حضور 81 داور در نوزدهمین جشنواره کتاب رشد

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، تهران (پانا) - جلسه توجیهی داوران نوزدهمین جشنواره کتاب رشد، در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

حضور 81 داور در نوزدهمین جشنواره کتاب رشد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در این جلسه، کیومرث جهانگردی دبیر نوزدهمین جشنواره کتاب رشد با اشاره به اینکه تنظیم شیوه نامه و تشکیل شورای سیاست گذاری از وجوه تمایز این دوره جشنواره با ادوار قبلی است، بیان نمود: امسال بنا بر دستورات ریاست سازمان؛ یک شیوه نامه برای جشنواره کتاب رشد تنظیم شد که بر اساس آن، کمیته های تخصصی درنظر گرفته شد. در شیوه نامه، شورای سیاست گذاری جشنواره طراحی شده تا رویکردها، سیاست ها و راهبردهای جشنواره را با جهت دهی بهتری تعیین کند.

وی افزود: شورای سیاست گذاری جشنواره کتاب رشد نزدیک به دو ماه پیش تشکیل شد و توقع اصلی اعضای شورا این بود که آن دسته از کتاب ها و منابع مکتوبی که مسائل امروز دانش آموزان را در نظر می گیرند، در جشنواره امسال مورد توجه قرار گیرند.

دبیر نوزدهمین جشنواره کتاب رشد گفت: مهم ترین اصل در همه کتاب ها، محتوا است که در مورد کتاب های آموزشی و تربیتی هم همین طور است اما در مورد این کتاب ها دو مؤلفه دیگر تحت عناوین روش و ارزشیابی هم حائز اهمیت هستند؛ بنابراین در امر بررسی و داوری کتاب های آموزشی و تربیتی به این دو اصل هم باید توجه شود.

جهانگردی اظهارداشت: اعضای کمیته داوران نوزدهمین جشنواره کتاب رشد بنا بر دو اصل رعایت انصاف و مقبولیت انتخاب شده اند و امیدوارم که در این جشنواره بتوانیم در درجه اول انصاف را رعایت کنیم و بعد با استفاده از نظر تخصصی و مقبولیتی که گروه داوری دارند کار را به خوبی به سرانجام برسانیم.

ارزیابی آثار جشنواره با نگاه اصلاحی انجام شود

سپس محمدابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان نمود: این جشنواره شکرانه یک سال ساماندهی کتاب هایی است که در زمینه کمک آموزشی و آموزشی تولید شده است و ما آن ها را برای دانش آموزان مورد بررسی و تناسب سازی قرار داده ایم.

وی ادامه داد: ما این قرار را داریم که همه آثاری که در زمینه دانش آموز و مدرسه نوشته شده اند را با دست و دلبازی و سخاوت و نگاه نیک اندیشانه مورد بررسی قرار دهیم و آبان ماه را به عنوان موسم خروجی و گزارش کار قرار داده ایم.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تأکید کرد: ما در این جشنواره باید نسبت خودمان را با فعالان حوزه آموزش و پرورش، اصلاح کنیم و بهبود ببخشیم و نقایص و آسیب های احتمالی را مرتفع کنیم. نکته دیگر این است که ما در جشنواره کتاب رشد باید به سمتی برویم که ناشران و هیچ مؤلفان که دوست دارد کتابش به دست معلمان و دانش آموزان برسد، از این خواسته محروم نشود.

محمدی گفت: در بحث سامان بخشی بناست که نگاه تسهیل گری داشته باشیم به گونه ای که دبیرخانه سامان بخشی برای کسانی که دوست دارند اثرشان به نظر مخاطبان برسد، نقطه امید باشد. از این رو من از دبیر جشنواره و سایر همکارانم درخواست می کنم که به طرف توسعه کمی و کیفی فرآیند ارزیابی برویم تا افرادی که در این زمینه سرمایه گذاری می کنند با کمک ما بتوانند به جامعه مخاطبان خود که دانش آموزان هستند دست پیدا کنند.

وی گفت: برگزیدگان این جشنواره را مثل برگزیدگان سایر جشنواره ها تلقی نمی کنم و از نظر من همه کسانی که قلم به دست گرفته اند و اندیشیده اند و نوشته اند، برگزیده و قابل ستایش هستند. البته بحث انتخابی می تواند در حاشیه مطرح باشد اما آنچه که اهمیت دارد این است که ما بتوانیم خیل عظیمی از ناشران، مؤلفان و کتاب هایی که بناست در خدمت دانش آموزان باشد را به شکلی در ویترین نگاه دانش آموزان، معلمان و خانواده ها قرار دهیم. اگر این مهم حاصل شود برای آینده این دبیرخانه و این مرکز امیدبخش خواهد بود.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی شرح داد: ما در بحث داوری، نگاه اصلاحی داریم و نگاه حذفی نخواهیم داشت. همه خوب هستند و ای کاش ما در گذر داوری بتوانیم یک توصیه، راهکار یا رهنمود داشته باشیم تا اگر یک کتاب در این دوره از چرخه داوری ما کنار رفت در دوره بعد بتواند در چرخه داوری ما رتبه اول را بیاورد و مورد تقدیر داوران قرار بگیرد.

حضور 81 داور در نوزدهمین جشنواره کتاب رشد

در ادامه جلسه، مهتاب میرایی قائم مقام دبیر جشنواره گفت: جشنواره کتاب رشد هر ساله با هدف شناسایی و معرفی کتاب های آموزشی و تربیتی و تشویق پدیدآورندگان و ناشران به تولید هر چه بیشتر کتاب های مناسب برگزار می شود. این دوره از جشنواره با توجه به تقویم اجرایی مصوب قرار است در تاریخ 24 آبان برگزار شود و تمام کتاب هایی که در سال 1399 ارزیابی و مناسب شناخته شده است وارد مرحله داوری جشنواره خواهد شد.

میرایی افزود: 27 گروه داوری داریم که براساس موضوعات کتاب های ارسال شده به دبیرخانه سامان بخشی، تقسیم بندی شده اند. زحمت داوری هر گروه داوری برعهده 3 داور است و هر گروه یک سرگروه داوری دارد. بنابراین مجموعاً 81 داور به داوری کتاب های نوزدهمین جشنواره کتاب رشد خواهند پرداخت.

سازمان پژوهش اتاق فکر نظام است

در ادامه، احمد به پژوه، استاد روان شناسی دانشگاه تهران گفت: من به تمامی برگزارکنندگان جشنواره کتاب رشد تبریک می گویم زیرا کار بزرگی در حال انجام است.فکر می کنم که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با جهت دهی هایی که می کند، اتاق فکر کل نظام کشور است. یک انتخاب درست و یک معرفی درست از یک کتاب به معنای جهت دادن به افکار بزرگ جامعه است که این کار بزرگی است و ان شاءالله داوران عزیز این کار را با حساسیت و دقت لازم انجام خواهند داد.

وی بیان نمود: ما می خواهیم در این دنیای رقابت علمی، فضایی را ایجاد کنیم که بزرگان بر صدر نشینند و قدر بینند. به هر حال بزرگ ترین تشویق و تمجید یک نویسنده و مترجم خوب این است که اثرش مورد توجه قرار گیرد و بزرگ شود و همه او را ببینند. این کار ظریف و دقیقی است و امیدوارم بنده و همه دوستان وظایف خود را به درستی انجام دهیم.

در بخش دیگری از این جلسه، برگزارکنندگان جشنواره کتاب رشد به سوالات داوران این جشنواره پاسخ دادند و سامانه ارزیابی آثار جشنواره هم برای داوران تشریح شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1849

به "حضور 81 داور در نوزدهمین جشنواره کتاب رشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور 81 داور در نوزدهمین جشنواره کتاب رشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید