اینترنت اشیاء و رباتیک صدرنشین پردرآمدها، رشد 6 درصدی فرصت های شغلی نانو

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، بر اساس پیش بینی های بازار فناوری های نوین، تا 10 سال آینده حوزه اینترنت اشیاء بیشتر کسب عایدی را به خود اختصاص خواهد داد و پس از آن رباتیک است که بازار آن به حدود 499 میلیارد دلار در سال 2025 خواهد رسید و فرصت های شغلی در فناوری نانو رشد 6 درصدی را تجربه خواهد نمود.

اینترنت اشیاء و رباتیک صدرنشین پردرآمدها، رشد 6 درصدی فرصت های شغلی نانو

امیرعباس محمدی کوشکی، سرپرست تیم اختراعات ایران در گفت وگو با خبرنگاران، فناوری هایی چون هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیاء، بیگ دیتا، بلاکچین، 5G، چاپ سه بعدی، رباتیک، پهپادها، مهندسی ژنوم، فناوری نانو و فتوولتائیک خورشیدی را از جمله فناوری های پیشرو نام برد که غالب آنها در دوران نزول قیمت ذخیره سازهای داده ها و قیمت انرژی خورشیدی، ظهور کردند و باعث افزایش بهره وری و بهبود معیشت بشر شدند.

وی با تاکید بر آنکه با استفاده از این فناوری ها، شرکت ها و بنگاه های مالی فعال در کشورهای درحال توسعه توانستند به رشد مالی خود یاری نمایند، خاطر نشان کرد: به اسم مثال در نیجریه از فناوری اینترنت اشیاء در توسعه تکنیک های کشاورزی و در گامبیا از چاپگرهای سه بعدی در صنعت مد بهره گرفته شد.

سرپرست تیم اختراعات ایران افزود: بنابر بعضی برآوردها، فناوری های پیشرو در حال حاضر بازار 650 میلیون دلاری دارد که پیش بینی می گردد تا سال 2025 ارزش این بازار به 2.3 تریلیون دلار ارتقاء یابد. در این میان بازار دنیای لپ تاپ در حال حاضر ارزش 102 میلیون دلاری و تلفن های هوشمند سهمی 522 میلیون دلاری دارند.

به گفته وی در میان فناوری های پیشرو، اینترنت اشیاء بیشترین کسب عایدی را از آن خود نموده است، به گونه ای که تنها در سال 2018 این فناوری 130میلیون دلار فروش داشته و در 10 سال آینده می تواند تا 1.5 تریلیون دلار هم رشد کند.

محمدی با بیان اینکه این عایدی حیرت انگیز به آن دلیل است که اینترنت اشیاء طیف گسترده ای از دستگاه ها در دنیا را زیر چتر خود قرار داده است، یادآور شد: در سال 2017 تعداد دستگاه هایی که از اینترنت اشیاء استفاده می کردند، از تعداد انسان های روی کره خاکی بیشتر بود و به رقمی بالغ بر 8.4 میلیارد دستگاه رسید.

وی گفت: در سال 2017 شرکت های مرتبط با اینترنت اشیا به حدود 2888 کمپانی در دنیا رسید که بالغ بر 342هزار تن را وارد بازار کار کرد. بیشترین شغل های مرتبط با اینترنت اشیاء در کمپانی IBM تعریف شده است و پس از آن، کمپانی های اینتل و مایکروسافت قرار دارند.

سرپرست تیم اختراعات ایران به بازار رباتیک اشاره نمود و ادامه داد: بازار رباتیک همانند سایر فناوری های پیشرفته بر توسعه خود اضافه نموده و پیش بینی می گردد سهم 32 میلیارد دلاری این فناوری در سال 2018 به حدود 499 میلیارد دلار در سال 2025 برسد.

به گفته این فعال حوزه فناوری، بر اساس پیش بینی های آنکتاد (کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل UNCTAD) استفاده از ربات ها در فراوری، بسته بندی و بعلاوه صنعت خودرو در مقیاسی عظیم توسعه می یابد و احتمالا شرکت های کوچک و میانه که با هزینه های بالای نیروی کار روبه رو هستند، به استفاده از ربات ها روی می آورند.

محمدی خاطر نشان کرد: در سال 2016 تنها در ایالات متحده بالغ بر 132هزار مهندس رباتیک وارد بازار کار شدند و انتظار می رود تا سال 2026 این عدد رشدی 6.4 درصدی را تجربه کند.

وی افزود: رشد فرصت های شغلی در فناوری نانو هم احتمالا به عدد 6 درصد نزدیک خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه فناوری فتوولتائیک خورشیدی از میدان رقابت دور نمانده و به سرعت در حال ارتقاء است، یادآور شد: در پی افزایش تقاضا برای انرژی های تجدیدپذیر، تنظیم مقررات از سوی دولت ها برای بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر و بعلاوه تغییر الگوی مصرف، اقبال به استفاده از فناوری فتوولتائیک خورشیدی رو به رشد است. این فناوری در سال 2018 بازاری به ارزش 55 میلیارد دلار داشت و پیش بینی می گردد تا سال 2026 ارزش آن به 34 میلیارد دلار برسد. گرچه تلاطم های سیاسی کمی از شتاب فناوری فتوولتائیک خورشیدی کاست، اما پیش بینی می گردد این صنعت به سرعت در سال های آینده پیشرفت کند.

وی با تاکید بر اینکه آنکتاد برآورد می نماید که احتمالا رشد مشابهی در سایر حوزه های فناوری های پیشرو در انتظار بشر است، افزود: سرعت رشد فناوری، مشاغل موردنیاز آنان را هم رونق بخشیده است. در بازه زمانی ژوئن 2015 تا ژوئن 2018 پیشنهادهای شغلی برای پست های مرتبط با هوش مصنوعی در یک موتور جست وجو نزدیک به 100درصد افزایش داشت که غالب آن را مهندسان نرم افزار تشکیل می دادند.

محمدی اظهار کرد: بنا بر مطالعه ای که در سال 2019 انجام شد، چین عظیمترین خانه متخصصان هوش مصنوعی است که 12 هزار و 113 شغل را اشغال نموده اند و به دنبال آن، آمریکا با 7 هزار و 465 شغل و ژاپن با 3 هزار و 369 شغل قرار دارند.

علاوه بر آن در فاصله زمانی 2017 تا 2018 تقاضا برای مهندسان بلاکچین تنها در ایالات متحده رشدی 400درصدی داشت. میانه عایدی یک مهندس بلاکچین اکنون به 150 تا 175 هزار دلار در سال رسیده و میان آمازون، مایکروسافت، فیس بوک و IBM رقابت شدیدی برای جذب مهندسان در گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1779

به "اینترنت اشیاء و رباتیک صدرنشین پردرآمدها، رشد 6 درصدی فرصت های شغلی نانو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینترنت اشیاء و رباتیک صدرنشین پردرآمدها، رشد 6 درصدی فرصت های شغلی نانو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید