این غذا بخت تان را باز می نماید

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، همه کهنه ها و قدیمی ها که دورریختنی نیست، برخی قدیمی ها خیلی هم نو هستند، یعنی هر سال از سال قبل تازه ترند و از روز قبل نوتر.

این غذا بخت تان را باز می نماید

غذاهای قدیمی ایرانی ها همان غذاهایی که شب عید و روز اول نوروز درست می نمایند، هیچ وقت کهنه نمی شوند، هر سال با اشتیاق تازه و شور جدیدی طبخ می شوند تا سنت های چند صدساله حفظ گردد.

سبزی پلو مفرح روح

قدیمی ها معتقدند، پلویی که سبزی دارد دل را زنده می نماید؛ یعنی با رطوبت سبزی روح تازه به تن هر آدمی که سبزی پلو می خورد، دمیده می گردد. البته قدمت سبزی پلو به قدمت نوروز نمی رسد ولی مورخان معتقدند بیش از صد سال است که غذای شب عید ایرانی ها سبزی پلو با ماهی یا کوکو سبزی یا حتی مرغ است. البته در آن دوران که سبزی تازه فقط مخصوص بهار و تابستان بود، بیشتر سبزی پلوها با سبزی خشک پخته می شد.

و اما نادر میرزا قاجار در کتاب خوراک های ایرانی به فارسی سره درباره سبزی پلو نوشته: به اردی بهشت در آذر آبادگان و به فروردین در گرمسیرها چون مازندران و گیلان و پارس و ری این پلو به دست آید. گرچه در طبرستان به زمستان نیز سبزی باشد به باغ و راغ. چون یزدان، بهاران را بهر روییدن سبزی ها گزیده، بدان روزگار این پلو بامزه و بهتر بود. این خوردنی گوارا چنان بود که سبزی های نیک تازه کوهساری و شهری فراهم آرند و پلو پزند به خوبی.

روغن تافته نخواهد و ماهی شور که ماهی خشک باشد به زیر آتش و خاکستر گرم نهند که پوست آن برآید، آنگاه پوست بردارند و پارچه ها نمایند و نمک و پلپل زنند.

رشته پلو، بخت بازکن کارگشا

اولین روز نوروز را قدیمی ها با رشته پلو آغاز می کردند تا به قول خودشان سر رشته کار دستشان بیاید. قدیمی ها معتقد بودند که رشته پلو همراه با خرما و کشمش، آنها را قوی و گرم می نماید و در اولین روز سال برای بقیه روزها قوی و پربنیه می شوند.

اما خوردن رشته پلو در اولین ظهر نوروز، آداب خاصی هم داشت که امروزه فراموش شده است؛ مثلا اگر مرد خانه در کارش مسئله ای پیش آمده بود که تا آن روز حل نشده بود، اولین بشقاب رشته پلو را برای او می کشیدند تا اول او بخورد و مشکلش حل گردد. یا اینکه اگر دختری در خانه بود که از وقت شوهرکردنش (البته در آن موقع) گذشته بود از او می خواستند قبل از پخت اجاق را روشن کند و قبل از کشیدن رشته پلو دم کنی را از روی قابلمه بردارد.

دختر باید موقع کشیدن رشته پلو از خانه بیرون می رفت و مادر با بشقاب رشته پلو پشت در می رفت.

دختر در می زد و مادر می پرسید کی هستی؟ دختر جواب می داد در را باز کن و بعد مادر بشقاب رشته پلو را به دست دختر می داد و دختر آغاز می کرد به خوردن آن. البته برخی از قدیمی ها معتقد بودند که آشپز رشته پلو از موقع آغاز پخت تا آخر آن هیچی نباید بخورد چون شگون ندارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 خرداد 1402 بروزرسانی: 31 خرداد 1402 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 2261

به "این غذا بخت تان را باز می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این غذا بخت تان را باز می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید