کاهش قاچاق چوب بعد از اجرای طرح تنفس جنگل

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، یک استاد دانشگاه در مصاحبه با رادیو گفتگو اظهارکرد: میزان قاچاق چوب بعد از اجرای طرح تنفس جنگل نسبت به زمان بهره برداری قانونی از جنگل ها کاهش پیدا کرده است.

کاهش قاچاق چوب بعد از اجرای طرح تنفس جنگل

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، هادی کیادلیری، استاد دانشگاه و مدیرگروه رشته جنگل، مرتع و آبخیزداری در مصاحبه با برنامه زمین 360 درجه رادیو مصاحبه درباره قاچاق چوب و خاک اظهارکرد: این موارد در گذشته بوده و الان هم هست و فقط شدت و حدت آن متناسب با شرایط زمانی و اقتصادی تغییر می کند.

وی اضافه نمود: افرادی که این کار را می کنند یا از روی ندانستن و یا در اثر نیاز و آزمندی است، اما در نهایت میراث طبیعی کشور به بهایی ارزان و به خاطر منفعت طلبی عده ای از بین می رود. متأسفانه یا مردم فقیر محلی محیط زیست اطراف خود را به کار می گیرند و یا اینکه از سوی باند ها و مافیای این حوزه به کار گرفته می شوند.

این استاد دانشگاه بخشی از اقدامات قاچاق چوب را سازمان یافته خواند و گفت: قاچاق چوب در حجم بالا کار چندان ساده ای نیست و به هماهنگی های زیادی بین افراد مختلف نیاز دارد، لذا این نشان می دهد که مافیایی در کار است و از آنجایی هم که مافیا از خلأ های قانونی اطلاع داشته و سوء استفاده می کنند لذا معمولاً به دام قانون نمیفتند.

وی اضافه نمود: قاچاق خاک در شمال کشور مانند قاچاق چوب مافیا ندارد و سازماندهی شده نیست، اما به صورت محدود مشاهده شده که برخی شرکت ها به اسم تولید نهال از خاک های جنگل برداشت می کنند.

استاد دانشگاه ضمن اشاره به کاهش میزان قاچاق چوب بعد از اجرای طرح تنفس جنگل و نسبت به زمان بهره برداری قانونی از جنگل به راهکار های مبارزه با قاچاق چوب هم پرداخت و گفت: قاچاق چوب به جهت های گوناگون و وجود خریداران زیادی نیاز دارد، لذا اگر خریداران چوب مانند کارگاه ها و شرکت ها کنترل و رصد و از مردم هم کمک گرفته شود می توان تا حد زیادی از قاچاق چوب جلوگیری کرد.

کیادلیری با انتقاد از نبود اراده جدی در برخورد با متخلفان این حوزه گفت: وقتی قوانین و برخی دستگاه ها با متخلفان این حوزه مدارا می کنند چه انتظاری از مردم برای رفع این معضل داریم؟!

وی در بخش دیگر به مسائل ساختاری، قانونی و تضاد مأموریتی سازمان ها با یکدیگر اشاره و اظهارکرد: سازمان حفظ منابع طبیعی کشور زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است، اما متأسفانه مأموریت این دو با هم همخوانی ندارد؛ وزارت جهاد به دنبال تولید در کوتاه مدت و سازمان جنگل ها و مراتع هم پیگیر کار های بلندمدت و حفظ منابع طبیعی است و به همین دلیل هم اصلاح بسکمک از قوانین ضروری است.

کیادلیری همچنین به ضعف سازمان ها و دستگاه ها در اجرای قوانین نیز اذعان کرد و گفت: قوانینی که وضع می شوند باید در سطح ملی اثرگذار باشند، اما بیشتر کنندگان مجلس به دنبال رفع مسائل منطقه ای خودشان هستند.

وی به مصداقی از خلأ های قانونی در این حوزه اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال ماده 45 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر برخی زمین ها را برای کشاورزی و گردشگری واگذار می کند و آن را از تبصره 2 ماده 9 قانون افزایش بهره وری مبنی بر دادن سند مستثنی کرده است.

استاد دانشگاه همچنین به مصداقی از قوانین خوب در این حوزه هم اشاره و بیان نمود: یک قانون بسیار خوب و مترقی در حوزه منابع طبیعی، قانون استراحت و تنفس جنگل است که بر اساس آن بهره برداری چوبی از جنگل ها ممنوع شد.

وی اظهارکرد: بودجه ای که برای صیانت از جنگل های شمال تخصیص داده می شود متأسفانه از بودجه یک تیم فوتبال هم کمتر و حتی بحث روی 5 میلیون و 10 میلیون است!

کیادلیری با بیان اینکه نگاه اکوسیستمی به طبیعت و توسعه یافتگی آن هزینه دارد تأکید کرد: دولت برای منابع طبیعی باید هزینه و بلکه سرمایه گذاری کند چراکه حفظ این منابع طبیعی تضمین کننده حیات بشر است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1242

به "کاهش قاچاق چوب بعد از اجرای طرح تنفس جنگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش قاچاق چوب بعد از اجرای طرح تنفس جنگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید