ورزش کلات، چشم انتظار حمایت

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، جواد افتخاری - خراسان رضوی -خبرنگار: کلات در شمال شرقی استان خراسان رضوی قرار گرفته است و در زمره شهرستان های محروم از امکانات ورزشی است.

ورزش کلات، چشم انتظار حمایت

این شهرستان با حدود 40 هزار نفر جمعیت در میان کوه های هزارمسجد قرار گرفته است. به گفته مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی، کلات بین شهرستان های استان، از کمترین امکانات ورزشی برخوردار است.

  • کمبود امکانات در کلات

رئیس اداره ورزش و جوانان کلات به خبرنگاران می گوید: به رغم این که کلات از ظرفیت های بالایی برخوردار است، اما هنوز در بخش های مختلف به خصوص ورزش از کمبودهای بسیاری رنج می برد. حسن پورافشار با بیان این که در گذشته هیات های ورزشی شهرستان ساماندهی خوبی نشده بودند، می افزاید: فقط یک یا دو هیات ورزشی برای فعالیت ابلاغ داشتند که در این راستا ابتدای سال جاری رئیسان جدید هیات ها انتخاب و ابلاغ آنها نیز صادر شد. وی با اشاره به این که اکنون از 25 هیات ورزشی در شهرستان کلات فقط 12 هیات فعال هستند، بیان می نماید: تاکنون 300 نفر از آقایان و بانوان در رشته های مختلف ورزشی سازمان دهی شده اند.

رئیس اداره ورزش و جوانان کلات با بیان این که شهرستان در رشته کبدی، کاراته، دوومیدانی و فوتسال حرف زیادی برای گفتن دارد، اظهار می نماید: رشته کبدی با توجه به این که در کشور مطرح بود، فعالیت خود را جدی تر از گذشته شروع نموده است. وی با اعلام این که با اقدامات اجرا شده توانستیم تنها پایگاه فعال رشته کبدی خراسان رضوی را در شهرستان کلات معرفی کنیم، بیان می نماید: به همین دلیل برای اولین بار مسابقات کبدی ساحلی را در شهرستان کلات برگزار کردیم. پورافشار در مورد وضعیت بازی های بومی محلی در کلات می گوید: در ارزیابی اجرا شده رتبه دوم استان خراسان در بازی های بومی محلی مربوط به این شهرستان است.

وی با بیان این که کلات به نسبت جمعیتی که دارد از صندلی خوبی در استان برخوردار است، ادامه می دهد: به نسبت ظرفیت های موجود، از امکانات خوب ورزشی در شهرستان برخوردار نیستیم. رئیس اداره ورزش و جوانان کلات از وجود فقط 2 سالن ورزشی چند منظوره در ورودی شهر و دیگری در انتهای شهر کلات خبر می دهد و می گوید: دوری سالن ها از مرکز شهر موجب شده تردد جوانان برای استفاده از این مکان ها با مسائلی روبرو باشد. وی ادامه می دهد: به دلیل نداشتن سالن مناسب برای فعال کردن رشته تنیس روی میز با مسائل جدی روبرویم به طوری که مجبور شدیم از سالن های دیگر ادارات استفاده کنیم که این کار هم مسائل خاص خود را دارد.

این مسئول نبود سالن ورزشی مناسب در کلات را مهم ترین معضل موجود می داند و می افزاید: به رغم این که با احداث یک سالن ورزشی در شهرستان موافقت و اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان هم اختصاص داده شد، اما به خاطر نبود زمین نتوانستیم ساخت وساز انجام دهیم. وی با اشاره به این که کلات شهری دره مانند است، می گوید: زمین ها اغلب در ارتفاعات قرار دارند بنابراین در بهره برداری به خصوص فصل زمستان و بردن انشعابات به محل با مسائلی روبرو خواهیم بود. 2 سالن موجود هم برای برگزاری مسابقات مناسب نیستند.

رئیس اداره ورزش و جوانان کلات اظهار می نماید: به رغم این که برای اعزام ورزشکاران به مسابقات برنامه ریزی های بسیاری می گردد، اما وسیله نقلیه برای اعزام در شهرستان نداریم. در کلات فقط یک مینی بوس شخصی وجود دارد که برای انتقال ورزشکاران هزینه هنگفتی می گیرد و تامین این مبلغ بسیار سخت است. این مسئول با اشاره به این که چنین مسائلی موجب شده به ناچار از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنیم که آن هم خطرات خود را دارد، می گوید: به رغم این که در گذشته سرانه ورزشی شهرستان را 2 متر اعلام نموده بودند اما این آمار غیر واقعی و براساس زمین های ورزشی در روستاها بوده که بسیاری از آنها غیر فعال هستند.

پورافشار با اعلام این که شهرستان کلات با 40 هزار نفر جمعیت فقط 4 سالن ورزشی دارد، عنوان می نماید: یکی از سالن های موجود در ورودی شهر احداث شده و اداره ورزش و جوانان هم آنجا واقع شده است که دوری آن از شهر موجب شده جوانان نتوانند به راحتی در محل حضور یابند. این وضعیت آزاردهنده است چون نمی توانیم به خوبی پیگیر وضعیت جوانان باشیم. وی با بیان این که در 80 روستای شهرستان کلات فقط 2 سالن ورزشی وجود دارد، بیان می نماید: یک زمین چمن طبیعی هم داشتیم که استفاده بسیاری از آن می شد، اما سیل ابتدای سال جاری که در شهرستان کلات رخ داد، موجب تخریب این زمین شد.

پورافشار با اعلام این که پیگیری های بسیاری اجرا شده تا اعتبارات مورد احتیاج برای بازسازی این زمین جذب گردد، اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم، می گوید: اعتباراتی تخصیص یافته، اما کافی نیست. وی با اشاره به این که ابتدای سال جاری 50 میلیون تومان به شهرستان تخصیص یافت و برای برگزاری مسابقات برنامه ریزی لازم انجام شد، ادامه می دهد: تاکنون در 9 روستا خانه ورزش روستایی تاسیس شده است. رئیس اداره ورزش و جوانان کلات با اعلام این که برای ورزش کشتی و جودو سالن مناسب وجود ندارد، بیان می نماید: به رغم تمامی کمبودها، اما با برنامه ریزی اجرا شده کوشش شده ورزشکاران بتوانند در بخش قهرمانی ورود نمایند.

این مسئول با اشاره به این که ورزشکاران شهرستان از نبود سالن رنج می برند، اظهار می نماید: متاسفانه از چند سال قبل سالن ورزشی روستای آبگرم به صورت نیمه تمام رها و فقط فونداسیون اجرا شده است. پورافشار می گوید: به خاطر بارندگی و سیل اخیر بسیاری از سالن ها آسیب دیدند و کفپوش ندارند که می طلبد برای برطرف مسائل اعتباراتی تخصیص یابد.

  • محرومیت بانوان از سالن اختصاصی

در همین خصوص مسئول ورزش بانوان اداره ورزش و جوانان شهرستان کلات به خبرنگاران بیان می نماید: نه تنها سالن ورزشی اختصاصی برای بانوان در کلات نداریم، بلکه همان 2 سالن موجود هم بسیار دور است. اکرم بابایی با اشاره به کمبود امکانات و فضای ورزشی مناسب برای بانوان اظهار می نماید: با وجود بعضی موانع و کمبودها، باید برنامه ریزی گردد تا در بخش ورزش بانوان به میزان قابل قبولی برسیم. با حضور فعال آنان در این عرصه امیدواریم گام های موثرتری در حوزه بانوان برداشته گردد.

وی با انتقاد از محدودیت های بسیار در ورزش بانوان شهرستان کلات عنوان می نماید: شرایط سالن های ورزشی شهرستان به گونه ای است که بانوان به خاطر دوری سالن ها از داخل شهر نمی توانند از آنها استفاده نمایند و برای رفت و آمد سرویس ندارند. بابایی ادامه می دهد: اکنون بالغ بر 100 نفر بیمه شده ورزشی در بخش بانوان داریم، همچنین حدود 3 تا 4 رشته ورزشی همانند والیبال، بدنسازی و دوومیدانی و بعضی رشته های رزمی در بخش بانوان فعالند و بقیه فصلی هستند. وی با اشاره به این که تعداد بانوان مربی در کلات به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد، بیان می نماید: حدود 50 درصد جمعیت شهرستان را بانوان تشکیل می دهند که فقط 10 تا 15 درصد به ورزش روی آورده اند.

مسئول ورزش بانوان اداره ورزش و جوانان شهرستان کلات با انتقاد از نبود اعتبار در بخش ورزش بانوان اظهار می نماید: بانوان در روز فقط بین 2 تا 3 ساعت می توانند از سالن استفاده نمایند. متاسفانه به خاطر نبود فضای مناسب از ورزش استقبال نمی نمایند. بابایی ادامه می دهد: کلات نه تنها از داشتن خوابگاه و وسیله نقلیه محروم است، بلکه امکانات ورزشی آن صفر است و حتی وضعیت اداره ورزش و جوانان آن هم مناسب نیست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 472

به "ورزش کلات، چشم انتظار حمایت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش کلات، چشم انتظار حمایت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید