برف و کولاک در ارتفاعات کشور، از قرار گیری روی نقاب های برفی بپرهیزید

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کوهستان ها و ارتفاعات کشور اظهار کرد: طی روز پنجشنبه (6 بهمن) بارش پراکنده در دامنه های شمالی البرز غربی و مرکزی و وزش باد موقتی شدید، موجب تشدید سوزباد و در منطقه ها پوشیده از برف، کولاک موقتی می گردد بعلاوه طی این روز بارش باران و برف در ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی همراه با وزش باد شدید و احتمال کولاک پیش بینی می گردد.

برف و کولاک در ارتفاعات کشور، از قرار گیری روی نقاب های برفی بپرهیزید

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه نمود: طی روز آدینه(7 بهمن) نیز بارش برف در ارتفاعات زاگرس شمالی و وزش باد و به تدریج در ارتفاعات شمال کرمان و بارش پراکنده در نیمه شرقی پیش بینی می گردد و با توجه به حجم بارش برف در ارتفاعات البرز و زاگرس از قرار گرفتن روی نقاب های برفی پرهیز گردد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی از تردد در مسیرهای تابستانه به علت احتمال وقوع بهمن پرهیز گردد. مه آلودگی در ساعات اولیه روز با کاهش دید افقی و عمودی و احتمال انحراف از مسیر همراه است، به همین علت کوهنوردان از صعود به ارتفاعات بپرهیزند.

ضیاییان در انتها نیز از استقرار هوای سرد در ارتفاعات شمال تهران اطلاع داد و گفت: مهم ترین پدیده جوی در ارتفاعات تهران وزش باد شدید و در برخی ساعات افزایش ابر است و پدیده و مخاطره جوی خاصی پیش بینی نمی گردد.

به گزارش ایسنا نقاب های برفی پدیده ای طبیعی هستند که در اثر وزش باد و تجمع برف روی یال ها و قلل تشکیل می شوند و به دو نوع نقاب های مکنده و نقاب های فشرده تقسیم می شوند. احتمال خطر ریزش نقاب های زمستانی بعلت سست بودنشان و تحت تاثیر باد و حرارت (آب شدن) زیاد است.

منبع: گردشبان
انتشار: 9 بهمن 1401 بروزرسانی: 9 بهمن 1401 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2202

به "برف و کولاک در ارتفاعات کشور، از قرار گیری روی نقاب های برفی بپرهیزید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برف و کولاک در ارتفاعات کشور، از قرار گیری روی نقاب های برفی بپرهیزید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید