آشنایی با ابعاد مالکیت فکری برای فعالان مالی لازم است

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت قضائی و مقرراتی اتاق ایران از برگزاری وبینار آموزشی درباره کلیات موضوع مالکیت فکری، صندلی و نقش آن در اقتصاد و آشنایی فعالان مالی با ابعاد حقوقی آن اطلاع داد. به باور او مالکیت فکری یکی از موضوعاتی است که علی رغم اهمیت و اثرگذاری مهم در مسائل مالی، همچنان در ایران مورد توجه و تاکید فعالان مالی قرار نگرفته است.

آشنایی با ابعاد مالکیت فکری برای فعالان مالی لازم است

احمد آتش هوش، در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تاکید نمود: در صورتی که استقبال از این وبینار آموزشی خوب باشد، دوره های تخصصی تر و جامع تری را درباره این موضوع برگزار خواهیم کرد.

این فعال مالی ضمن تاکید بر ضرورت تمرکز فعالان مالی بر ابعاد مختلف موضوع مالکیت فکری، منافع حاصل از آن و در عین حال آسیب های احتمالی که بی توجهی نسبت به این مسئله به دنبال دارد، توضیح داد: امروز در جهان مالکیت فکری به یکی از موضوعات مهم مالی تبدیل شده است و آگاهی نداشتن از ابعاد و زوایای آن می تواند به فرایند فعالیت های مالی چه در داخل و چه در سطح بین المللی آسیب زا باشد.

او توضیح داد: ایده ها، شیوه هایی که ممکن است هر فعال مالی در راستای کاهش مصرف انرژی یا کاهش ضایعات فراوری خود ابداع کند، برند و علائم تجاری که برای فراوریات خود در نظر می گیرد و همه این مسائل، جزو سرمایه و دارایی یک فعال مالی به شمار می آید و باید راه های صیانت از آنها را بداند و به کار گیرد. کلیه مواردی که در این چارچوب واقع شده است بخشی از موضوع مالکیت فکری است.

رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت قضائی و مقرراتی اتاق ایران یادآور شد: نوع، شکل و طرح بسته بندی و به طور کلی مجموع ابعاد یک فراوری در کشورهای پیشرفته به صورت تک تک، حقوق و امتیازهای خاصی دارد که متاسفانه در ایران چندان مورد توجه نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به قانون خوبی که در این حوزه وجود دارد، نحوه اجرا و حمایت های آن را مناسب ارزیابی کرد و گفت: قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری قانونی است که به صورت موقت تصویب شده و با وجود بعضی نواقص کوچک، قانونی مترقی و ارزشمند است و باید هرچه سریع تر دائمی گردد. بر اساس این قانون، حتی سوء استفادنمایندگان نیز تحت تعقیب کیفری قرار می گیرند و از طرفی باید جرایم معین شده را بر اساس رای دادگاه پرداخت نمایند.

آتش هوش معتقد است: در این بخش ایران عضو سازمان های جهانی و کنوانسیون های مختلف پاریس و مادرید نیز هست و بر اساس آن حمایت های لازم در سطح بین المللی را دارد. بدین ترتیب فعالان مالی باید با نحوه ثبت ایده ها و اختراعات خود در سطح جهانی نیز آشنا شوند و از این موقعیت به نفع کسب وکار خود استفاده نمایند.

این وبینار آموزشی قرار است با همکاری کانون پتنت ایران برگزار گردد و از آنجا که امروزه حق امتیاز و حفاظت از آن دارای اهمیت بسیاری است در این وبینار با حقوق مالکیت ادبی و هنری، شرایط لازم برای بهره مندی از حمایت ادبی و هنری و حقوق مادی و معنوی ناشی از آن و کارکرد آن در کسب وکار آشنا خواهیم شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1514

به "آشنایی با ابعاد مالکیت فکری برای فعالان مالی لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با ابعاد مالکیت فکری برای فعالان مالی لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید