تأثیر دیابت بر چشم ها

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، دیابت یا بیماری قند در منشأ یونانی به معنی پرادراری است. در افراد معمولی قندخون ناشتا کمتر از 105 و دو ساعت بعد از ناشتا باید از 140 کمتر باشد ولی اگر قندخون بیش از 180 باشد از راه ادرار دفع شده و عوارض وسیعی روی عروق چشم و کلیه می گذارد. گذشته از توارث اکنون عدم تحرک زندگی ماشینی، کار زیاد با کامپیوتر بدون

تأثیر دیابت بر چشم ها

تأثیر دیابت بر چشم ها

افزایش کنترل نشده قند خون با چشم های بیمار دیابتی چه می نماید؟

این روزها اطلاعات مردم درباره بیماری دیابت افزایش چشمگیری پیدا نموده و اغلب دیابتی ها پرسش های متنوع و متعددی از پزشکان خود می پرسند. یکی از شایع ترین این سوالات، تاثیر بیماری دیابت بر چشم آنهاست.

دیابت یا بیماری قند در منشأ یونانی به معنی پرادراری است. در افراد معمولی قندخون ناشتا کمتر از 105 و دو ساعت بعد از ناشتا باید از 140 کمتر باشد ولی اگر قندخون بیش از 180 باشد از راه ادرار دفع شده و عوارض وسیعی روی عروق چشم و کلیه می گذارد. گذشته از توارث اکنون عدم تحرک زندگی ماشینی، کار زیاد با کامپیوتر بدون تحرک بدنی و تغذیه نامناسب مقام اول ایجاد دیابت را دارد که در بزرگسالان تازها حتما با علایم تکرر ادرار و تشنگی و دیر بهبود یافتن زخم ها ممکن است همراه باشد. افزایش شدید قندخون باعث کما می گردد. برخی بیماران در این مرحله است که تازه متوجه قند افزایش یافته خود می شوند. کاهش قندخون هم می تواند باعث بی هوشی گردد. مثلا ورزش غیراستاندارد زیاد و یا مصرف زیاد انسولین یا قرص ها که هر دو حالت خطرناک است. اگر فردی بی هوش در خیابان پیدا گردد تنها دست بند مخصوص تعیین کننده دیابت می تواند تشخیص سریع و بهبود را برای وی به ارمغان بیاورد.

دیابت به دو گروه اصلی تقسیم می گردد: نوع یک که مربوط به عدم ترشح مناسب انسولین از غده لوزالمعده است که از سنین کودکی معمولا 10 سالگی آغاز می گردد و تا زیر 30 سالگی به تشخیص می رسد. فقط 10 درصد کل جامعه دیابتی ها از این نوع هستند. چون انسولین مسوول وارد شدن قند به سلول های بدن است و ترشح نمی گردد قندخون بالا رفته، به ادرار راه می یابد و سلول های گرسنه مانده بدن مجبور به استفاده پروتئین عضلات و چربی های موجود بدن می شوند بنابراین علایم ذیل عارض می گردد.

در بچه ها:

1) تشنگی، 2) خستگی، 3) کم اشتهایی، 4) کاهش وزن (طی سه ماه 10 درصد کاهش وزن می یابد) و 5) نزدیک بین شدن سریع بچه ها در صورتی که قندخون خیلی افزایش یابد.

در بزرگسالان:

1) تنفس سریع با بوی خاص سیب، 2) استفراغ و 3) خواب آلودگی و گیجی و نهایتا بی هوشی و کما.

چشم ها در خطرند

اگر قندخون مهار نگردد دیابتی ها در معرض عوارض عروقی، چشم، کلیه، مغز و اعصاب هستند. در دیابت نوع اول (در بچه ها) معمولا عوارض فوق 15 سال پس از آغاز بیماری عارض می گردد. درمان فقط با انسولین و رژیم های خاص غذایی (وعده های زیاد و پر از فیبر گیاهی) می باشد. ورزش زیاد و بی رویه در افراد مصرف کننده انسولین خطرناک است. در دیابت نوع دو که حدود 90 درصد از جامعه دیابتی ها را دربرمی گیرد در صورتی که قندخون در طی روز به صورت غیرناشتا از 180 تجاوز کند حتما عوارض عروقی در چشم، کلیه و مغز بعد از 5 تا 7 سال عارض می گردد که حتی درمان های لیزری ضد خون ریزی ته چشم و تزریق آمپول آواستین نمی تواند به طور کامل جلوی ایجاد نابینایی را بگیرد، یعنی دیابت خطرناک ترین دشمن شایع چشم است که ایجاد نابینایی غیرقابل برگشت می نماید. اصلی ترین درمان دیابت تیپ 2 فقط کاهش وزن است. بین 5 تا 7 کیلو کاهش وزن ممکن است دیابت را بهبود بخشد. گرچه مساله ارثی در بروز دیابت نوع 2 کاملا اثبات شده است ولی نمی تواند عامل اصلی باشد چون 50 سال پیش در ایران همین ژن ها وجود داشت ولی چنین جمعیتی از دیابت (به صورت درصدی) نداشتیم و دلیل آن فعالیت بدنی، تغذیه سالم و استرس کمتر بود.

دیابت نوع یک فقط 50 درصد وابسته به ژن است. بروز برخی عفونت های ویروسی در کودکی مثل اوریون اگر باعث تورم لوزالمعده گردد و عفونت های سرخک و سرخجه در دوران جنینی یا نوزادی غیرخطرناک است. در انواعی هم سیستم های خودایمنی مسوول است اما عوارض چشمی دیابت شامل آب مروارید، آب سیاه، خون ریزی شبکیه و زجاجیه و پاره شدن شبکیه است.

12علامتی که باید به آن دقت کنید

1 تغییرات شدید بینایی: مثلا شخصی که قبلا دوربین و پیرچشم بوده ولی به تدریج دوربین ولی خراب و نزدیک بینی اش بهتر می گردد. او خشنود شده که دید نزدیک خوبی پیدا نموده ولی باید آنالیز کند که قندخون او زیاد شده یا دچار آب مروارید شده؟ گاهی تغییرات روزانه دید هم به طور غیرمنطقی می تواند ناشی از تغییرات شدید قندخون در طی روز باشد. دلیل این پدیده این است که هرچه قندخون بالاتر برود مایع داخل چشم مثل یک شربت غلیظ می گردد که به دلیل شکست نور تصویر در داخل چشم که ناشی از یک پدیده فیزیکی عادی است باعث نزدیک بین تر شدن شخص می گردد.

2 هر روز صبح یک فرد دیابتی باید به یک صفحه شطرنجی نگاه کند. اگر یک روز چهارخانه ها مثل همواره صاف و مرتب، دیده نشد و در برخی قسمت های صفحه خطوط منحنی یا قطع خطوط یا محو شدن و پاک شدن قسمتی از چهارخانه ها احساس شد باید سریعا به چشم پزشک مراجعه کند.

3 تغییرات میدان دید: اگر در میدان دید جرقه و لکه های سیاه مگس پران تازه و غیرعادی ایجاد شد باید سریعا به چشم پزشک مراجعه گردد. اگر در قسمتی از میدان دید یک پرده سیاه ثابت ایجاد شد هم خطر پارگی یا خون ریزی وسیع شبکیه مطرح می باشد.

4 اگر تغییرات سریع نمره عینک داشتید حتما به چشم پزشک خود آنالیز شبکیه را گوشزد کنید.

5 در صورت بروز دیابت هر 6 ماه یک بار به چشم پزشک مراجعه کنید.

6 در صورت ایجاد دوبینی، انحراف ناگهانی چشم ها (لوچی) و افتادگی پلک ممکن است سکته مغزی یا یک نوروپاتی دیابتیک اتفاق افتاده باشد.

7 در صورت اشک ریزش در حین مطالعه و تماشا تلویزیون و سوزش و احساس تماشا دود در داخل اتاق فورا به چشم پزشک مراجعه کنید.

8 در صورت عفونت های مکرر پلکی به صورت چرکی و عفونی فورا به چشم پزشک مراجعه کنید.

9 در صورت آبسه کاسه چشمی و کیسه اشکی فورا به چشم پزشک مراجعه کنید.

10 در صورت تماشا لخته خون در قسمت سفیدی چشم فورا به چشم پزشک مراجعه کنید.

11در صورت پرش زیاد پلکی و جمع شدن کامل پلک که شدید و غیرقابل کنترل باشد فورا به چشم پزشک مراجعه کنید.

12 در صورت سِر شدن و فلج شدن یک طرف صورت و پلک ها و حتی عضلات حرکتی چشم فورا به چشم پزشک مراجعه کنید.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1799

به "تأثیر دیابت بر چشم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیر دیابت بر چشم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید