طرز تهیه خمیر پیتزای ترد خانگی؛ به سبک فست فودی ها

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، خمیر پیتزا یکی از اجزای خیلی مهم در پخت پیتزا هست که اگه ترد و خوشمزه باشه و بافت مناسبی داشته باشه، به جذابیت ظاهری و طعم پیتزای شما یاری خیلی زیادی می کنه. طرز تهیه خمیر پیتزا خانگی اصلا کار سختی نیست و خیلی راحت و در زمان کم می تونید خمیری خوشمزه برای پیتزا آماده کنید. شاید بارها خمیر پیتزا را در خانه درست کردین و هر دفعه یه مسئله ای برای اون پیش اومده! یا پف نکرده یا ترد نشده یا کلا اون چسبندگی و انسجام رو نداشته!اینو بدونین که با روشی که من بهتون آموزش میدم و با رعایت همه نکات یک خمیر پیتزا خانگی خوشمزه دقیقا مثل فست فودی ها خواهین داشت. این خمیر برای انواع پیتزاها از جمله پیتزا مخلوط و پیتزا گوشت و قارچ استفاده می شه. در مجله اینترنتی خبرنگاران طرز تهیه خمیر پیتزای اصلی با بافتی عالی و ترد رو به صورت تصویری و قدم به قدم بهتون آموزش می دیم.

طرز تهیه خمیر پیتزای ترد خانگی؛ به سبک فست فودی ها
مواد لازم خمیر پیتزا
آرد 3 پیمانه
نمک1 قاشق چایخوری
شکر1 قاشق غذاخوری سرخالی
خمیرمایه فوری1 قاشق غذاخوری
روغن مایع1/4 پیمانه
آب ولرم1 پیمانه

طرز تهیه خمیر پیتزا:

1. یک سوم از آب رو (1 پیمانه آب ذکر شده در مواد اولیه) داخل ظرفی بریزین. دمای آب برای عمل آوری خمیرمایه باید حدود سی و پنج الی چهل درجه باشه اگه دماسنج ندارین نوک انگشتتون رو داخل آب بزنید باید کاملا گرمای آب رو حس کنید اما در عین حال دستتون نسوزه این دما برای عمل اومدن خمیر مایه مناسبه.

مخمر فوری و شکر رو به آب اضافه کنید و با قاشق هم بزنید و روی ظرف رو بپوشونید و ده دقیقه زمان بدین تا پف کنه و عمل بیاد. (مخمر از شکر تغذیه و آغاز به فعالیت می کنه. این شکر نقش تغذیه کننده مخمر رو داره و باعث شیرینی طعم خمیر نمی شه.)

2. در این فاصله نمک رو به آرد اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا مخلوط بشه. روغن مایع رو به آرد اضافه و مخلوط کنید.

3. بعد خمیر مایه عمل اومده رو به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط بشه.

4. حالا نوبت اضافه کردن دو سوم آب باقی موندست. چون کیفیت آردها و گلوتن موجود در اونها متفاوته ممکنه همه آب مصرف بشه یا اضافه بمونه. بنابراین آب رو کم کم اضافه می کنیم. کمی که آب اضافه کردیم با قاشق مواد رو مخلوط می کنیم. مواد حالت خرده نون به خودش می گیره.

5. از اینجا به بعد از دست یاری می گیریم. بازم کمی آب اضافه می کنیم و سعی می کنیم خمیر رو کم کم جمع کنیم و در نهایت با اضافه کردن میزان بیشتری آب خمیر جمع می شه. (برای من حدود یک چهارم پیمانه از یک پیمانه آب ذکر شده در مواد اولیه اضافه موند.) خمیر به دست اومده لطیف نیست و شکل یک دستی هم نداره اما چسبندگی هم نداره.

6. خمیر رو روی صفحه کار قرار می دیم و با دست آغاز به ورز دادن خمیر می کنیم. با انگشت های یک دست پایین خمیر رو نگه دارین و با قسمت انتهایی دست خمیر رو به سمت جلو هل بدین و به عبارتی خمیر رو ورز بدین و سعی کنین خمیر رو اصلا چنگ نزنین. کم کم و با ورز دادن مناسب، خمیر حالت یک دست پیدا می کنه و دیگه از ترک های روی خمیر خبری نیست و خمیر نرم تر می شه.

حدود پنج الی 7 دقیقه خمیر رو ورز بدین. بعد از اضافه کردن خمیر مایه به آرد، ورز دادن خمیر باعث می شه گلوتن موجود در آرد باز بشه و در نهایت خمیر نرم و لطیف بشه. بنابراین مرحله ورز دادن خمیر خیلی در کیفیت کار تاثیر داره و نباید حذفش کرد.

بعد از ورز دادن، خمیر رو چونه کنید و کف ظرف رو کمی با روغن مایع چرب کنید و خمیر رو داخل ظرف قرار بدین و روی خمیر رو هم خیلی کم چرب کنید و بعد روی ظرف سلفون بکشید و روی اون رو با دستمال بپوشونید و در فضای محیط به مدت یک الی دو ساعت استراحت بدین. (ترجیحا فضای استراحت خمیر گرم و تاریک باشه مثل داخل کابینت یا داخل فر خاموش) بعد از استراحت حجم خمیر دو برابر می شه.

7. خمیر رو با دست فشار بدین تا پف خمیر بخوابه و دوباره کمی ورز بدین تا هوای داخل خمیر کاملا خارج بشه.

بسته به میزان پیتزا می تونین خمیر رو دو قسمت یا چهار قسمت کنید و برای تهیه پیتزای بزرگ می تونین از کل خمیر بهره ببرید.

برای تهیه دو عدد پیتزای سایز میانه خمیر رو دو قسمت کنید و هر قسمت رو چونه کنید و روی صفحه کار با وردنه آغاز به باز کردن خمیر کنید. صفحه کار احتیاجی به آردپاشی نداره و خمیر چسبنده نیست. سعی کنید هنگام باز کردن خمیر پیتزا خمیر شکل دایره خودش رو حفظ کنه. خمیر رو به ضخامت دلخواهتون باز کنید. برخی ها پیتزا رو با خمیر نازک و برخی با خمیر ضخیم تر می پسندن.

قالب مخصوص پیتزا رو خیلی کم با روغن جامد چرب کنید و یا داخل قالب کاغذ روغنی قرار بدین و چربش کنید.

خمیر رو داخل قالب پهن کنید و حالا خمیر پیتزای شما آمادست تا مخلفات پیتزا رو روش بریزین و داخل فر قرار بدین.

اگه قالب مخصوص پیتزا ندارین کف سینی فر کاغذ روغنی بذارین و کمی با روغن جامد چرب کنید و خمیر پیتزا رو بعد از باز کردن روی سینی قرار بدین.

نکات تهیه خمیر پیتزا:

  • نوع آردها با هم متفاوته و هر آردی برای مصارف مختلفی به کار می ره و برای تهیه هر چیزی باید از آرد مناسب برای اون کار استفاده بشه. برای تهیه خمیر پیتزا بهتره از آرد نان فانتزی بهره ببرید تا به نتیجه مطلوب برسین.
  • برای خمیر ترجیحاً از روغن زیتون بدون بو بهره ببرید. اما اگه در دسترستون نبود می تونین از سایر روغن های مایع بهره ببرید.
  • اگه از سالم بودن خمیر مایه تون مطمئنین احتیاجی به عمل آوری خمیر مایه نیست. خمیر مایه رو به صورت خشک با آرد مخلوط کنید و بعد نمک و روغن مایع رو اضافه کنید و بقیه مراحل رو طی کنید.
  • سعی کنید حد تعادل رو توی ضخامت خمیر حفظ کنید با توجه به اینکه خمیر پیتزا رو نازک دوست دارید یا ضخیم، سعی کنید زیاده روی نکنید. چون نازک و ضخیم بودن خمیر پیتزا حدی داره. مثلا اگه خمیر بیش از حد نازک باشه توانایی نگه داشتن سس و پنیر پیتزا و سایر مخلفات رو نخواهد داشت و خشک می شه. اما اگه ضخامت خمیر مناسب باشه طبیعتا برش های پیتزا عالی خواهند بود.
  • خمیر مایه نوعی قارچ و موجود زنده ست و برای عمل اومدن احتیاج به محیط گرم و رطوبت داره. بنابراین دمای آبی که برای عمل آوردن مخمر استفاده می کنیم خیلی مهمه. چون اگه محیط مخمر بیش از حد داغ یا سرد باشه عمل نمیاد و از بین میره.
  • اگه خمیرتون اضافه اومد یا اگه دوست داشتین خمیر رو از قبل آماده و نگه داری کنید باید بدونید که این خمیر رو تا سه روز داخل یخچال و تا سه ماه داخل فریزر می تونید نگه داری کنید. اما یک روز قبل از فریزر خارج کنید و داخل یخچال بذارید و دو ساعت قبل از آغاز کار از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسه.
  • برای نگه داری هم کمی با دست اطراف خمیر رو چرب کنید و خمیر رو داخل کیسه های زیپ کیپ قرار بدین و در یخچال یا فریزر بذارین.

طرز تهیه خمیر نازک پیتزا در خانه:

برای تهیه خمیر نازک برای پیتزا کافیه همین مراحل که برای خمیر پیتزای اصلی آموزش داده شد رو طی کنید. در مرحله 7 بسته به ضخامتی که دلخواهتون هست خمیر بردارید و در ظرف پهن کنید. فقط توجه داشته باشید اگر خمیر رو نازک پهن می کنید تحمل وزن زیادی از مواد رو نخواهد داشت و باید بار مواد روش سبک باشه. همینطور دقت کنید که بعد از پهن کردن خمیر، خیلی سریع مواد پیتزا رو روی خمیر بریزید و اقدام به پختن پیتزا کنید. چون اگر خمیر به صورت پهن شده بمونه پف می کنه و ضخیم می شه.

در این مقاله طرز تهیه خمیر اصلی پیتزا رو آموزش دادیم که تخم مرغ و شیر نداره و خیلی ترد و خوشمزست. وقتی به خمیر پیتزا تخم مرغ و شیر اضافه میشه تبدیل به خمیر جادویی میشه که پخت پیتزا باهاش خوبه اما خمیر اصلی پیتزا نتیجه فوق العاده عالی تری بهتون میده.

روش تهیه خمیر پیتزا خانگی تا حدودی مانند خمیر پیراشکی است. امیدواریم از این دستور لذت برده باشید. اگر در تهیه نان پیتزا به روش خانگی مشکل داشتید و نوع آماده آن هم در دسترس نبود، می توانید از پیتزا با نان ساندویچ بهره ببرید.

منبع: اُکالا
انتشار: 17 دی 1400 بروزرسانی: 17 دی 1400 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1917

به "طرز تهیه خمیر پیتزای ترد خانگی؛ به سبک فست فودی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خمیر پیتزای ترد خانگی؛ به سبک فست فودی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید