ایران میزبان مسابقات جهانی رباتیک 2020، باید ستاد رباتیک داشته باشیم

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، نایب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک فیرا با اشاره به اینکه تهران مرداد ماه سال آینده برای نخستین بار میزبان مسابقات جهانی فیرا خواهد بود، علت عدم به روزرسانی دروس رشته رباتیک در دانشگاه ها را ترس از ورود ربات ها به زندگی مان عنوان و تأکید کرد: باید همچون ستاد نانو، ستاد رباتیک داشته باشیم در غیر این صورت از سایر کشورها عقب می افتیم.

ایران میزبان مسابقات جهانی رباتیک 2020، باید ستاد رباتیک داشته باشیم

به گزارش خبرنگاران، سروش صادق نژاد ضمن حضور در برنامه تلویزیونی چرخ به بیست وچهارمین دوره رقابت های جهانی رباتیک فیرا پرداخت و گفت: فدراسیون جهانی رباتیک فیرا از سال 1995 آغاز به کار کرد و مسابقات دو هفته پیش، بیست وچهارمین دوره این مسابقات بود که در کره جنوبی برگزار گردید.

وی ادامه داد: 18 کشور در قالب 1800 شرکت نماینده و 250 تیم در این مسابقات شرکت کردند و ایران در قالب 11 تیم دانشجویی و 27 تیم دانش آموزی در آن ها حضور داشت و با 14 مقام اولی، 8 مقام دوم و 5 مقام سومی به کار خود سرانجام داد. اگر بخواهیم این مقام ها را جمع بندی کنیم، ایران رتبه اول را بین کشورهای مختلف داشت. این مسابقات یکی از معتبرترین مسابقات جهانی است و محلی برای تبادل اطلاعات و به چالش کشیدن محققان حوزه رباتیک به شمار می آید.

نایب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک فیرا سپس به شباهت ها و تفاوت های مسابقات جهانی رباتیک فیرا با مسابقات روبوکاپ اشاره و تشریح کرد: تفاوت این ها در موضوعاتی است که این مسابقات دنبال می نمایند. روبوکاپ تقریباً هم سن فدراسیون فیرا است. این در حالی است که روبوکاپ صورت مسأله های خودش را حول فوتبال تعریف نموده اما فیرا به ورزش های المپیکی می پردازد. در عین حال نگاه هر دو فدراسیون این است که صورت مسأله هایی در ورزش وجود دارد که دانشمندان و محققان حوزه هوش مصنوعی و رباتیک می توانند آن صورت مسأله ها را با دانشی که کسب می نمایند، حل نمایند و با همدیگر به رقابت بپردازند.

صادق نژاد با بیان اینکه فدراسیون جهانی فیرا به چهار بخش اصلی تقسیم می گردد، اظهار کرد: این 4 بخش شامل ربات های پرنده، ربات های ورزشی، ربات های چالشی و ربات های دانش آموزی هستند. ربات های پرنده به حل مسائل و مسائل حوزه پرواز می پردازند، ربات های ورزشی به دو بخش ربات های چرخ دار و دوپا معطوف می گردد، ربات های چالشی نیم نگاهی به حوزه صنعتی ربات ها دارند، همچون چالش خودروهای خودران. در بخش ربات های دانش آموزی هم حوزه های مختلف رباتیک را برای دانش آموزان ساده سازی و موضوعات مختلفی را برای آنها تعریف نموده اند که مسابقات سال جاری دارای 11 لیگ دانشجویی و 16 لیگ دانش آموزی بود.

رباتیک در کشور متولی ندارد

وی سپس به دستاوردهای رباتیک ایران پرداخت و تشریح کرد: اگر به چند سال گذشته نگاه کنیم، شرکت های دانش بنیان پیروزی هستند که در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک فعالیت می نمایند و تقریباً از شرکت نمایندگان مسابقات فیرا شکل گرفته اند و فعالیت دارند.

نایب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک فیرا یادآور شد: سال جاری در نمایشگاه ساخت ایران شاهد این بودم که همکلاسی ها و شاگردهای خودمان محصولات و شرکت های پیروزی دارند و فعالیت می نمایند. یک مشکل کشور این است که این حوزه متولی خاصی ندارد ولی به طور مثال امارات به دلیل اهمیت موضوع، وزارت هوش مصنوعی را راه اندازی نموده است. در سایر کشورها از نظر دولتی در این حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی می گردد؛ به طور مثال فرانسه یک فدراسیون رباتیک دارد که به دولت مشورت می دهد و بر پروژه های کلان کشوری نظارت می نماید. کانادا و کره جنوبی هم کارهای مشابهی را انجام می دهند.

کاهش سرمایه گذاری کشور در رباتیک نسبت به سال های گذشته/ تمرکز استارت آپ ها بر حوزه نرم افزار

صادق نژاد درباره نقش استارت آپ ها در توسعه فضای رباتیک و هوش مصنوعی در کشور، گفت: استارت آپ های سخت افزاری از نظر هزینه، ریسک بالایی دارند. به همین دلیل استارت آپ های داخل ایران به این سمت نرفته اند و علاقه ای هم به این موضوع ندارند. استارت آپ های پیروز ایران در این حوزه معمولاٌ در حوزه نرم افزاری فعالیت می نمایند؛ با این حال مجموعه های پیروزی در حوزه رباتیک مشغول به کار هستند.

وی از جمله این مجموعه ها به مجموعه رباتیک سینا در دانشگاه شریف، مجموعه سورنا در دانشگاه تهران، ربات یاری جراح در دانشگاه امیرکبیر و ... اشاره نمود و گفت: تقریباً تمام این مجموعه ها به مرحله صنعتی نزدیک شده اند.

نایب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک فیرا درباره تأثیر تحریم ها بر وضعیت توسعه رباتیک در ایران گفت: تحریم ها قاعدتاً در این موضوع بی تأثیر نبوده اند اما در حوزه پژوهش و علم مسئله ای ایجاد ننموده اند. حضور در مسابقاتی مثل فیرا یا روبوکاپ باعث می گردد ارتباطات بین المللی خوبی شکل بگیرد. تحریم ها در واردات سخت افزار و در دسترسی به سخت افزاری که مورد احتیاج فضای رباتیک و هوش مصنوعی کشور است، بی تأثیر نیست، ضمن آن که نوسانات ارزی هم بر توسعه و پیشرفت این فضا در کشور تأثیر می گذارد. امیدواریم بتوانیم با ثباتی که در حال شکل دریافت است بتوانیم مقداری از شتاب کاهش یافته را جبران کنیم؛ چون سرمایه گذاری در این فضا نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

از ورود ربات به زندگی مان ترس داریم/همچون ستاد نانو، ستاد رباتیک داشته باشیم

صادق نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اگر بخواهیم نگاه کلان داشته باشیم، در سطح دانشگاه ها و مدارس در مرحله پژوهش هستیم و کمتر به سمت صنعتی یا نیمه صنعتی شدن پیش می رویم. یکی از عمده نکاتی که این حوزه را با چالش روبرو می نماید، نیروهای ارزان کار در داخل کشور است. کشورهای دیگر که در این حوزه کار می نمایند، به دلیل هزینه های بالای منابع انسانی مجبور شده اند به سمت صنعتی سازی و اتوماسیون بروند. به همین دلیل ما از نظر علمی عقب هستیم چون دانشگاه های ما هنوز بحث به روزرسانی دروس خود در این حوزه ها را طی ننموده اند.

وی با اشاره به اینکه ترس از ورود ربات ها به زندگی مان باعث شده به سمت به روزرسانی دروس نرویم، توضیح داد: این در حالی است که ژاپن که برگزارنماینده المپیک 2020 است، دهکده ای از هوش مصنوعی و رباتیک را آماده نموده تا نشان دهد دنیای آینده شاهد حضور ربات ها در زندگی خواهد بود.

نایب رئیس فدراسیون جهانی رباتیک فیرا ادامه داد: بحث فراوری علم در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک در ایران پیروزیت آمیز است اما فاصله بین پژوهش و دانشگاه های کارآفرین وجود دارد و باید برای آن فکری کنیم. شاید ضروری است مثل ستاد نانو، یک ستاد رباتیک شکل بگیرد.

صادق نژاد با بیان اینکه کشورهای منطقه این فعالیت را دنبال می نمایند و اگر ما از این موضوع غفلت کنیم، ممکن است در چند سال آینده به اندازه چند دهه عقب بیفتیم، گفت: ما مرداد سال آینده برای اولین بار میزبان مسابقات جهانی فیرا در تهران هستیم. این فرصت مناسبی است برای اینکه ما دستاوردهای خودمان در داخل کشور را به نمایش بگذاریم و فرصتی برای برقراری ارتباطات بین المللی وجود دارد که هم شرکت های خصوصی و نهادهای دولتی حضور داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 355

به "ایران میزبان مسابقات جهانی رباتیک 2020، باید ستاد رباتیک داشته باشیم" امتیاز دهید

1 کاربر به "ایران میزبان مسابقات جهانی رباتیک 2020، باید ستاد رباتیک داشته باشیم" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران میزبان مسابقات جهانی رباتیک 2020، باید ستاد رباتیک داشته باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید