بی هزینه بودن دپوی سرمایه در بخش مسکن

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، هنوز پایگاه داده مالکیت مسکن در کشور تکمیل نشده، فایل های فروش و اجاره مسکن در بعضی بنگاه های مشاور املاک از بیم وضع مالیات سنگین بر ملک افزایش یافته است

بی هزینه بودن دپوی سرمایه در بخش مسکن

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، دپوی سرمایه در میلیون ها خانه بلااستفاده و کم استفاده در شرایطی که اجاره بها امان میلیون ها خانوار ایرانی را بریده، این الزام را ایجاد نموده است که از طرفی پایگاه داده مالکیت و نوع و میزان کاربری مسکن معین گردد، سپس با اهرم اقتصادیات واحد های مسکونی بلااستفاده یا کم استفاده را وارد چرخه اجاره، مبادلات و حوزه تأمین اقتصادی دولت و شهرداری ها کند.

بی هزینه بودن دپوی سرمایه در بخش مسکن موجب شده تا به رغم وجود 5 تا 6 میلیون خانه خالی یا کم استفاده مازاد بر تعداد 24 میلیون خانوار موجود در کشور، هزینه های اجاره مسکن به شکل بی ضابطه ای افزایش یابد، به همین دلیل با الزام ثبت مالکیت املاک در سامانه اسکان و ابزار اخذ اقتصادیات از خانه های خالی و دوم به بعد اشخاص امید می رود تب بازار اجاره در سال 1400 فروکش کند. در برابر 24 میلیون خانوار حدود 30میلیون واحد مسکونی داریم که 5 تا 6 میلیون از این واحد ها استفاده دائمی ندارند، دلیل وجود این حجم خانه مازاد در کشور متفاوت است؛ بعضی از مالکان برای اسکان موقت، خوشگذرانی، هدیه به فرزندان، استفاده از سند ملک در محاکم قضایی یا نظام بانکی جهت اخذ تسهیلات و حفظ ارزش دارایی در برابر تورم و... این مسکن ها را تهیه نموده اند.

نکته اینجاست که تعادل در بازار مسکن به هم ریخته است و دیگر دپوی سرمایه در بخش ملک نباید بی هزینه باشد، زیرا اجاره مسکن خواب را از چشم مستأجران گرفته است و امید است شکست نرخ مسکن و اجاره بها با تکمیل اطلاعات مالکان و اخذ اقتصادیات اتفاق بیفتد.

جزئیات ثبت اطلاعات در سامانه

بر اساس این گزارش، از روز 19 فروردین ماه درج اطلاعات سکونتی تمامی سرپرستان خانوار اعم از صاحبخانه و مستأجر در سامانه املاک و اسکان شروع شده که در آینده ارائه خدمات دولتی شامل یارانه، گواهینامه، انشعابات، افتتاح حساب بانکی و بسیاری دیگر از خدمات مشروط به ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه املاک و اسکان و دریافت کد یکتا خواهد بود.

ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خانوار ها در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak. mrud. ir از روز پنج شنبه 19 فروردین شروع شده است. تمامی سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالک و مستأجر و تمامی مالکان واحد های مسکونی مکلف هستند اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را ظرف مدت دو ماه از تاریخ 19 فروردین 1400 در سامانه املاک و اسکان درج نمایند.

در مرحله اول زمان بندی مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان بر اساس آخرین رقم کد ملی سرپرست خانوار است، اما از 10 اردیبهشت تا 19 خرداد تمامی کد های ملی قابلیت ثبت نام دارد. از روز 19 فروردین تا 9 اردیبهشت افرادی که آخرین رقم کد ملی آن ها به ترتیب 9، 8، 7، 6، 5، 4، 3، 2، 1 و صفر است به ترتیب هرکدام دو روز فرصت نام نویسی دارند. سپس همانطور که گفته شد از روز 10 اردیبهشت تا 19 خردادماه تمامی افراد می توانند اطلاعات ملکی خود را ثبت نمایند.

نحوه محاسبه اقتصادیات

هر واحد مسکونی واقع در شهر های بالای 100هزار نفر که به استناد سامانه املاک و اسکان بیش از 120 روز ساکن نداشته باشد در سال اول مشمول شش برابر اقتصادیات متعلقه، سال دوم 12 برابر و سال سوم 18 برابر اقتصادیات متعلقه می گردد.

اقتصادیات متعلقه در واقع اقتصادیاتی است که به خانه های اجاره ای تعلق می گیرد. طبق قانون واحد های بالای 150 متر در تهران و بالای 200 متر در شهرستان ها که اجاره داده می شوند مشمول اقتصادیات هستند. بدین صورت که تا 3میلیون تومان درآمد اجاره مشمول 15 درصد، بین 3 تا 10 میلیون مشمول 20 درصد، بین 10 تا 25 میلیون شامل 25 درصد، بین 25 تا 100 میلیون تومان مشمول 30 درصد و بالاتر از 100 میلیون تومان شامل 35 درصد اقتصادیات خواهد شد.

این رقم ها با ضرایب شش برابر در سال اول مشمول خانه های خالی می گردد. البته این بدان معنا نیست که قرار است از همه واحد های اجاره ای اقتصادیات دریافت گردد بلکه ضرایب اقتصادیاتی مربوط به خانه های اجاره ای بالای 150 متر و بالای 200 متر مبنایی برای محاسبه اقتصادیات خانه های خالی قرار می گیرد. یعنی کماکان واحد های اجاره ای کمتر از 150 متر در تهران و بالای 200 متر در شهرستان ها از پرداخت اقتصادیات معاف هستند. درصد، بین 3 تا 10 میلیون مشمول 20 درصد، بین 10 تا 25 میلیون شامل 25 درصد، بین 25 تا 100 میلیون تومان مشمول 30 درصد و بالاتر از 100 میلیون تومان شامل 35 درصد اقتصادیات خواهد شد.

با شروع این طرح، مشاهدات میدانی از سطح بازار مسکن بیانگر آن است که تکمیل پایگاه اطلاعات املاک و اسکان و همچنین وضع اقتصادیات از خانه های خالی و کم استفاده، بعضی از مالکان مسکن را به حرکت درآورده تا ملک مازاد را وارد بازار شناور اجاره یا معاملات وارد نمایند که بی شک تداوم این راستا هم قیمت و هم نرخ اجاره را کاهش خواهد داد.

منبع: روزنامه جوان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1400 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1589

به "بی هزینه بودن دپوی سرمایه در بخش مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی هزینه بودن دپوی سرمایه در بخش مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید