منطقه حفاظت شده خوش ییلاق یکی از جاذبه های گردشگری سمنان است

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، سیری در ایران/ براساس آخرین گزارشات بدست رسیده، منطقه حفاظت شده خوش ییلاق یکی از جاذبه های گردشگری سمنان است.

منطقه حفاظت شده خوش ییلاق یکی از جاذبه های گردشگری سمنان است

منطقه حفاظت شده خوش ییلاق در شمال شرقی شهرستان شاهرود قرار گرفته و به دو بخش دشتی و کوهستانی تقسیم می گردد. از آنجایی که این منطقه بین کویر و جنگل های پهن برگ خزری واقع شده است، از تنوع زیستی بالایی برخوردار بوده و هریک از بخشهای آن دارای تنوع پوشش گیاهی و حیات وحش ویژه ای است. بخش شمال غربی و غرب منطقه درختان جنگل های پهن برگ خزری همانند افرا، بلوط، راش و ولیک را شامل می گردد و در بخش اعظمی از منطقه پوشش گیاهی نیمه استپی دیده می گردد.

گونه هایی نظیر درمنه کوهی، کلاه میرحسن، گون همراه با درختچه های ارس و بوته های زرشک و بعضی از خانواده چتریان را میتوان مشاهده نمود. در منطقه ها استپی که نواحی شرقی منطقه را تشکیل می دهند، گونه هایی همانند قیچ، درمنه دشتی، ریش بز و گیاهان شور می رویند. دشت زردابه در مرکز این منطقه، زیباترین دشت منطقه می باشد که با گلها و گیاهان جالب توجه یکی از مهمترین زیستگاه های وحوش بشمار می آید. دره گل سرخ نیز که در شرق دشت زردابه واقع شده، از پوشش گیاهی کاملا متفاوت با سایر زیستگاه های خوش ییلاق، دارای چشم انداز ای بدیع از درختان بلوط و گیاهان جنگلی هیرکانی است.

براساس مشاهدات انجام شده پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق دارای 29 گونه پستاندار، 93 گونه پرنده، 25 گونه خزنده و 5 گونه دوزیست می باشد. عمده ترین پستانداران منطقه شامل مرال (گوزن قرمز)، شوکا، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گراز، خرس قهوه ای، گربه پالاس، پلنگ و انواع گربه های وحشی، گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، رودک، خرگوش، تشی و انواع جوندگان می باشد. از مهمترین پرندگان منطقه میتوان از عقاب ها، بالابان، بحری، شاهین، هوبره، چاق لق، بلدرچین، کبک، تیهو، هدهد، شاه بوف، جغد، چکاوک و سینه سرخ نام برد. خزندگان این منطقه عبارتند از کفچه مار، مار افعی، مار جعفری، مار شاخدار ایرانی، تیرمار، مار آتشی، مار پلنگی، گرزه مار و انواع آگاماها، بزمچه بیابانی خزری و لاکپشت خشکی زی نظیر لاکپشت مهمیزدار شرقی. دوزیستان این منطقه شامل وزغ سبز تورانی، وزغ معمولی، وزغ سبز خراسانی و قورباغه درختی می باشند.

منبع: همگردی
انتشار: 9 تیر 1401 بروزرسانی: 9 تیر 1401 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2080

به "منطقه حفاظت شده خوش ییلاق یکی از جاذبه های گردشگری سمنان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه حفاظت شده خوش ییلاق یکی از جاذبه های گردشگری سمنان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید