شمس العماره، بلندترین بنای تهران در عهد خود

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، اولین ساختمان مرتفع تهران، بنای شمس العماره بوده است که ساخت آن دو سال به طول انجامیده و به دستور ناصرالدین شاه سنگ بنای آن نهاده شده است.

شمس العماره، بلندترین بنای تهران در عهد خود

در رابطه با شمس العماره تهران دانستنی های جالب و جذابی وجود دارد که تماشا آن را هیجان انگیزتر می نماید و زیبایی آن به گونه ای است که گردشگران زیادی را از نقاط مختلف جهان به خود کشانده تا برای تماشا این عمارت، عکس گرفتن و حتی کشیدن نقاشی از روی آن ساعاتی را در مجموعه کاخ گلستان سپری نمایند؛ مجموعه ای که یکی از آثار به ثبت رسیده ایران در یونسکو است.

اولین ساختمان مرتفع تهران و نماد تهران قدیم

ناصرالدین شاه قاجار به سبب تأثیری که از فرنگ و ساختمان های بعضاً مرتفع آن گرفته بود، تصمیم گرفت تا دستور ساخت بنایی مرتفع در مرکز را بدهد؛ ناگفته نماند که تنها ساختمان های فرنگی باعث گرفتن این تصمیم به وسیله شاه شهید نشدند، بلکه وجود عمارت هایی نظیر عالی قاپو نیز مزید بر علت بوده و او را به ساخت این بنا مصمم تر کردند.

شروع ساخت شمس العماره از سال 1244 خورشیدی شروع شد و تا دو سال ادامه داشت و در نهایت در سال 1246 به اتمام رسید. با استدلال به بعضی شواهد، طرح شمس العماره و نقشه آن از شخصی به نام معیرالممالک بوده و معمار آن آقای علی محمد کاشی بوده است.

شمس العماره پس از تکمیل شدن، نماد تهران می گردد، این موضوع تا قبل از ساخته شدن سردر باغ ملی تحقق می یابد و پس از آن برای مدتی، این بنا (سردر باغ ملی) تبدیل به نماد تهران می گردد.

حتما توصیه می کنیم از کاخ سعدآباد و کاخ نیاوران تهران بازدید کنید.

شمس العماره، نخستین ساختمان با اسکلت فلزی در ایران

شمس العماره اولین بنای ایرانی بوده که در ساخت آن، اسکلت فلزی بکار رفته است که پس از آن و به تدریج این امر متداول تر می گردد. همان طور که گفته شد، این عمارت بلندترین ساختمان در تهران بوده که ارتفاع آن به چیزی حدود 35 متر می رسد و تقریباً 5 طبقه است.

سالن ها و اتاق های مختلف و گوناگونی در این بنا وجود دارد که کاربردهای مختلفی داشته اند و زیبایی تزیینات آن ها به محض ورود، توجه شما را به خود جلب می نمایند. کاربرد سالن ها و اتاق ها نیز در موارد مختلف بوده، از صرف وعده های غذایی مختلف مانند عصرانه گرفته تا فضاهایی برای پذیرایی از مهمانان شاه. اما از مهم ترین بخش های عمارت می توان به بالاترین فضایی که به آن شاه نشین می گویند اشاره نمود.

این محل برای جلوس ناصرالدین شاه بوده که بتواند نمایی کلی از شهر تهران را در مقابل چشمان خود داشته و از چهار طرف مشرف به شهر باشد.

جالب توجه است که هنگام تماشا نمای بیرونی ساختمان، سوراخ هایی روی آن مشاهده می کنید که علت وجود آن ها، استفاده از داربست های چوبی در زمان های قدیم است. این داربست ها به درون ساختمان فرو می رفته و پس از اتمام کار، آن ها را می بریدند و گاهی به جای مانده چوب را به بیرون می کشیدند، این سوراخ ها یادگاری از آن دوران هستند که به وفور بر دیوارهای مجموعه کاخ گلستان مشاهده خواهید کرد…

در کنار این عمارت، سمت شمال شرقی مجموعه، دیواری طویل وجود دارد که زیبایی کاشی های هر قسمت آن، غالب گردشگران را ترغیب به گرفتن عکس می نماید. البته این نمونه از کاشی کاری ها در نقاط مختلف بسیار زیادی از کاخ مشهود است.

تزیینات شمس العماره و ساعتی هدیه از ملکه ویکتوریا

هنگام ورود به عمارت، خود را برای تماشا گچ بری ها و آیینه کاری هایی کم نظیر آماده کنید… این تزیینات به قدری زیبا و گیرا هستند که چند دقیقه ای شما را مبهوت می نمایند. از زیر پا تا بالای سرتان را هنر ایرانی فرا گرفته که در رگه هایی از گوشه و کنار، نشانه هایی از تأثیر فرنگ هم در آن خواهید جست. زیبایی چشم نواز محیط ناخودآگاه شما را به فکر فرو خواهد برد تا اندکی بیشتر وقت خود را در این فضا صرف کنید.

شمس العماره دارای دو بنا است که به قرینه ساخته شده اند و معماری آن ها ایرانی است، اما ریشه هایی فرنگی نیز می توان در آن ها یافت.

ما بین این دو ساختمان، ساعتی وجود دارد که بر اساس بعضی گفته ها، اولین ساعت وارد شده به ایران است. این ساعت هدیه ای از ملکه ویکتوریا است و همچنان ناقوس آن به صدا در می آید؛ این ساعت مدتی یکبار آنالیز می گردد و اگر نیازی به تعمیر داشته باشد، به آن رسیدگی خواهد شد.

آیینه کاری های بخشی از بنای شمس العماره، از بیرون و در حیاط تعیین است اما گاهی از اوقات سال هست که برای جلوگیری از آسیب نور مستقیم خورشید به تزیینات و یا به دلایل مختلف جوی دیگر، پرده هایی بزرگ را از ایوان آویزان می نمایند تا سلامت بنا و تزیینات آن حفظ گردد.

دو ساختمان قرینه ای که در شمس العماره هستند، تراس ها و یا بالکن هایی دارند که بر روی لبه آن ها نرده هایی از جنس چدن قرار گرفته؛ لازم به ذکر است که ستون های بالکن ها هم از همین جنس بوده و چدنی هستند.

منع بازدید از طبقات برای حفظ سلامت بنا

متأسفانه گردشگران، تنها امکان بازدید از طبقه همکف را دارند و نمی توانند از سایر طبقات بالایی شمس العماره تماشا نمایند، اما ممانعتی که از سیاحت طبقات شده، به درستی صورت پذیرفته و علت آن حفظ سلامت و جلوگیری از بروز بعضی خطرات در ساختمان عمارت است.

تمهیداتی هم برای آنالیز اوضاع عمارت انجام شده؛ برای مثال، هر از چند گاهی بعضی از کارشناسان میراث فرهنگی برای چک کردن حال و روز بنا (مثلاٌ سنجش مقدار رطوبت) سراغ شمس العماره می آیند و آنالیز هایی اینچنینی انجام می دهند.

یکی از دلایلی که مانع بازدید گردشگران از طبقات بالایی ساختمان شده، امکان نداشتن تحمل وزن جمعیت گردشگران و سنگینی آن ها به وسیله کاخ خورشید تهران است. بیان این نکته هم شایان ذکر است که شهرداری، در دوره ای قصد راه اندازی تراموای برقی در محدوده خیابان ناصر خسرو را داشت، اما خوشبختانه با دخالت مسئولین برای جلوگیری از سست شدن و وارد آمدن هرگونه آسیب احتمالی به شمس العماره و ساختمان آن، این پروژه متوقف می گردد.

آدرس و ساعت بازدید

برترین شیوه و راه دسترسی به شمس العماره و مجموعه کاخ گلستان، استفاده از خط 1 مترو است، اما اگر با ماشین شخصی قصد رفتن به این کاخ را دارید، باید خود را به خیابان خیام رسانده و در پارکینگ هایی که در اطراف این خیابان وجود دارند، خودرو خود را پارک نموده و مسافتی را تا مجموعه گلستان پیاده روی کنید.

با استفاده از خط 1 مترو باید تا ایستگاه 15 خرداد بروید و پس از خارج شدن از آن، به سمت شرق خیابان پانزده خرداد رفته تا به ساختمان دادسرای تهران برسید. سپس به سمت چپ خود (جهت شمال) رفته و میدان پانزده خرداد را رد کنید. ورودی مجموعه کاخ گلستان از همین فاصله قابل مشاهده است.

برای بازدید از هر عمارت باید به صورت جداگانه بلیط تهیه کنید. بنای شمس العماره در شرقی ترین بخش مجموعه قرار گرفته است که برای رسیدن به آن مسافت نسبتاً زیادی را باید پیاده روی کنید. ساعت بازدید از مجموعه در نیمه اول سال از 9:00 صبح تا 17:30 دقیقه و در نیمه دوم سال هم از 9:00 صبح تا 16:30 می باشد.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2110

به "شمس العماره، بلندترین بنای تهران در عهد خود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمس العماره، بلندترین بنای تهران در عهد خود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید