شروع برداشت بلوط ایران ؛ گنجینه ناب زاگرس

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، بلوط چینی رسم همه ساله مردمان جنگل نشین چهارمحال و بختیاری است که هر ساله بعد از اولین بارش پاییزی شروع می گردد و تا چندین هفته ادامه دارد

شروع برداشت بلوط ایران ؛ گنجینه ناب زاگرس

در این روز های پاییزی و زیبایی بی نظیر طبیعت با تصور قدم زدن در جنگل های زاگرس چشم هایمان را ببندیم در میان خش خش برگ ها صدای آشنای تکاندن درختان و ریختن میوه بلوط شاید برای ما یک سرگرمی باشد، اما بلوط چینی در روستا های همجوار جنگل های پوشیده از درختان بلوط برای گذران معیشت مردم انجام می گردد.

بلوط نام نوعی درخت و میوه با پوستی سخت می باشد و درخت بلوط، درختی جنگلی است که بیشتر در منطقه ها کوهستانی و بعلاوه نقاط گرمسیری می روید.

این موقع از سال که می گردد مردم در روستا های حاشیه جنگل های بلوط چهارمحال و بختیاری از پیر و جوان، زن و مرد برای جمع آوری این میوه به سمت جنگل می روند.

این افراد به خوبی به ارزش بلوط پی برده اند و برای استفاده خود و دام هایشان به سراغ بلوط چینی می روند البته معیشت ضعیف خانواده های ساکن در حاشیه جنگل هم در این موضوع بی تأثیر نیست.

زاگرس نشینان، علاوه بر استفاده خود و خانواده هایشان بلوط را برای فروش به شهر می برند تا بتوانند با فروش آن مقداری پول به دست بیاورند.

پخت نان بلوط و تسکین درد های گوارشی از جمله کاربرد های بلوط در زندگی زاگرس نشینان است.

درخت بلوط یا درخت مازو که عمری طولانی حدود 500 سال (گاهی حتی تا 2000 سال دارد.) در ایران، بیشتر در دامنه رشته کوه زاگرس می روید.

جنگل هایی از بلوط در استان های چهارمحال و بختیاری، فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام وجود دارد که در نوع خود از بی نظیرترین جنگل های دنیا هستند.

بیشتر بخوانید

جنگل های بلوط غرب ایران (جنگل های زاگرس) با طول تقریبی 1300 کیلومتر در امتداد رشته کوه زاگرس از جنوب آذربایجان غربی تا استان فارس امتداد دارند که مساحت کنونی آن 5 میلیون هکتار تخمین زده شده است.

سه گونه بلوط که شامل بلوط ایرانی (در سرتاسر این جنگل ها)، دارمازو و یوول (در قسمت های شمالی) می باشند؛ از بارزترین گونه های درختی این جنگل ها به شمار می آیند.

میوه بلوط در حاشیه های زاگرس جنوبی ایران به میزان تقریبی یک فشنگ اسلحه ژ 3 و میوه بلوط اروپایی بشکل کره ای با قطر تقریبی 2.5 سانتیمتر است.

چوب این درخت از مرغوبترین چوب ها و ذغال آن نیز مرغوب است و همین یکی از دلایل بریدن بی رویه این درختان و عامل تهدبد جنگل های بلوط است.

میوه بلوط، دارای نشاسته، پروتئین، قند های مختلف مخصوصاً کوئرسیت، مادهٔ روغنی و تانن است. برگ و پوست درخت بلوط هم تانن ویژه ای به نام اسید کوئرسی تانیک محلول در آب، نوعی قند به نام کوئرسیت، یک مادهٔ تلخ به نام کوئرسیتین، لعاب و یک مادهٔ فرمز به نام قرمز بلوط دارد.

میوه خوراکی بلوط در تقویت بدن، درمان ضعف عمومی، کم خونی و بویژه درمان اسهال مؤثر است.

دم نموده برگ بلوط و عصاره برگ یا پوست بلوط، در درمان خونریزی های معده، روده، رحم و ...، درمان اسهال و مخصوصاً درمان سرطان ها (از نوع کارسینوسارکما) مفید است.

بلوط برای درمان آماس زخم دار روده بزرگ، بیماری های میکروبی، ویروسی و قارچی، زخم های سرطانی، زخم های چرکین و ترشح دار، زرد زخم، اگزما، زخم های واریسی، بواسیر، خونریزی ها و حتی خونریزی بینی مفید است.

یکی دیگر از کاربرد های مبوه بلوط، استفاده به عنوان خوراک دام است.

خبرنگاران چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 آبان 1401 بروزرسانی: 26 آبان 1401 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2166

به "شروع برداشت بلوط ایران ؛ گنجینه ناب زاگرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع برداشت بلوط ایران ؛ گنجینه ناب زاگرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید