تفاوت بین بازیافت زباله (Recycling) و استفاده مجدد (Reusing) چیست؟

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، همه ما درباره فواید بازیافت زباله شنیده ایم و می دانیم که این فرآیند اهمیت زیادی برای محیط زیست دارد. اما باید به شما بگوییم که بازیافت، تنها گزینه ممکن نیست. استفاده مجدد هم یکی دیگر از روش های مفید برای محافظت از محیط زیست است. شاید برای شما این سؤال پیش آید که بازیافت بهتر است یا استفاده مجدد؟ برای پی بردن به جواب این سؤال ادامه مقاله را بخوانید. ما در این مقاله قصد داریم استفاده مجدد و بازیافت را تعریف کنیم، فواید هر کدام را بگوییم و با ارائه چند دلیل، به شما شرح می دهیم کدامیک بهتر است. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

تفاوت بین بازیافت زباله (Recycling) و استفاده مجدد (Reusing) چیست؟
  • هر آنچه درباره ی بازیافت زباله باید بدانید

استفاده مجدد (Reuse) یا آپ سایکلینگ (Upcycling) چیست؟

استفاده مجدد، همان طور که از نامش تعیین است، استفاده دوباره از یک وسیله، به جای دور انداختن آن است. این یعنی از یک وسیله با یک هدف دیگر استفاده می گردد. به طور مثال، از شیشه ی مربا به عنوان لیوان نوشیدنی استفاده می گردد. استفاده مجدد از مواد دور ریختنی و استفاده شده را آپ سایکلینگ می گویند. به عبارت دیگر، آپ سایکلینگ روشی است که افراد می توانند به یاری آن به طور مستقیم حجم خالص زباله های جامد را کاهش دهند.

استفاده مجدد یا آپ سایکلینگ احتیاج به خلاقیت همراه با هنر و ابتکار در تغییر دارد. محصولاتی که به وسیله آپ سایکلینگ ساخته می شوند، معمولا هدفمند و مفید هستند. در این فرآیند، محصولات قدیمی تغییر پیدا می نمایند و به محصولات جدید تبدیل می شوند. در بسیاری از موارد، ارزش اشیاء با تغییر و تبدیل به شی دیگر افزایش پیدا می نماید. در واقع آپ سایکلینگ با هدف افزایش ارزش و کیفیت یک شی انجام می گردد. در استفاده مجدد اصل ماده تجزیه نمی گردد، بلکه به همان شکلی که هست تبدیل به یک وسیله جدید می گردد .

فواید استفاده مجدد چیست؟

استفاده مجدد مانند بازیافت زباله، باعث کاهش زباله هایی می گردد که به سمت زمین های دفن زباله (لندفیل ها) روانه می شوند. در ادامه به سه فایده اصلی استفاده مجدد می پردازیم.

برای محیط زیست

استفاده مجدد فواید زیادی برای محیط زیست دارد. معمولا زباله های جامد یا سر از زمین های دفن در می آورند یا مورد استفاده مجدد قرار می گیرند. واضح است که استفاده مجدد برای محیط زیست بسیار بهتر است، چون این کار نه تنها از قرار دریافت آن ها در زمین های دفن جلوگیری می نماید، بلکه به فراوری زباله های جدید کمتر هم یاری می نماید. این موضوع باعث حفظ منابع طبیعی می گردد. گفته می گردد که استفاده مجدد به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای یاری می نماید. فرآیند استفاده مجدد معمولا به منابع، انرژی و زحمت کمتری نسبت به فرآیند بازیافت احتیاج دارد.

از لحاظ مالی

استفاده مجدد فواید زیادی از لحاظ مالی دارد. سازمان ها و افراد می توانند وسایلی که به وسیله استفاده ی مجدد فراوری می شوند را به قیمت بسیار پایین تر تهیه نمایند. به طور مثال، اگر قیمت ماشین ظرفشویی نو برای شما زیاد است، می توانید ماشین ظرفشویی دوستان یا یکی از اعضای خانوده تان را که دیگر از آن استفاده نمی نمایند، مورد استفاده مجدد قرار دهید و با این کار در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

برای جامعه

شما می توانید وسایلی که دیگر نمی خواهید را به سازمان ها و مؤسسه های خیریه هدیه دهید تا به طورمستقیم از آن ها استفاده نمایند. با این کار می توانید هم برای جامعه مفید باشید و هم به سایر افراد هم یاری کنید.

چگونه وسایلی که نمی خواهیم را مورد استفاده مجدد قرار دهیم؟

روش های مختلفی برای استفاده مجدد از وسایل وجود دارد؛

  • آن ها را به یک خیریه یا یک سازمان عمومی ببخشید.
  • آن ها را به یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان هدیه دهید.
  • وسایلی مانند موبایل، ماشین لباسشویی و… را تعمیر کنید.
  • وسایل خود را به سازمان هایی دهید که آن ها را مورد استفاده مجدد قرار می دهند.
  • به دنبال ایده هایی برای تبدیل آن ها به اشیاء جدید باشید.

بازیافت یا Recycling چیست؟

بازیافت فرآیند تبدیل مواد زباله به مواد و اشیاء جدید است. به عبارت دیگر، فرآیند تجزیه موادی که دور ریخته شده اند را بازیافت می گویند. قابلیت بازیافت مواد، به نوع آن ها بستگی دارد. برخی از مواد قابلیت بازیافت دارند و برخی از مواد این قابلیت را ندارند و به آن ها غیر قابل بازیافت گفته می گردد.

بسیاری از جوامع بازیافت را برای شهروندان خود آسان نموده اند. به این صورت که سطل زباله هایی را با برچسب مخصوص در مکان های عمومی قرار داده اند تا افراد به راحتی و با نگاه کردن به برچسب روی سطل زباله، بتوانند زباله های خود را تفکیک و جداسازی نمایند.

بازیافت فواید زیادی دارد. با استفاده از بسیاری از تکنولوژی های جدید که مواد بیشتری را قابل بازیافت می نمایند، همچنین با یاری و همکاری همه انسان ها، می توانیم زمین را پاکسازی کنیم. بازیافت نه تنها برای محیط زیست مفید است، بلکه از لحاظ مالی هم تأثیرات مثبتی دارد.

فواید بازیافت چیست؟

بازیافت زباله فوایدی دارد که از جمله آن ها می توانیم به نمونه های زیر اشاره نمود؛

محافظت از منابع طبیعی

پلاستیک، بطری های قدیمی، کاغذ ها و مقواهای زیادی در زمین های دفن زباله دیده می شوند. با بازیافت این مواد می توانیم آن ها را بارها و بارها استفاده کنیم و از این طریق به جلوگیری از بهره برداری از منابع جدید یاری کنیم. بازیافت زباله به محافظت از منابع طبیعی مانند آب، مواد معدنی، زغال سنگ، گاز و… یاری می نماید.

محافظت از اکوسیستم و حیات وحش

بازیافت باعث می گردد احتیاج به فراوری مواد جدید کمتر گردد. این موضوع باعث کاهش انجام کارهایی می گردد که برای طبیعت مضر بوده و به آن آسیب می رساند. با بازیافت، جنگل های کمتری قطع می شوند، آب، خاک و هوا کمتر آلوده می شوند و حیوانان کمتری آسیب می بینند. اگر زباله هایی مانند پلاستیک به درستی بازیافت نشوند، به دریا و رودخانه ها راه پیدا می نمایند و جان آبزیان یا حیواناتی که آب دریا یا رودخانه ها را می نوشند، به خطر میفتد.

ایجاد فرصت های شغلی

بعد از اینکه زباله های خود را تفکیک و جداسازی کردید و به سازمان های جمع آوری پسماند تحویل دادید، زباله ها طبقه بندی می شوند و در محل های مخصوص قرار می گیرند. این کار به تعداد زیادی نیروی کار احتیاج دارد. بنابراین بازیافت به اشتغال زایی یاری می نماید.

استفاده مجدد و بازیافت چه تفاوتی با هم دارند؟

همان طور که اشاره نمودیم، بازیافت به معنای تبدیل پسماند به مواد خام است که می توان از آن ها دوباره و به عنوان یک محصول کاملا جدید استفاده کرد. این فرآیند به انرژی زیادی احتیاج دارد. در بازیافت یک محصول جدید ایجاد می گردد، بنابراین شکل محصول تغییر پیدا می نماید. هدف بازیافت، استفاده از مواد اساسی در فراوری محصولات متنوع است.

استفاده مجدد، به استفاده دوباره از یک محصول بدون تغییر آن اشاره دارد. در واقع پیدا کردن یک هدف جدید برای استفاده دوباره از یک محصول را استفاده مجدد می گویند. در استفاده مجدد برخلاف بازیافت، شکل اصلی محصول تغییر پیدا نمی نماید. این فرآیند سبب کاهش آلودگی و فراوری زباله می گردد. هدف از استفاده مجدد، طولانی کردن چرخه ی حیات است.

یک نمونه از وسایل بازیافتی، فایبرگلاس فراوری شده از بطری های شیشه ای است. وسایل دوباره استفاده شده هم شامل هر چیزی می شوند که به صورت دست دوم خریداری شده اند، مثل مبلمان دست دوم.

استفاده مجدد از اشیاء هیچ ضرری به محیط زیست نمی رساند، اما بازیافت گاهی اوقات سبب آسیب به محیط زیست می گردد. استفاده مجدد سبب ذخیره ی انرژی می گردد، اما فرآیند بازیافت به انرژی احتیاج دارد.

  • 9 راه برای این که کمتر به محیط زیست آسیب بزنیم! (فرمول قسمت 47)

استفاده مجدد بهتر است یا بازیافت زباله؟

در سال های اخیر درباره فواید بازیافت زیاد شنیده ایم. اینکه ما روش هایی را برای تجزیه زباله ها و تبدیل آن ها به وسایل دیگر پیدا نموده ایم، بسیار خوب است. اما نکته قابل توجه این است که بازیافت به انرژی زیادی احتیاج دارد. بازیافت زباله بهتر از انتقال مستقیم آن ها به زمین های دفن زباله است، اما نباید آن را به عنوان اولین و تنها گزینه ممکن برای یاری به محیط زیست در نظر بگیریم. فواید استفاده مجدد بسیار بیشتر از بازیافت است. در ادامه به دلایلی که اثبات می نمایند استفاده مجدد بهتر از بازیافت است می پردازیم.

1 . ارزان تر است

زمانی که اشیاء را بازیافت می کنید، یعنی وسایل جدیدی خریده اید، که این موضوع برای شما، کارخانه مربوطه و زمین هزینه ایجاد می نماید. شما می توانید وسایلی مانند ساک خرید، جعبه، روبان، کاغذ کادو و… را دوباره بهره ببرید. با این کار می توانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید. علاوه بر این، می توانید اشیاء استفاده شده، مانند ماشین، کامپیوتر، دوربین و… را به صورت دست دوم بخرید و با این کار، هم اشیا را به قیمت مناسب تر بخرید و هم به حفظ منابع یاری کنید.

2. انرژی کمتری مصرف می نماید

بازیافت فرآیندی است که به انرژی تقریبا زیادی احتیاج دارد، چون پسماندها باید حرارت ببینند، ذوب شده و به وسایل جدید تبدیل شوند. فرآیند بازیافت به انرژی بیشتری نسبت به استفاده مجدد احتیاج دارد. اگر خودتان نمی خواهید این وسایل را دوباره بهره ببرید، آن ها را به دوستان یا مؤسسه های خیریه هدیه دهید.

3. سبب آلودگی کمتر یا هیچ گونه آلودگی نمی گردد

بازیافت به انرژی زیادی احتیاج دارد و طی این فرآیند آلودگی هایی ایجاد می گردد. اما استفاده مجدد منجر به آلودگی نمی گردد. اهمیت استفاده مجدد به ویژه در خصوص برخی اشیاء مانند لباس بیشتر به چشم می آید، چون صنعت پنبه آسیب زیادی به محیط زیست می رساند.

4. سرگرم نماینده است

استفاده مجدد از اشیاء می تواند سرگرم نماینده باشد. با این کار نه تنها می توانید زباله هایتان را کاهش دهید، بلکه می توانید از خلاقیت تان هم به طور مفید بهره ببرید. به طور مثال، می توانید از شیشه ها و قوطی ها کاردستی های مختلفی درست کنید. درست کردن وسایل جدید از تفکیک و جداسازی آن ها سرگرم نماینده تر است.

5. با این کار می توانید دوستان جدیدی پیدا کنید

شما می توانید وسایلی که نمی خواهید را به همسایه ها یا آشنایان خود هدیه دهید و با این کار هم دوستان جدیدی پیدا کنید و هم به محافظت از محیط زیست یاری کنید. تلویزیون، موبایل، لباس و هر چیز دیگری که نمی خواهید را به دیگران هدیه دهید و با این کار مهربانی خود را به دیگران اثبات کنید.

6. مسؤولیت پذیری بیشتر شما را نشان می دهد

بازیافت، بهانه ای برای مصرف بی حد و اندازه است. اما استفاده مجدد باعث می گردد مسؤولیت زباله هایی که فراوری نموده ایم را به عهده بگیریم. زمانی که وسایل را دوباره استفاده می کنیم، یعنی تصمیم گرفته ایم مصرف خود را کاهش دهیم و از فراوری زباله اجتناب کنیم.

7. شما را تشویق می نماید به کیفیت بیشتر از کمیت توجه کنید

زمانی که می دانیم قرار نیست وسایلی که می خریم را دور بیندازیم و آن ها را با وسایل جدید جایگزین کنیم، وسایل باکیفیت تر که ماندگاری بیشتری دارند را خریداری می کنیم.

چرا کاهش فراوری زباله بهتر از بازیافت زباله است؟

احتمالا شما هم درباره کاهش فراوری زباله، استفاده مجدد و بازیافت شنیده اید. این سه اصل مهم، از محیط زیست محافظت می نمایند. اولین اصل یعنی کاهش فراوری زباله مهم ترین آن ها محسوب می گردد. اگر زباله کمتری فراوری گردد، دو مرحله دیگر هم ضرورتی پیدا نمی نمایند. به عبارت دیگر، اگر فراوری زباله متوقف یا کم گردد، به استفاده مجدد دوباره و بازیافت زباله احتیاج پیدا نخواهیم کرد.

جنبش ها و کمپین های مختلفی برای کاهش فراوری زباله راه اندازی شده اند. جنبش زباله صفر (Zero Waste) یکی از این جنبش هایی است که افراد در آن سعی می نمایند با تغییر سبک زندگی خود، فراوری زباله را به صفر برسانند. به عبارت دیگر سعی می نمایند استفاده از وسایل یک بارمصرف، به ویژه پلاستیک را کنار بگذارند.

همان طور که اشاره نمودیم، بازیافت زباله علاوه بر فواید، معایبی هم دارد . بنابراین یک راه حل مناسب تر، کاهش فراوری زباله است. ما می توانیم از همان ابتدا با به کارگیری راه حلهای ساده مثل کاهش مصرف لیوان، ظروف، قاشق و چنگال های پلاستیکی، خرید کمتر، استفاده از لوازم دست دوم و مواردی از این دست، زباله کمتری فراوری کنیم و از این طریق به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی های ناشی از زباله یاری کنیم.

با بازیافت زباله، میزان زباله های فراوری شده کاهش نمی یابند، بلکه زباله ها جمع آوری شده و به مراکز بازیافت تحویل داده می شوند. بازیافت زباله در کارخانجات بازیافت طی چندین مرحله انجام می گردد و احتیاجمند کوشش و زمان زیاد است. گاهی اوقات تعیین نیست چه موادی را می توان بازیافت کرد، به طور مثال بازیافت پلاستیک بسیار سخت است، چون چندین نوع مختلف پلاستیک وجود دارد که همه آن ها قابل بازیافت نیستند. این مسأله بازیافت را برای خیلی از افراد سخت و غیر قابل تحمل می نماید. بنابراین کاهش فراوری زباله و استفاده مجدد راه حلهای بهتری نسبت به بازیافت زباله هستند.

  • زندگی بدون زباله را چطور و از کجا آغاز کنیم؟

راه حلهای ساده جهت کاهش فراوری زباله و استفاده مجدد در منزل

ممکن است با سبک زندگی امروزی، کاهش فراوری زباله یک کار غیر ممکن به نظر بیاید. اما شما می توانید با به کارگیری راه حلهای ساده ، زباله فراوریی خود را کاهش دهید. در ادامه به برخی از این راه حلها اشاره می کنیم.

  • شیشه های مربا یا ترشی را نگه دارید و از آن ها به جای ظروف پلاستیکی بهره ببرید.
  • به جای اسباب بازی های پلاستیکی، به بچه ها خود اسباب بازی های چوبی هدیه دهید.
  • در مهمانی های عظیم به جای پلاستیک، از چنگال های فلزی و بشقاب های غیر پلاستیکی بهره ببرید.
  • از بطری های پلاستیکی آب استفاده نکنید و همواره همراه خود بطری آب غیر پلاستیکی داشته باشید.
  • اگر فضا و امکانات لازم را دارید، از زباله های تر کمپوست تهیه کنید.
  • هنگام خرید، از خانه با خودتان ساک دستی پارچه ای بیاورید و از استفاده از کیسه های پلاستیکی اجتناب کنید.
  • از محصولات و کالاهایی بهره ببرید که در ظروف چند بار مصرف قرار دارند، به طور مثال آب لیمو و شیر در ظروف شیشه ای.
  • به جای استفاده از دستمال کاغذی، همراه خودتان یک یا چند دستمال پارچه ای نرم و قابل شست و شو داشته باشید.
  • وسایل و مواد غذایی لازمتان را یادداشت کنید و به اندازه احتیاج خود و خانواده تان خرید کنید.
  • از کالاهایی بهره ببرید که طول عمر بیشتری دارند.
  • لوازم و پوشاکی که احتیاج ندارید را دور نیندازید، بلکه آن ها را به سازمان های خیریه ببخشید.
  • جعبه های کادویی و کاغذهای کادو را دور نیندازید و دوباره از آن ها بهره ببرید.

نکته پایانی

یکی از راه های مدیریت پسماند، بازیافت زباله است. اما بازیافت زباله هم مشکلاتی را به همراه دارد. پس بهتر است به جای بازیافت، به فکر استفاده مجدد باشیم. در این مقاله به تعریف استفاده مجدد و بازیافت، فواید هر کدام از آن ها و اینکه کدامیک بهتر است پرداختیم. به نظر شما هم استفاده مجدد از بازیافت بهتر است؟ دلایل خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: epa, solar schools

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1337

به "تفاوت بین بازیافت زباله (Recycling) و استفاده مجدد (Reusing) چیست؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "تفاوت بین بازیافت زباله (Recycling) و استفاده مجدد (Reusing) چیست؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت بین بازیافت زباله (Recycling) و استفاده مجدد (Reusing) چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید