اعلام آمادگی 11 باستان شناس و معمار ایرانی برای مشارکت اقتصادی و فنی در پروژه بازسازی طاق کسری

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، خبرنگاران: 11 باستان شناس و معمار ایرانی از داخل و خارج کشور با ارسال نامه ای به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آمادگی خود را برای مشارکت اقتصادی، پژوهشی و فنی در بازسازی طاق کسری اعلام کردند. این افراد از علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی خواسته اند در هماهنگی فوری با دولت عراق تیم کارشناسی متشکل از بازسازیگران و باستان شناسان به عراق اعزام گردد، کمیته مشترک ایران و عراق برای حفاظت و نگهداری طاق کسری با حضور باستان شناس ها و کارشناسان حفاظت و بازسازی ایرانی و عراقی تشکیل گردد و ثبت منظر محور فرهنگی - تاریخی تیسفون به نام ایران و عراق در یونسکو نیز آنالیز و امکان سنجی گردد.

اعلام آمادگی 11 باستان شناس و معمار ایرانی برای مشارکت اقتصادی و فنی در پروژه بازسازی طاق کسری

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

متن کامل این نامه که صبح دیروز در دبیرخانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت شده و نسخه ای از آن در اختیار خبرنگاران قرار گرفته است بدین توضیح است:

جناب آقای مونسان

وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

همانگونه که می دانید، بنای تاریخی طاق کسری نه تنها یادگاری بسیار ارزشمند از تمدن عظیم ساسانی و یکی از عناصر مهم فرهنگ و هویت ایرانی در حوزه ایرانشهر فرهنگی خارج از مرزهای کنونی کشور است، بلکه عامل پیوند میان دو ملت ایران و عراق به لحاظ تعامل و تفاهم فرهنگی میان این دو کشور همسایه است.

با این حال و با وجود ارزش های بی بدیل طاق کسری و محوطه تیسفون از منظر دانش باستان شناسی و معماری که به عنوان عظیم ترین و قدیمی ترین طاق آجریدر دنیا شناخته می گردد، متاسفانه به دلیل عوامل مخرب طبیعی و انسانی و همچنین کم توجهی مقامات عراقی به حفاظت و بازسازی آن، این بنای شاخص درمعرض آسیب جدی قرار گرفته است، به طوری که به تازگی بخشی از سقف این بنای منحصر به فرد، فرو ریخته و در صورت عدم رسیدگی به آن، با تهدید نابودی کامل روبرو خواهد بود.

این درحالی است که توجه به میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، مرتبط با حوزه فرهنگی ایرانشهر همیشه مورد اهتمام و توجه مسئولین محترم کشور از جمله وزارت محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته است و علاوه بر سیاست ها و برنامه های اجرایی، در قوانین جمهوری اسلامی نیز به این موضوع توجه شایسته کرده اند که بارزترین آن ها در قانون برنامه چهارم توسعه (بند 5 ماده 114) است، مبنی بر این که شناسائی و حمایت از آثار فرهنگی تاریخی حوزه فرهنگی ایران موجود در کشورهای همسایه و منطقه به عنوان میراث فرهنگی مشترک را وظیفه دولت قرار داده بود. اکنون و با وجود خاتمه یافتن دوره برنامه مذکور، اشاره مستقیم آن قانون به حمایت از میراث مشترک واقع در حوزه فرهنگی ایران به عنوان وظیفه ای برای دولت، نوعی روشنگری قانونی برای ادامه این راستا توسط مقامات محترم متولی حمایت از میراث فرهنگی به ویژه وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی به شمار می رود.

از این رو و با توجه به این که هرگونه تاخیر در حفاظت و بازسازی طاق کسری موجب ورود خسارات جبران ناپذیر به این میراث معماری و فرهنگی مشترک دو کشور ایران و عراق خواهد شد، امضا نمایندگان این نامه از آن مقام محترم درخواست می نمایند دستور اکید و فوری نسبت به آنالیز و انجام پیشنهادهای ذیل صادر فرماید:

  1. اقدام فوری با هماهنگی و همکاری وزارت محترم امور خارجه جهت مذاکره با مقامات عراق و ایجاد زمینه لازم برای اعزام یک تیم کارشناسی متشکل از باستان شناسان و بازسازی گران ایرانی جهت مشارکت در آنالیز های لازم حفاظتی و بازسازیی، و تهیه طرح بازسازیی اولیه برای این بنای شاخص.
  2. پیشنهاد تشکیل یک کمیته مشترک دوجانبه حفاظت و نگهداری طاق کسری و تشکیل پایگاه ثابت متشکل از کارشناسان باستان شناسی، حفاظت و بازسازی ایرانی، عراقی و بین المللی.
  3. آنالیز و امکان سنجی پیشنهاد ثبت منظر مشترک محور فرهنگی تاریخی تیسفون- طاق کسری، به نام دو کشور عراق و ایران در فهرست میراث دنیای یونسکو.

همچنین در خاتمه قابل ذکر است که امضا نمایندگان حاضر، آمادگی کامل خود را برای مشارکت های اقتصادی، پژوهشی و فنی در راستای اجرای پیشنهادهای مورد نظر، اعلام می دارند و امید است که وزارت میراث فرهنگی نیز با همکاری دوجانبه و پیگری های دلسوزانه بتواند قدم های شایانی در راستا حفظ و بازسازی این مجموعه دنیای بردارد.

لازم به ذکر است نامه مذکور به امضای افراد ذیل رسیده است:

سید محمد بهشتی؛ معمار،رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت های هفتم و هشتم

عباس علیزاده؛ باستان شناس، استاد موسسه خاورشناسی دانشگاه شیکاگو

مهدی رهبر؛ باستان شناس پیشکسوت

تورج دریایی؛ تاریخدان، استاد دانشگاه UCLA در کالیفرنیا، ارواین

علیرضا عسگری چاوردی؛ باستان شناس، استاد دانشگاه شیراز

میلاد وندائی؛ باستان شناس، مدیر مسئول مجله کندوکاو

مصطفی ده پهلوان؛ باستان شناس، استاد دانشگاه تهران

ترانه یلدا؛ معمار و طراح

کیکاووس امینی؛ معمار

محمد کریم متقی؛ بازسازیگر آثار موزه هنر ویرجینیا

شکراله علیزاده؛ بازسازیگر بنا و بافت های تاریخی

منبع: صدای میراث
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1416

به "اعلام آمادگی 11 باستان شناس و معمار ایرانی برای مشارکت اقتصادی و فنی در پروژه بازسازی طاق کسری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آمادگی 11 باستان شناس و معمار ایرانی برای مشارکت اقتصادی و فنی در پروژه بازسازی طاق کسری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید