نمی کرد، کرونا زلزله ای گردد به جان آرامستان تا جایی که دیگر جایی برای دفن متوفیان نداشته باشد، اما امروز به جای آن زلزله که مدیریت سابق این مجموعه زنگ خطر آن را به صدا درآورده بود، کرونا سیل اموات را به سمت آرامستان راهی نموده و آرامستان اراک را در شرایط بغرنجی قرار داده است.

با وجود آنکه شفیعی شهردار اراک در هفتم اسفندماه 1398 به خبرنگاران گفت که فاز دوم آرامستان 32 هکتاری نیز راه اندازی شده است، اما ظاهرا راه اندازی در کار نبوده و همچنان مسئله آرامستان 32 هکتاری به قوت خود باقی است.

امروز اول آذرماه است و 369 روز از شیوع ویروس کرونا در دنیا گذشته و ایران و استان مرکزی حدود 10 ماه است که با این ویروس دست به گریبان هستند، هر روز شمار مبتلایان و متوفیان افزایش می یابد و در این بین آرامستان اراک که تقریبا اشباع شده با هر شرایطی که بود اجازه نداد اموات روی زمین بمانند و شرایط دفن را فراهم کرد، اما این روزها اوضاع رنگ و بوی بحرانی به خود گرفته است.

جایی برای دفن باقی نمانده

19 آبانماه؛ طوفان محمدی رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک در صحن علنی گفت که متاسفانه تعداد بالای فوتی های بیماری کرونا سبب شده تا ظرفیت آرامستان اراک تکمیل گردد و دیگر جایی برای دفن فوتی ها باقی نماند. در حال حاضر باتوجه به وخامت شرایط موجود، فوت شدگان در معابر آرامستان دفن می شوند که این امر در آینده ای بسیار نزدیک اثرات منفی خود را نشان خواهد داد و باید طرح توسعه 32 هکتاری آرامستان زودتر اجرایی گردد.

وی اضافه نمود: روزانه بین 30 تا 50 نفر در آرامستان اراک دفن می شوند و همین افزایش آمار دفنی ها سبب خستگی کادر آرامستان شده زیرا آنها 24 ساعته مشغول کار هستند و حتی فرصت استراحت پیدا نمی نمایند، لذا با توجه به تکمیل ظرفیت آرامستان، از مسئولان ارشد استان تقاضا دارم مسئله زمین هایی که قرار است به آرامستان اضافه شوند را در اسرع وقت حل نمایند چرا که دیگر کاری از دست مدیریت شهری بر نمی آید.

به گزارش خبرنگاران، ماجرای این 32 هکتار چیست که پس از گذشت بیش از یک سال هنوز به پایان نرسیده است؟

شهرداری مالک است، اما زمین معارض دارد

سخنگوی شورای شهر اراک در این باره به خبرنگاران گفت: این زمین 32 هکتاری دارای مالکیت شخصی بود. شهرداری زمین را خریداری کرد و پول آن را هم پرداخت، اما یک عده معارض زمین هستند، درحالی که به لحاظ قانونی اثبات شده است که شهرداری مالک زمین است.

سعید نادری اضافه نمود: ملاحظاتی وجود دارد و در شرایطی هستیم که شهرداری اراک و مسئولان صلاح نمی بینند در این راستا اقدامی گردد، به همین دلیل فعلا صبر نموده اند تا با فراغ بال بیشتر عملیات اجرایی طرح توسعه آرامستان را شروع نمایند.

حل مشکل تا یک ماه آینده/بحران فوت

وی با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود فضا در آرامستان اراک روبرو هستیم و پیش بینی ها بر این بود که از ابتدای سال 1399 دفنی در این فضا انجام نگردد، گفت: متاسفانه وجود معارضان و شیوع ویروس کرونا و افزایش تعداد متوفیان، بحران فوت را در مجموعه آرامستان اراک رقم زد ولی به نظر می رسد تا یک ماه آینده مسائل و بحران کنونی حل گردد.

به گزارش خبرنگاران، رییس سازمان آرامستان اراک نیز با تایید صحبت های اعضای شورای شهر مبنی بر کمبود فضا در مجموعه آرامستان اراک، گفت: در کنار این کمبود، آرامستان با چالش های جدی تری هم روبرو است.

آرامستان نیرو ندارد

ابوالفضل جلالوندی با تاکید بر اینکه سازمان آرامستان اراک با کمترین تعداد نیرو در حال خدمات رسانی است، اضافه نمود: شرایط پرسنلی و نیروی انسانی در این مجموعه در سال 98 پیش بینی شد ولی طبق قانون بدون تایید سازمان اداری و استخدامی مطلقا امکان استخدام نیرو نداریم و تنها می توان حداکثر به میزان 25 درصد قرارداد نیروی حجمی بکارگیری کرد و در واقع عملا این کمبود نیرو چالش زا شده است.

وی توضیح داد: در روزهای شلوغ مهرماه کار به جایی رسید که رئیس امور اداری، مسئول حسابداری و مسئول خرید آرامستان 10 تا 15 جنازه را حمل می کردند چراکه نیرویی برای مجموعه باقی نمانده و تعداد متوفیان در بعضی از روزها به چهار تا پنج برابر روزهای عادی رسیده بود، در واقع در این حالت بحرانی تک تک پرسنل از جان مایه گذاشتند و اجازه ندادند که مردم کمبودی حس نمایند و چالش خاصی در مجموعه آرامستان اراک رخ دهد.

تعداد متوفیان دو برابر شده است

جلالوندی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته تعداد متوفیان در روز دو برابر شده است، اضافه نمود: زمینی در مجموعه باقی نمانده و عملا به نفس نفس افتاده ایم و در حال حاضر در اوج خطر قرار گرفته ایم، هرچند که قول داده اند در آینده نزدیک توسعه مجموعه انجام گردد و زمین 32 هکتاری به بهره برداری برسد.

وی تاکید نمود: قطعا با اختصاص این زمین اگر کار با برنامه پیش برود طی 40 تا 50 سال آینده نباید در اراک مشکل قبر داشته باشیم.

مدعیان به وسیله محاکم قضایی پیگیر شوند

رییس سازمان آرامستان اراک اعلام کرد: اراک شهر کوچکی بود که در طول سال ها به وسعت امروزی خود رسیده است. برای توسعه شهر از املاک و اراضی مردم استفاده شد و شهرداری با تهاتر، پرداخت مبلغ یا دادن امتیازات و ... این اراضی را تملک کرد تا توسعه شهر انجام گردد و تا به امروز اینگونه نبوده است که افراد بگویند نمی فروشیم، افرادی که مدعی مالکیت زمین 32 هکتاری هستند، اگر حقی دارند باید به وسیله محاکم قضایی آنرا پیگیری نمایند و نباید کار مردم را به مشکل بکشانند.

به گزارش خبرنگاران، به هر حال این روزها، کرونا می تازد و جان افراد را می گیرد و چاره ای جز برطرف مشکل آرامستان برای دفن متوفیان کرونایی و غیرکرونایی نیست، ضروری است با توجه به تکمیل ظرفیت آرامستان، هر چه سریعتر مسئله معارضین زمین 32 هکتاری حل گردد تا در دفن متوفیان اشکالی بروز نکند چون در غیر این صورت ممکن است چالش های اجتماعی به وجود آید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1332

به "آرامستان اراک گرفتار بحران فوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرامستان اراک گرفتار بحران فوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید