اوضاع و احوال خانه شاملو چطور است؟

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، ایسنا/ به سبب خبرهای منتشر شده، این سوال پیش می آید که اوضاع و احوال خانه شاملو چطور است؟

اوضاع و احوال خانه شاملو چطور است؟

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

قضیه چیست؟

ساکنان خیابان ویلا و کوچه خسرو از تغییرات نامحسوسی که به مرور برای خانه شاملو در حال رخ دادن است، نگرانند؛ از جرز دیوارهای اتاقهای رو به کوچه خسرو که در حال نازک شدن بوده و احتمالها را برای همان حرف یک سال گذشته تقویت می نمایند؛ مالک مجوز گودبرداری خانه شاملو را گرفته و شاید این راهی برای رسیدن به اجرایی شدن همان مجوز باشد.

حدود 15 ماه از انتشار نخستین خبرها درباره رایزنی های مالک خانه شاملو در خیابان نجات اللهی، نبش کوچه خسرو می گذرد؛ رایزنی هایی که در برهه ای به نظر می رسید به نتیجه رسیده اند و حتی شهرداری مجوز گودبرداری خانه را هم صادر نموده بود، آن هم برخلاف درخواستی که در همان زمان میراث فرهنگی استان تهران از شهرداری مبنی بر جلوگیری از تخریب خانه نموده بود. آنها معتقد بودند خانه نه فقط به خاطر نسبتش با یک شاعر، بلکه بدلیل ارزش های معماریش واجد ثبت است و باید حفظ گردد.

خانه مدتهاست به جز در ورودی که همواره با قفل و زنجیر بسته است، هیچ چهارچوب و در و پنجره دیگری هم ندارد. زباله ها درون خانه پراکنده اند و می توان گفت این بنای تاریخی را با زباله پر نموده اند.

اما پیگیری های رسانه ها و فعالان میراثی برای حفاظت از این خانه تاریخی هرچند نخست قول و قرارهایی را برای ثبت ملی خانه عنوان کرد، اما از نقطه ای به بعد پیشنهادهایی را از سوی متولیان میراث فرهنگی کشور برای حفاظت از این خانه بدنبال داشت.

مثلا محمد رضا کارگر، مدیر اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی در همان زمان به مالک خانه پیشنهاد داد تا این بنا را به عنوان خانه-موزه شاملو تغییر کاربری دهد؛ او می گفت: توصیه ام به مالک این خانه، تبدیل این بنای تاریخی به خانه -موزه شاملو است تا این فضا بماند، چون معتقدم ارزش افزوده نگه داشتن این خانه و ایجاد چنین کاربری، از تخریب کردن و نوسازی آن بسیار بیشتر است، چون ارزش خانه برای او دوبرابر می گردد، تا این که بخواهد زمین خانه را با فلان قیمت بفروشد.

همچنین در نامه ای که هشتم مرداد سال گذشته پرهام جانفشان، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران به صورت مجزا به شهرداری منطقه 6، دفتر شورای شهر تهران و معاونت شهرسازی نوشت، گفت: پیرو گزارش واصله، خانه ای واقع در خیابان استاد نجات الهی نبش کوچه خسرو که مدتی نیز احمد شاملو شاعر معاصر در آن اقامت داشته، در معرض تخریب قرار گرفته است.

با توجه به اینکه خیابان مذکور در روز جهانی صنایع دستی با حضور علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پیروز حناچی، شهردار تهران بعنوان گذر صنایع دستی نامگذاری شد و از این جهت نیز دارای صندلی ویژه ای شده است و نظر به اینکه ساختمان مذکور واجد ارزشهای معماری بوده و با روشهای بدیع دوره ای از معماری پایتخت از جمله بالکن سازی، ایجاد قوس در تقاطع خیابانهای استاد نجات الهی و خسرو، استفاده از پوشش تیرآهن و همچنین استفاده از آجر معروف به بهمنی و در و پنجره های چوبی از شاخصه های آن محسوب می گردد، لذا حفاظت و نگهداری و بهسازی آن ضمن ارتقای کیفی منظر این خیابان، تاکیدی است بر حفظ باقی مانده ارزشهای هویت ساز این محور فرهنگی - تاریخی.

موجب امتنان است دستور فرمایید از صدور هرگونه مجوز تخریب و نوسازی این پلاک خودداری بعمل آید و مالک جهت مشاوره به این اداره کل راهنمایی گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1124

به "اوضاع و احوال خانه شاملو چطور است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوضاع و احوال خانه شاملو چطور است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید