گروه خونی ایرانی ها را بشناسید

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، از چهار گروه اصلی خون AB، B، A و O در ایران گروه خونی O مثبت با 34 درصد دارای بیشترین فراوانی گروه خون است و در عین حال 90 درصد ایرانیان دارای گروه خونی مثبت هستند.

گروه خونی ایرانی ها را بشناسید

گروه های خونی روشی برای تقسیم بندی خون ها بر پایه وجود یا نبود آنتی ژن های موروثی خاصی روی سطح گلبول های قرمز خون است. خون انسان ها بر اساس مهم ترین این تقسیم بندی ها شامل چهار دسته AB، B، A و O است و بر اساس تقسیم بندی دیگر به گروه های مثبت و منفی تقسیم می گردد. در این مطلب خبرنگاران به آنالیز گروه خونی غالب در ایران می پردازد.

گروه خونی چیست؟

اصطلاح گروه خونی معمولا به آنتی ژن های سطح سلول های خونی و عموما گلبول های قرمز محدود می گردد. گروه های خونی در شروع قرن بیستم به وسیله کارل لنداشتاینر کشف شدند. در زمان حاضر حدود 270 آنتی ژن گروه خونی تایید شده موجود است.

آنتی ژن (گروه خونی) های گلبول قرمز به عنوان ابزاری مهم در پزشکی قانونی مورد استفاده قرار می گیرند. البته باید این موضوع را نیز گفت که نقش آن ها با آزمایش HLA (آنتی ژن گلبول سفید انسانی) کاهش یافته و حتی اخیرا جای خود را به اثر نگاری(DNA)داده است.

به هر حال برای سالیان متمادی این گروه های خونی بوده اند که برترین مارکرهای ژنتیکی به شمار آمده و نقش عمده ای را در نقشه برداری از ژنوم انسانی ایفا نموده اند.

گروه های خونی در ایران

بر اساس تحقیقات اجرا شده روی اهدا نمایندگان خون در ایران از نظر فراوانی گروه های خونی تقریبا 90 درصد از جمعیت کشورمان گروه خونی مثبت دارند و فقط 10 درصد از جمعیت کشور دارای گروه خونی منفی هستند.

در عین حال بیشترین فراوانی را در کشورمان گروه خونی O مثبت با 34 درصد دارد. بعد از آن A مثبت با فراوانی 27 درصد، بعد هم B مثبت با فراوانی 23 درصد است.

گروه خونی بعدی AB مثبت با فراوانی 7 درصدی است و گروه خونی O منفی حدود سه تا چهار درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهد و حدود سه درصد از جمعیت کشور هم دارای گروه خونی A منفی هستند و بعلاوه حدود دو درصد دارای گروه خونی B منفی و کمتر از یک درصد هم دارای گروه خونی AB منفی هستند.

افرادی که دارای گروه خونی AB مثبت هستند، گیرندگان همگانی خون محسوب می شوند. این گروه می تواند از همه گروه های خونی، خون و فرآورده های خونی را دریافت نمایند. گرچه که توصیه این است که حتما بر اساس پروتکل های کشوری و دستورالعمل های جهانی، خون های اهدایی حتما باید از نظر آنتی بادی ها مورد ارزیابی دقیق قرار گیرند.

افرادی که گروه خونی O منفی دارند، می توانند اهدانماینده عمومی باشند و به همه نیازمندان به خون در همه گروه های خونی می توانند خون اهدا نمایند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب 4 نمونه ترسناک از زنده به گور شدن! را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2103

به "گروه خونی ایرانی ها را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گروه خونی ایرانی ها را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید