انتقال اختلال روانی PTSD از پدران به فرزندان

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، یافته های یک مطالعه پژوهشی توسط متخصصان داخلی نشان داده است که پدران مبتلابه مشکل روان شناختی موسوم به اختلال استرس پس از سانحه می تواند موجبات اختلال روانی در فرزندان را نیز فراهم آورند.

انتقال اختلال روانی PTSD از پدران به فرزندان

به گزارش خبرنگاران، اختلال استرس پس از سانحه یا به اختصار، PTSD، نوعی اختلال ناتوان کننده است که با برخی مسائل رفتاری و جسمی و برخی ناسازگاری های سلامت روانی مثل افسردگی با احتمال بالای خودکشی همراه است. درمان این بیماری چالش برانگیز است، به گونه ای که داروهایی مثل داروی ضدافسردگی، داروهای ضد انعقادی، کورتیزول و شماری دیگر از داروها در مواجهه با این بیماری، نتایجی متفاوت را نشان داده اند. این موارد باعث شده اند که تکنیک های پیشگیری از بروز این بیماری، اهمیت بسیار زیادی پیدا کنند.

ازآنجایی که بروز این اختلال به بیان متخصصان، وابسته به فرد است، تکنیک های پیشگیری نیز می توانند متنوع و دارای اثرات مختلف بر افراد باشند. علائم PTSD مرتبط با عواملی مثل جنسیت، سوابق اضطراب فردی و خانوادگی و نیز داشتن تجربیات دردناک قبلی هستند. علاوه بر این، طبق یافته های پیشین، احتمال به ارث بردن علائم این اختلال در دوقلوها نیز قابل توجه است و به طورکلی، این نکته به اثبات رسیده است که ژنتیک نقشی مهم در PTSD و علائم اضطراب دارد.

این موضوع سبب شده که گروهی از پژوهشگران دانشگاهی، دست به انجام مطالعه ای مروری بزنند که در آن انتقال بین نسلی اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD از پدر خانواده به فرزندان مورد بررسی قرار گیرد.

در این مطالعه که توسط متخصصانی از دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله اجرا شده، سعی شده است به سوالاتی نظیر این که چه عواملی باعث انتقال بین نسلی می شوند و مکانیزم انتقال در نسل بعدی چیست، پاسخی درخور داده شود.

بررسی های اجرا شده در این مطالعه نشان می دهند که آسیب روحی و پریشانی پدر خانواده، اولین چیزی است که فرزندان قربانیان را در معرض خطر قرار می دهد.

بر این اساس، هرچه شدت آسیب روحی پدر در زمان حادثه ای نظیر جنگ شدیدتر بوده باشد، میزان قابل توجه تری از ناراحتی و پریشانی در میان فرزندان دیده می شود. به عبارت دیگر، پریشانی قابل توجه پدر همانند آنچه در PTSD شدید بروز پیدا می کند، موجب ایجاد میزان بیشتری از پریشانی در فرزندان می شود.

ژیلا پیرزاد جهرمی، پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله که به همراه سه محقق دیگر، اجرای این پژوهش را به عهده داشته اند، می گویند: موارد بررسی شده ما را به این نتیجه می رسانند که برای دستیابی به درکی جامع از پیامدهای انتقال بین نسلی آسیب روحی لازم است رویکردی وسیع تری را اتخاذ کنیم. رویکردی که شامل بررسی عوامل کاهش پریشانی و کاهش امکان انتقال باشد و به بررسی جنبه های مثبت انتقال نیز بپردازد.

آن ها می افزایند: در حقیقت، نه تنها مطالعه حالت روان شناختی پدر، امری مهم است، بلکه بررسی نقش فرزند، مادر و سیستم اجتماعی در کمک به این انتقال نیز حائز اهمیت است.

به گفته این محققان، متأسفانه، جنگ و درگیری مسلحانه به طور پیوسته مردم بسکمک از مناطق را تحت تأثیر خود قرار می دهد. بنابراین ادامه فرایند انجام چنین مطالعاتی بسیار حیاتی است تا ما را قادر به یافتن درکی از پیامدهای کلی شرکت در جنگ سازد.

یافته های این مطالعه مروری در ماه نامه طب نظامی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 959

به "انتقال اختلال روانی PTSD از پدران به فرزندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال اختلال روانی PTSD از پدران به فرزندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید