کلید منو در کیبورد چیست و چگونه عملکرد آن را تغییر دهیم؟

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، بسیاری از کاربران از وجود کلید منو در کیبورد کامپیوتر خود خبر ندارند. در کیبورد های با سایز کامل، در کنار کلید کنترل سمت راست می توانید کلید منو را مشاهده کنید. این کلید عملا به عنوان راست کلیک ماوس انجام وظیفه می نماید ولی می توانید کارکرد آن را هم تغییر دهید. در ادامه به این موضوع می پردازیم.

کلید منو در کیبورد چیست و چگونه عملکرد آن را تغییر دهیم؟

کلید منو در کدام بخش کیبورد قرار گرفته است؟

در کیبورد های مبتنی بر سایز کامل، در سمت راست کیبورد کنار کلید های ویندوز و کنترل می توانید کلید منو را مشاهده کنید. بعضی از کیبورد های کوچک تر، مانند کیبورد های استفاده شده در بعضی لپ تاپ، برای صرفه جویی در فضا این کلید حذف شده است. باید خاطرنشان کنیم بر روی این کلید عبارت Menu درج نشده و فقط نماد مربوط به منو را می توانید ببینید. این یک نماد استاندارد نیست و بنابراین شرکت های مختلف از نماد های متفاوتی برای این کلید استفاده می نمایند.

کلید منو برای چه کارهایی استفاده می شود؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، این کلید مانند راست کلیک ماوس عمل می نماید. به عنوان مثال اگر همین الان هنگام خواندن این مطلب این دکمه را فشار دهید، همان منویی نمایش داده می شود که هنگام فشردن دکمه سمت راست ماوس می توانید آن را ببینید. در فایل اکسپلورر هم بعد از انتخاب یک فایل یا پوشه، می توانید این کلید را فشار دهید تا گزینه های مربوط به فایل یا پوشه موردنظر را ببینید.

با توجه به اینکه بیشتر کاربران از این کلید استفاده نمی نمایند، مایکروسافت ایده تبدیل این کلید به کلید آفیس را مطرح نموده تا در کنار کلید ویندوز، یک کلید هم برای برنامه های آفیس وجود داشته باشد.

Shift+F10 هم مانند دکمه منو عمل می نماید

اگر کیبورد لپ تاپ یا کامپیوتر شما کلید منو ندارد، با فشردن کلید های Shift+F10 می توانید کارکرد همان کلید را تجربه کنید. البته بعضی برنامه ها از این کلید ها پشتیبانی نمی نمایند ولی در بیشتر برنامه ها با مسئله ای روبرو نمی شوید.

چگونه عملکرد کلید منو را تغییر دهیم

با توجه به اینکه این کلید چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد، بعضی کاربران به این نتیجه می رسند که بهتر است کارکرد آن را تغییر دهند. SharpKeys یکی از برترین برنامه ها برای انجام چنین کاری است. بعد از نصب و اجرای این برنامه، روی دکمه Add کلیک کنید.

در پنل سمت چپ گزینه Special: Application (E0-5D) را انتخاب کنید. در پنل سمت راست هم می توانید کارکرد تازه این دکمه را معین کنید. به عنوان مثال با انتخاب گزینه Web: Back، در سایت ها می توانید از این دکمه برای بازگشت استفاده کنید. در نهایت بر روی دکمه OK کلیک کنید.

بعد از این کار، باید بر روی دکمه Write to Registry کلیک کنید تا این تغییرات در ریجستری ویندوز ثبت شود و در نهایت با ریستارت ویندوز می توانید از کارکرد تازه کلید منو استفاده کنید. اگر هم به هر دلیلی از این تغییر پشیمان شدید، در همان صفحه اصلی بر گزینه مربوط به تغییر اعمال شده کلیک کنید و در نهایت بر دکمه Delete کلیک کنید تا این تغییر حذف شود. سپس با کلیک بر Write to Registry و ریستارت سیستم، شرایط به حالت اول برمی شود.

تغییر عملکرد با دکمه AutoHotkey

برای شخصی سازی پیشرفته تر، استفاده از برنامه AutoHotkey را توصیه می کنیم. در این برنامه برای کلید ها می توانید اسکریپت های مختلفی بنویسید. به عنوان مثال با استفاده از خط فرمان زیر، کلید منو به طور کلی از کار می افتد:

AppsKey::Return

از سوی دیگر با وارد اسکریپت پایین، با فشردن این کلید مایکروسافت ورد باز می شود.

::AppsKeyRun WINWORDreturn

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2101

به "کلید منو در کیبورد چیست و چگونه عملکرد آن را تغییر دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلید منو در کیبورد چیست و چگونه عملکرد آن را تغییر دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید