منطقه پرواز ممنوع، بازسازی رویای ایرانی

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، منطقه پرواز ممنوع تداوم کاری است که امیرحسین فردی در کیهان بچه ها در دهه شصت و هفتاد و از اینده ایران برای کودک دهه شصتی رویاپردازی می کرد، رویا های هسته ای، موشکی و سازندگی که همه محقق شد.

منطقه پرواز ممنوع، بازسازی رویای ایرانی

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

گروه دانشگاه خبرنگاران- محمد صادق شهبازی؛* چند وقت پیش به دعوت بخشی از سپاه در جمع نوجوانان متوسطه اول یک منطقه تهران جلسه داشتیم، جالب بود بچه ها با اینکه نسبتا از خانواده های مذهبی و از لحاظ علمی آدم های متوسط به بالا بودند و بحث نیز نوجوانانه و از فیلم و انیمیشن و همراه با قصه و مثال و خلاصه چیز ها و ارائه نوجوان پسند بود، اصلا با بحث همراه نبودند. بحث را متوقف کردم و از تک تکشان پرسیدم تصویرتان از آینده تان چیست؟ جالب است تصویر اکثرشان یک زن خوب و یک شغل دولتی بود.

ما تصویری از آینده نداریم و نوجوان ما رویاپردازی درستی از آینده ندارد. هالیوود برای او رویایی از حفظ وضع موجود، امکان ناپذیری تغییر آن و سبک زندگی غربی میسازد. او را در هوس رویای امریکایی می اندازد، رویایی که برباد رفته است. هنر و ادبیات غربی از رمان های اچ جی ولز و ژول ورن تا سینما و انیمیشن های هالیودد از اینده تصویر می سازند و از علم و فناوری تا نظامیگری، اقتصاد، فرهنگ و... را شکل میدهد و انگیزه ماجراجویی برای نوجوان ایجاد میکند، اما امکان تغییر وضع موجود جهان را منتفی نشان میدهد.

اما ما هیچ رویایی از آینده نمی سازیم. سینما و صداوسیمای کودک و نوجوان ما، مخاطب را با زندگی روزمره سرگرم و حتی تحمیق می نماید.

منطقه پرواز ممنوع، اما بازسازی رویای ایرانی است. رویایی که همراه با سختی است، اما رو به اینده دارد. سختی های راستا پیشرفت را نشان می دهد و امکان فائق امدن بر ان را به نمایش می گذارد. از همه مهمتر قهرمانش دانش آموز است. دانش اموزی که از عدالتخواهی و دریافت حق نوجوان کارگر افغانی تا دفاع از پیشرفت کشور و مقابله با جاسوسی و... را دارد؛ اما یک ادم عادی است از نیامدن پدر مدافع حرمش شاکی است. مدافع حرمش نیز ادمی بریده از مردم نیست میان مردم است بچه های مستضعف را تربیت میکند و...

منطقه پرواز ممنوع تداوم کاری است که امیرحسین فردی در کیهان بچه ها در دهه شصت و هفتاد می کرد و از اینده ایران برای کودک دهه شصتی رویاپردازی می کرد، رویا های هسته ای و موشکی و سازندگی و پزشکی که همه محقق شد.

منطقه پرواز ممنوع، سینمای کودک و نوجوان را از زندگی روزمره تا سطح پیشرفت و استقلال و عدالتخواهی و ساختن اینده بالا میبرد. نه تنها از ایران اینده می گوید که مبارزه برای ساختن ان و درگیری با استکبار جهانی و داخلی را نمایش می دهد شعاری هم نیست و از دل زندگی روزمره و تجربه واقعی نوجوان شکل گرفته و احتیاج ها و شیطنت ها و شادی و ناراحتی های بچگانه را هم میبینیم، اما او ا. تا افق های دور دست بالا میبرد.

منطقه پرواز ممنوع فیلمی گام دومی است که سینمای کودک و نوجوان را وارد گام دوم انقلاب نموده است. ما قبلا جنگ خلیج فارس و سکو را در انیمیشن و زایو را در داستان داشتیم. اما این تصاویر اینده در علم و فناوری و نطامیگری متوقف بود و نتوانسته بود رنگ جدی از عدالت و مبارزه و... به نمایش بگذارد، شروعی که منطقه پرواز ممنوع توانسته است به خوبی رقم بزند.

* محمد صادق شهبازی- دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 435

به "منطقه پرواز ممنوع، بازسازی رویای ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه پرواز ممنوع، بازسازی رویای ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید