معرفی انواع نمای ساختمان (مسکونی،اداری تجاری)

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، اولین چیزی که از یک ساختمان توجه هر بیننده ای را به خودش جلب می نماید همانا نمای آن می باشد نمای خارجی ساختمان در زیبایی و جذابیت ساختمان نقش مهمی دارد . نمای ساختمان همچون پوسته آن می باشد که از زیبایی و مدرن بودن آن حکایت می نماید . امروزه معماران با توجه به بودجه ای که در اختیارشان قرار داده می گردد اقدام به طراحی نماهای ساختمان می نمایند . معماران حتماً به این مساله توجه دارند که نمایی را طراحی می نمایند با شرایط آب و هوایی منطقه مطابقت داشته باشد و از مصالحی استفاده نمایند که کمتر دچار تغییر و فرسایش گردد . در این مقاله قصد داریم تا به معرفی انواع نمای سنگی ساختمان بپردازیم و شما را با تنوعی که در این حوزه وجود دارد بیشتر اشنا کنیم .

معرفی انواع نمای ساختمان (مسکونی،اداری تجاری)

نمای ساختمان به انگلیسی

در بیشتر کشور های اروپایی استفاده از نماهای سنتی و تاریخی مرسوم بوده و این هنر را می توان در ساختمان های قدیمی آنها مشاهده کرد . در این کشور ها امروزه نیز توجه خاصی به نمای ساختمان دارند و در منطقه ها مختلف از سبک معماری و طراحی مخصوصی در نمای ساختمان استفاده می کنند . در اصطلاح انگلیسی به نمای ساختمان Building facades نیز می گویند .

اهمیت نمای بیرونی ساختمان چیست ؟

نمای بیرونی ساختمان علاوه بر اینکه به عنوان نمایانگر زیبایی و مجذوب کنندهیت ساختمان محسوب می گردد از سوی دیگر نقش مهم تری در محافظت از ساختمان در برابر عوامل مختلف دارد . در یک شهر با توجه به قوانینی که در آنجا حاکم است کل نماهای ساختمانی باید از خیلی جهات با یکدیگر هماهنگی داشته باشند .

اهمیت مصالح بکار رفته در نمای ساختمان

در ساخت نمای ساختمان باید به انتخاب مصالح آن نیز دقت داشته باشید و از مصالح با کیفیت و مطابق با شرایط آب و هوایی منطقه بهره ببرید . برای نماسازی از مصالح مختلفی نظیر سنگ ، آجر ، بتن ، چوب و… استفاده می گردد که هر کدام دارای ویژگی ها و مزایای مخصوص به خود می باشند .

انواع نمای ساختمان

1- نمای آجری

در گذشته از نمای آجری در طراحی نمای ساختمان استفاده می شد و امروزه نیز با بکارگیری مدل های نوین طراحی ، معماران اقدام به طراحی نماهای سنگی زیبایی می کنند . استقبال مردم از نمای سنگی کمتر نشده و امروزه افراد زیادی تمایل به استفاده از نمای سنگی دارند . در طراحی نمای ساختمان با توجه به اینکه آجر های متنوعی در بازار موجود می باشد معماران بنا بر سلیقه و بودجه مالک می توانند از آنها یکی را برای نماسازی استفاده کنند . امروزه آجر های مختلفی نظیر آجر نمای نسوز ، اجر نما طرح چوب ، آجر نمای سفید و … در بازار با قیمت های مختلفی موجود می باشد .

در استفاده از آجرنمای آجری چه ضوابطی را باید رعایت کرد ؟

با توجه به قوانینی که از لحاظ رعایت معماری شهری وجود دارد معماران و طراحان نمای ساختمان باید به آن توجه داشته باشند . بطور مثال بر اساس این ضوابط امکان رنگ آمیزی نمای آجری وجود ندارد . در شهر هایی که بافت سنتی دارند ، معماران باید از آجر نماهایی که قانون آن شهر اجازه استفاده از آنها را داده است در طراحی بکار ببرند و از طرح ها و رنگ های خلاف آن استفاده نکنند .

2- نمای کامپوزیتی

استفاده از نمای کامپوزیتی در بسیاری از منطقه ها کشور مرسوم است و معماران از آن در جهت طراحی نمای ساختمان استفاده می کنند . نماهای کامپوزیتی همانطور که از نامش پیداست از ورق های کامپوزیت آلومینیوم ساخته و طراحی می گردد . از مزایای این نوع نما ها می توان به این مزیت اشاره نمود که قابلیت شستشو دارند و در برابر حرارت و رطوبت از خود مقاومت لازم را نشان می دهند و از طرفی تنوع رنگی مختلفی را در آن شاهد هستیم . از معایب آن می توان به قیمت بالای آن اشاره نمود .

در استفاده از نمای کامپوزیتی چه ضوابطی را باید رعایت کرد ؟

بر اساس ضوابط و قوانین موجود معماران ساختمانی فقط در این حد اجازه دارند از نمای کامپوزیت و آلومینیوم در نمای ساختمان مشرف به معابر استفاده کنند که اندازه آن حداکثر بیست درصد سطح کل نمای ساختمان باشد .

3- نمای سیمانی

امروزه در طراحی نمای بیشتر ساختمان ها از نمای سیمانی استفاده می گردد . نمای سیمانی باید از برترین مواد و مصالح ساخته گردد تا مقاومت بالایی داشته باشد . از مزایای استفاده از این نما می توان به قیمت مناسب آن اشاره نمود و از سویی این نوع نما در کمترین زمان ساخته می گردد اما باید معایب آن را نیز در نظر داشته باشیم که از معایب آن میتوان به بوجود آمدن شکستگی و ترک در آن اشاره نمود بعلاوه بعنوان عایق صوتی ضعیفی محسوب می گردد .

4- نمای شیشه ای

نمای شیشه ای یکی از مجذوب کننده ترین نماهایی محسوب می گردد که در بین افراد هواداران بیشماری دارد . از نمای شیشه ای علاوه بر ساختمان های مسکونی در ساختمان های اداری و تجاری نیز استفاده می گردد . استفاده از نمای شیشه ای باعث می گردد که نور منزل تامین گردد و ساکنین ساختمان از جهت تامین نور دیگر کمبودی نداشته باشند . معمولاً در طراحی نمای شیشه ای از شیشه سکوریت یا شیشه رفلکس استفاده می کنند .

ضوابطی که باید در اجرای نمای شیشه ای رعایت گردد

از نمای شیشه ای نمی توان در شهر هایی که بافت سنتی و تاریخی دارند استفاده کرد و در این گونه شهرها استفاده از این نوع نماها ممنوع می باشد .

5- نمای چوبی

از نمای چوبی در بسیاری از ساختمان ها در سطح شهر استفاده می گردد . بکار بردن این نوع نما باعث مجذوب کنندهیت و زیبایی در ساختمان ها می گردد . امروزه نمای چوبی را با بعضی از متریال های دیگر نظیر فلز و شیشه ترکیب می کنند که باعث می گردد زیبایی نما دوچندان گردد . چوب بکار رفته در این نوع نما از نوع چوب ترمووود می باشد که از مقاومت بالا و وزن کم برخوردار می باشد . از مزایای این نوع چوب می توان به سختی بالای آن اشاره نمود بعلاوه می توان با روش های مخصوص ، این نوع چوب را در برابر نفوذ حشرات ، رطوبت و آتشسوزی مقاوم کرد .

ضوابط لازم در اجرای نمای چوبی

نمای چوبی نیز همچون سایر نماهایی که در قسمت های بالایی از آنها نام بردیم در بسیاری از شهر هایی که بافت سنتی و تاریخی دارند ممنوع می باشد و معماران نمی توانند از آنها در جهت طراحی نمای خارجی ساختمان استفاده کنند .

6- نمای سرامیکی

نمای سرامیکی نیز جزء آندسته از نماهایی محسوب می گردد که در بیشتر ساختمان ها از آن استفاده می گردد . با دو روش ، سرامیک را می توان در نمای ساختمان بکار برد یکی اینکه با روش نصب مهار شده و دیگری روش چسبانده شده . استفاده از نمای سرامیکی در ساختمان دارای مزایای زیادی می باشد که از آن جمله می توان به مقاومت آن در برابر یخ زدگی اشاره نمود بعلاوه سرامیک به عنوان عایق رطوبتی و ضد حریق محسوب می گردد و استفاده از آن در نمای ساختمان خیلی مفید می باشد . در کنار مزایای که این نوع نما ها دارند باید به معایب آن نیز توجه گردد از این نما در مکان های شلوغ تر که تراکم ساختمان ها در آنجا وجود دارد استفاده نمی گردد .

7- نمای رومی

استفاده از نمای رومی در ساختمان ها در این اواخر بیشتر مرسوم شده است . نمای رومی جزء آندسته از سبک های کلاسیک محسوب می گردد که دارای طرح ها و اشکال مختلفی در قوس ها و ستون های آن است . در ساخت نمای رومی از مصالحی مثل تراورتن ، گرانیت و مرمر استفاده می گردد .

توجه به اهمیت اقلیم منطقه رعایت بافت منطقه در طراحی نما

1- اقلیم منطقه

همانطور که در قسمت های بالا نیز به آن اشاره شد توجه به اقلیم منطقه در طراحی نماهای ساختمانی بسیار مهم می باشد . معماران با توجه به شرایط آب و هوایی اقدام به طراحی نما ها می کنند . منطقه های که دارای آب و هوای مرطوب می باشند نیازمند استفاده از مصالحی هستند که در اینگونه شرایط مقاوم باشد و رطوبت منطقه باعث ایجاد فرسایش در آنها نگردد . بعلاوه منطقه ها گرم و خشک نیز یک نوع از مصالح مخصوص به خود را نیاز دارند و باید مطابق با چنین آب و هوای گرم و خشکی مصالح مناسب را در طراحی و اجرای نما ها استفاده کرد .

2- بافت منطقه

در بعضی از شهر هایی که دارای بافت سنتی و تاریخی می باشند استفاده از بیشتر نماهای ساختمانی که در سایر شهر ها رواج دارد ممنوع می باشد . بطور مثال در شهر هایی مثل شیراز و اصفهان که دارای بافت های سنتی و قدیمی می باشند استفاده از بعضی نما های متضاد در آنجا ممنوع می باشد و معماران با توجه به قوانین موجود در این شهر ها اقدام به طراحی نما ها می کنند .

قیمت انواع نما

با توجه به مصالح بکار رفته در نماها و پیچیدگی طراحی و اجرای آنها ، میتوان قیمت های مختلفی را برای آن متصور شد و نمی توان یک قیمت ثابت را عنوان نمود . شما با در نظر داشت بودجه و امکانات خود می توانید با مشاوره با کارشناسان این حوزه اقدام به طراحی و اجرای نماهای مناسب نمایید .

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا برترین انواع نماهایی که در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد را عنوان کنیم .استفاده از نماهای مناسب و زیبا در مجذوب کنندهیت بیشتر ساختمان ها یاری می نماید . در اجرای نماهای ساختمانی باید به پارامتر هایی مثل شرایط اقلیمی و رعایت اصول معماری در شهر های با بافت سنتی توجه گردد .

منبع: هومتیک
انتشار: 10 مرداد 1401 بروزرسانی: 10 مرداد 1401 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2109

به "معرفی انواع نمای ساختمان (مسکونی،اداری تجاری)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع نمای ساختمان (مسکونی،اداری تجاری)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید