پوتین: کشورهای غربی سابقه کوشش ها در قبال ایران را تخریب نکنند

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه در جمع رسانه های خارجی از کشورهای غربی خواست سابقه کوشش ها در قبال ایران را تخریب نکنند.

پوتین: کشورهای غربی سابقه کوشش ها در قبال ایران را تخریب نکنند

به گزارش گروه بین الملل خرگزاری فارس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز پنجشنبه (16 خرداد/ 6 ژوئن) از کشورهای غربی خواست سابقه همکاری ها در مورد ایران که به حصول توافق هسته ای برجام منجر شد را تخریب نکنند.

به گزارش اسپوتنیک، پوتین که پنجشنبه در مسکو در جمع خبرنگاران رسانه های خارجی صحبت می کرد گفت: از هیچکدام از اقداماتی که علیه ایران انجام می گردد حمایت نمی کنیم. در این مورد با شریکانمان رایزنی می کنیم و کوشش می کنیم آنها را متقاعد کنیم کارهایی که انجام می دهند باعث تخریب فضای مثبت و سابقه کوشش های سخت سال گذشته نگردد و به ایجاد روالی درازمدت منجر نگردد.

روسیه در کنار چین، انگلیس، آلمان و فرانسه (موسوم به گروه 1+4) یکی از طرف های توافق هسته ای با ایران است که با کارشکنی های کشورهای غربی روبرو شده است.

این توافق تیرماه سال 1394 میان ایران و گروهی که آمریکا هم یکی از اعضای آن بود حاصل شد، اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته از آن خارج شد و تحریم های متوقف شده ذیل این توافق را احیا کرد.

پوتین گفت: از نقطه نظر کنترل روی برنامه هسته ای کشورها، ایران امروز کشوری است که بیشترین قابلیت راستی آزمایی را دارد. اینها حرف های سطحی نیستند؛ چیزی است که مدیران آژانس بین المللی انرژی اتمی می گویند.

رئیس جمهور روسیه گفت: آنها ایران را بازرسی نموده اند و حتی یک مورد تخلف از ساز و کارهای مندرج در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک نیافته اند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در 15 گزارش متوالی از زمان اجرایی شدن برجام پایبندی ایران به تمامی تعهداتش در این توافق را تأیید نموده است. جدیدترین گزارش فصلی آژانس، هفته گذشته منتشر شد.

ایران علی رغم پایبندی به توافق هسته ای این برجام، با کارشکنی های آمریکا و کشورهای غربی تا کنون از مزایای این توافق بهره مند نشده است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که کشورش یکی از طرف های کارشکن در اجرای برجام بوده امروز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ گفت که ضروری است مذاکرات جدیدی با ایران انجام گردد.

وی پس از خلاصه کردن اهداف آمریکا و فرانسه علیه ایران در چهار محور گفت: برای رسیدن به این هدف ضروری است مذاکراتی شروع گردد و فکر می کنم این همان چیزی است که رئیس جمهور ترامپ آن را مطرح نموده است. ضروری است مذاکرات جدیدی را شروع کنیم تا به این اهداف دست پیدا کنیم.

ترامپ و مقام های دولت او در هفته های گذشته بعد از تحرکات نظامی علیه ایران چندین بار پیشنهاد مذاکره با ایران را مطرح نموده اند.

ترامپ روز دوشنبه 6 خردادماه در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر ژاپن گفت که تمایل دارد با تهران وارد مذاکره گردد. او مدعی شد قصد آسیب زدن به ایران را ندارد. (جزئیات بیشتر)

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که اردیبهشت ماه سال گذشته بعد از خروج آمریکا از برجام 12 شرط را برای عقد توافق جدید با ایران مطرح نموده بود روز یکشنبه 12 خرداد از این شروط عقب نشینی کرد و گفت که دولت آمریکا حاضر است بدون پیش شرط با ایران مذاکره کند. او در عین حال گفت کمپین فشار آمریکا علیه ایران ادامه خواهد یافت. (جزئیات بیشتر)

پوتین در پاسخ به سوالی درباره اینکه موضع مسکو در قبال پیشنهاد آمریکا برای مذاکره با ایران چیست گفت: از آمادگی ترامپ برای گفت وگو با دولت ایران فقط می توان استقبال کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 216

به "پوتین: کشورهای غربی سابقه کوشش ها در قبال ایران را تخریب نکنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوتین: کشورهای غربی سابقه کوشش ها در قبال ایران را تخریب نکنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید