13 تغییر ژنتیکی مقصر ابتلا به کرونا اعلام شدند

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، به گزارش خبرنگاران به نقل از بیزینس اینسایدر، یک تیم تحقیقاتی بین المللی متوجه شده اند، تغییراتی در 13 بخش کد ژنتیک انسان سبب می گردد احتمال ابتلای بعضی افراد به کووید 19 بیشتر از بقیه باشد.

13 تغییر ژنتیکی مقصر ابتلا به کرونا اعلام شدند

طرح ژنتیک میزبان COVID-19 با همکاری بیش از 3 هزار محقق از 25 کشور دنیا انجام شد و نشان داد تغییراتی در 6 منطقه کد ژنتیک انسان با ابتلاء به نوع شدید کووید 19 مرتبط است. بعلاوه تغییرات در 7 منطقه کد ژنتیک هم سبب می گردد احتمال ابتلای بعضی از افراد به ویروس کرونا بیش از بقیه باشد.

در این پژوهش محققان 46 تحقیق از 19 کشور را آنالیز و سپس کدهای ژنتیک 50 هزار فرد مبتلا به کووید 19 را با 2 میلیون فرد سالم مقایسه کردند. سپس افراد مبتلا به کووید 19 براساس شدت ابتلاء به بیماری به 3 دسته تقسیم شدند.

در آنالیز ها برای 9 تغییر در کد ژنتیک شرحات واضح زیست شناختی وجود داشت. بعضی از منطقه ها تغییر به واکنش ایمنی بدن و بعضی دیگر به بیولوژی ریه افراد مربوط بودند.

یک منطقه تغییر ژنتیکی به سرطان ریه و بیماری بینابینی ریه و یک تغییر دیگر با شرایط بیماری های خود ایمنی روماتوئید آرتسیس و کم کاری تیروئید مربوط بود.

آندرئا گانا محقق ارشد انستیتو پزشکی مولکولی فنلاند و رهبر پژوهش می گوید: همه درباره ژنوم ویروس صحبت می نمایند اما ژنوم انسانی اهمیت خاصی دارد. به طور معمول هنگام تحلیل ژنتیک تغییرهای زیادی مشاهده می گردد اما هنوز تعیین نیست چه ژن هایی این تغییرات را انجام می دهند. بنابراین کشف یک شرح زیست شناختی برای تفاوت های رصد شده، اهمیت زیادی دارد.

به گفته او در تحقیق پیش رو اطلاعات کشورهایی مانند اردن، ایران، لتونی و پاکستان هم آنالیز شده اند. به همین علت محققان توانستند با دقت بیشتری ژن های مرتبط با کووید 19 را بیابند. به اسم مثال 2 منطقه تغییر ژنتیک شناسایی شده در کمتر از 3 درصد جمعیت اروپایی رصد شده بود. حال آنکه همین دو منطقه در 32 درصد جمعیت شرق آسیا وجود داشت.

گانا در بخش دیگری از سخنانش گفت: محققان ژن های 125 هزار فرد مبتلا به کووید 19 را آنالیز کردند و 10 دگرگونی تغییر در کدژنتیک مربوط با کووید 19 هم یافته اند. به این ترتیب تعداد کل دگرگونی های ژنتیک مرتبط با این بیماری به 23 مورد رسید. البته این بخش از تحقیق به وسیله محققان دیگر آنالیز نشده است.

البته به گفته گانا باید در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام گردد. این تحقیق در نشریه نیچر منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1724

به "13 تغییر ژنتیکی مقصر ابتلا به کرونا اعلام شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 تغییر ژنتیکی مقصر ابتلا به کرونا اعلام شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید