ایتالیا نقش بارزی در منطقی کردن مدیریت تحولات و تقویت عقلانیت دارد

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، به گزارش خبرنگاران ، جهانبخش مظفری در تبادل نظر با خبرگزاری آدی کرونوس در مورد دلایل ازسرگیری روابط میان ایران و ایتالیا گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایتالیا ، جزو معدود مناسباتی بشمار می رود که از قدمتی دیرینه برخوردار بوده و در طول تاریخ ، همیشه برقرار و رو به گسترش بوده است. علت آن نیز به پشتوانه غنی فرهنگی و تمدنی دو کشور باز می شود که همیشه در قالب یک نیروی کششی مثبت در مناسبات دو کشور جلوه گر شده است.

ایتالیا نقش بارزی در منطقی کردن مدیریت تحولات و تقویت عقلانیت دارد

با ما همراه باشید و با تور لحظه اخرى ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

سفیر ایران گفت: خوشبختانه از آنجا که روابط جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا بر مبنای واقعیات شکل گرفته است ، تا به امروز و به نسبت از آسیب پذیری کمتری در قبال نوسات مقطعی میان ایران و اتحادیه اروپایی و دیگرکشورهای غربی برخوردار بوده و بروز بعضی مسائل و مسائل مقطعی و گذرا در سال های اخیر نیز نتوانسته است در عزم دو دولت و دو ملت برای گسترش روابط وتعمیق همکاری های فیمابین خللی ایجاد نماید.

وی اضافه نمود: ایتالیا ظرف چند سال اخیر و بصورت متوالی ، اولین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اروپایی بشمار رفته و با توجه به ظرفیت های بالقوه فراروی بویژه در زمینه های مالی ، صنعتی و تجاری ، حجم مناسبات و همکاری های فیمابین می تواند بسیار بیشتر از زمان حاضر باشد. دو کشور همچنین از ظرفیت های سیاسی و منطقه ای خوبی برای همکاری در کشورهای ثالث در داخل منطقه ازجمله افغانستان ، عراق . سوریه و غیره برخوردارند که این همکاری ها می تواند تامین کننده منافع دو طرف و دیگرکشورهای منطقه باشد.

سفیر ایران تاکید نمود: ایتالیا می تواند با بهره گیری از صندلی خود در داخل اتحادیه اروپایی و سابقه مناسبات خوب فیمابین با جمهوری اسلامی ایران ، در منطقی کردن مدیریت تحولات منطقه ای و بین المللی و تقویت عقلانیت آن نقش بارزی را برعهده گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به پیشینه مناسبات و سطح همکاری های فیمابین ، طبیعی است که این انتظار از دولت ایتالیا وجود داشته باشد که در قبال بعضی مسائل که در عرصه بین المللی با اهداف خاصی از سوی بعضی کشورهای معاند بر علیه دولت و مردم ایران دنبال می شود ، با سعه صدر و تعمق بیشتری اقدام نماید. معتقدیم بهره گیری از ابزار مصاحبه و دیالوگ در شرایط فعلی که نگرانی های مشترک امنیتی و اجتماعی ناشی از رشد پدیده های نابهنجار و مغایر با رویکرد های مسئولیت پذیر همچون تروریسم ، افراط گرایی و چندین برابر شدن فراوری مواد مخدر و چالش های ناشی از آن ضرورت همکاری جدی بین طرفین را به نمایش گذاشته است، بهترین رویکرد است.آمادگی داریم با توجه به پیوندهای دیرینه دو ملت و همکاری نزدیک جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا برای برون رفت از معضلات فراروی مشترک ، مصاحبهها و همکاری های همه جانبه ای را در همه زمینه ها بعمل آوریم.

سفیر ایران در رابطه با سفر اما بونینو وزیر امور خارجه به ایران نیز توضیح داد: سفر خانم بونینو بنابدعوت جناب آقای ظریف همتای ایرانی و در پاسخ به سفر گذشته ایشان به رم صورت می گیرد. ما برای این سفر اهمیت زیادی قائل هستیم.این سفر قطعا می تواند در توسعه و گسترش سطح همکاری های فیمابین تاثیر گذار باشد. نظر به اهمیت روابط دوجانبه و همچنین فرایند جاری تحولات منطقه ای و بین المللی معتقدم تداوم رایزنی و همکاری های نزدیک فیمابین مقامات جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا علی الخصوص در سطوح عالیه با توجه به پیوندهای دیرینه دو ملت در نیل به درک بهتر نسبت به مسائل و همچنین یافتن راهکاری مشترک جهت غلبه بر مسائل فراروی در سطوح دوجانبه و بین المللی موثر بوده و در حل و فصل بحران ها و مسائل منطقه ای بسیار تاثیرگذار باشد.

مظفری در پاسخ به سئوالی درباره بازگشت شرکت های ایتالیایی به ایران و ازسرگیری فعالیت های تجاری آنان در کوتاه مدت بیان داشت: خوشبختانه از دیر باز همکاری های تجاری و بازرگانی میان تجار و صاحبان صنایع دو کشور بویژه در میان بخش های خصوصی ، بصورت نهادینه برقرار بوده و هم اکنون نیز برغم ایجاد بعضی محدودیت های یکجانبه که بصورت غیر قانونی و فرا قطعنامه ای از سوی امریکا و بعضی کشورهای غربی به ناحق بر علیه جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده نتوانسته است موجب قطع ارتباطات تجاری و بازرگانی میان تجار دو کشور شود. اگرچه نمی توان کتمان نمود که با توجه به محدودیت های اعمالی ، از سطح و حجم آن کاسته شده است.

وی ادامه داد: با توجه به مکمل بودن اقتصادهای دوکشور و شناخت خوب تجار و صاحبان صنایع در بخش های دولتی و خصوصی از ظرفیت های مالی ، تجاری و فنی یکدیگر ، فرصت های فراوانی برای همکاری میان دو طرف وجود دارد که باید با فراهم کردن بستر لازم برای بازگرداندن حجم مناسبات و همکاری ها به صندلی گذشته کوشش کرد. شرکت های ایتالیایی می توانند با توجه به شرایط مناسب جاری نه تنها برای گسترش همکاری های تجاری دوجانبه با ایران بلکه برای افزایش مراوادت و همکاری های بازرگانی خود با همسایگان ایران وارد عمل شوند. من به آینده روابط و مناسبات تجاری فیمابین بسیار خوشبین بوده و وجهه مثبت ایتالیا در ایران را سرمایه گرانبهایی می دانم که می تواند زمینه حضور چشمگیر کمپانی های ایتالیایی وگسترش سریع دامنه مراودات آنان با دیگرکشورهای منطقه بویژه کشورهای آسیای میانه و قفقاز را فراهم کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 780

به "ایتالیا نقش بارزی در منطقی کردن مدیریت تحولات و تقویت عقلانیت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایتالیا نقش بارزی در منطقی کردن مدیریت تحولات و تقویت عقلانیت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید