داروی موثر درمان کرونا در ایران فراوری شد

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، داروی ضد ویروس مؤثر در درمان کرونا با همکاری دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فراوری و پیروز به دریافت تاییدیه کمیسیون سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت شد.

داروی موثر درمان کرونا در ایران فراوری شد

به گزارش خبرنگاران از مهر، فاز مطالعاتی این دارو که دستاورد مشترک تیمی 40 نفره متشکل از متخصصین علوم پایه و متخصصین بالینی علوم پزشکی است، از زمان پیدایش کرونا در چین شروع و پس از ورود ویروس به ایران وارد فاز آزمایشگاهی شد.

بر اساس اعلام مجری این طرح پژوهشی در این دارو از ترکیبی استفاده شده که تجربه 15 سال تحقیق بر روی آن وجود داشته است.

در مطالعات آزمایشگاهی دارو، روش های مختلفی از جمله کشت مستقیم دارو بر روی ویروس کرونا انجام و اثرگذاری آن آنالیز شد و پس از گذراندن آزمایشات فیزیکی و شیمیایی، تست های معین سمیت و اخذ کد اخلاق، وارد فاز کارآزمایی بالینی شد.

این داروی ضد ویروس در ابتدا به صورت کیس ریپورت و سپس در بیماران سرپایی و در نهایت روی تعداد قابل توجهی از بیماران بستری مورد ارزیابی نهاده شد و بعد طی مراحل آنالیز در سازمان غذا و دارو پیروز به دریافت تاییدیه کمیسیون غذا و دارو شد.

به گفته سرپرست تیم تحقیقاتی، هم اکنون این دارو در حال معرفی در مجامع تخصصی است و به دلیل لزوم رعایت اخلاق پژوهشی و توصیه دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا امکان انتشار نام دارو در جامعه و مجامع غیر تخصصی وجود ندارد.

این دارو یک داروی مکمل نیست بلکه به عنوان داروی ضد ویروس در درمان مورد استفاده قرار می گیرد و احتیاج به استفاده از داروهای پروتکل در کنار آن نیست و اغلب مصرف برخی از داروهای ضد ویروس دیگر با این دارو تداخل داشته و منجر به کاهش اثربخشی دارو می گردد. البته در شرایط عفونت ثانویه باکتریال و جلوگیری از دهیدراتاسیون بیمار در مواقع لازم باید از آنتی بیوتیک و سرم تراپی استفاده گردد.

این دارو دارای مکانیسم کاملا معین است و با سه مکانیسم شامل: نخست اتصال به پروتئین RBD اسپایک ویروس و جلوگیری از اتصال ویروس به گیرنده ACE2، دوم اتصال به صندلی فعال آنزیم RDRP و غیر فعال کردن آنزیم و جلوگیری از تکثیر ویروس و سوم تقویت و تنظیم سیستم ایمنی با مهار سایتوکاین های التهابی و تقویت سیستم ایمنی سلولار و مهار واکنش اکسیداتیو، اثر می نماید.

بنا بر اعلام تیم تحقیقاتی، تمامی مراحل فراوری انبوه این دارو اجرا شده و به زودی وارد داروخانه های سراسر کشور خواهد شد. تهیه این دارو تنها با تجویز پزشک معالج امکان پذیر است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1317

به "داروی موثر درمان کرونا در ایران فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروی موثر درمان کرونا در ایران فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید