خبرنگاران شگفتانه مهاجرت پرندگان

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، گچساران - خبرنگاران -پدیده مهاجرت پرندگان از مناطق سردسیری به سوی سواحل خوش آب و هوا فارغ از زیبایی های آن یکی از شگفتی های دنیا خلقت است.

خبرنگاران شگفتانه مهاجرت پرندگان

به گزارش خبرنگاران، شاید آنان هم شبیه بعضی ما آدم ها که آستانه تحملمان پایین است طاقت سوز سرمای پاییز را ندارند.پاییز و سوز سرمایش که از راه می رسد پرندگان این موجوات زیبا و دوست داشتنی به شوق سکونت در مناطق خوش آب و هوا، سختی ها و خطرات سفر را به جان می خرند.

آنان در جهت کوچ از پستی و بلندی های طبیعی چون رودخانه ها، جنگل ها، دشت ها و کوه ها عبور می نمایند و در این راه طولانی ریسک خطراتی مثل شکار شدن توسط موجودات دیگر را به جان می خرند تا چند صباحی آسوده زندگی نمایند.

فصل بهار که ار راه می رسد، زمانی که درختان از شکوفه های سپید و برگ های خوش رنگ پوشیده و زمین جامه سبز بر تن نموده پرندگان عزم بازگشت به زادگاه خود می نمایند.

دسته های پروازی پرندگان، چگونگی زیست آنان در سواحل و آبگیرها خالق صحنه های شگفت انگیزی از طبیعت زیبای خداوندی است که چشم های تیزبین عکاسان از آن غافل نبوده و بخش های از آن را به تصویر می کشد.

تخمین زده شده در جهان حدود 50 میلیارد بال پرنده از حدود 9 هزارگونه وجود دارد که تعداد زیادی از آنان مهاجر هستند.

حدود 5 تا 7 میلیون بال در فصول مختلف به ایران مهاجرت می نمایند، در ایران زیبای ما حدود 530 گونه پرنده وجود دارد که از این تعداد حدود 320 گونه مهاجر هستند که بعضی از آنها جزو پرندگان مهاجر داخلی و بعضی خارجی محسوب می شوند.

چرایی مهاجرت پرندگان

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید:کوچ پرندگان به معنای حرکت دسته جمعی آنان از سرزمین های پست به سمت ارتفاعات و یا بر عکس اطلاق می گردد.

جمشید عبدی پور اضافه کرد:واژه مهاجرت نیز به جابه جایی منظم و گسترده ای که پرندگان بین نواحی زادآوری تابستانی و زمستانی انجام می دهند اطلاق می گردد.

وی اعلام کرد: البته در جهانی پرندگان مهاجرت روزانه برای تامین غذا نیز مشاهده می گردد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: در مهاجرت فصلی پرندگان در زمانی خاص زادگاه و محل تولیدمثل خود را ترک و دوباره به زادگاه خود برمی گردند.

وی تاکید نمود:گاهی تغییرات دمایی هوا، خشکسالی و بارندگی های نابهنگام باعث مهاجرت پرندگان می گردد.

عبدی پور ابراز داشت: بعضی پژوهشگران معتقد هستندکه حداقل در خصوص پرندگانی که در نیمکره شمالی زندگی می نمایند دوران های یخبندان انگیزه مهاجرت به ترک زادگاه می گردد اما بعضی از آنان به دلیل علاقه زیادی که به وطن خود دارند به محض ملایم شدن هوا به زاگاهشان بازمی گردند.

کهگیلویه وبویراحمد مقصد پرندگان مهاجر

استان کهگیلویه وبویراحمد با تعداد پرشماری رودخانه به طول یکهزار و400 کیلومتر یکی از مقاصد مهاجرت پرندگان است.

اختلاف دمای 20 تا30 درجه ای دمای هوای مناطق گرجهتی و سردسیری بستر را برای سکونت انواع پرندگان فراهم نموده است.

پرندگان مهاجر آسیایی از گونه های انواع لک لک، حواصیل خاکستری و سفید و مرغابی سار، چنگر، کاکانی، پرستوی دریایی، گیلانشاه و بالکان اواخر تابستان تا اواخر زمستان به این استان مهاجرت می نمایند.

به گفته کارشناسان، 70 درصد از گونه های آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد را آبزی و سایر پرندگان را کنار آبزی تشکیل می دهد.

فرود پرندگان مهاجر

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرندگان آبزی و کنار آبزی از مناطق سردسیری آسیا و شمال کشور در کنار منابع آبی استان فرود آمدند.

جمشید عبدی پور اضافه کرد: این پرندگان از بیشتر گروه های اگرت ها، حواصیل ها، اردک ها، باکلان ها و کشیم ها هستند که با توجه به شرایط توپوگرافی، اقلیمی، پوشش گیاهی مختلف و وجود زیستگاه های مناسب هر ساله آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد را برای زمستان گذرانی انتخاب می نمایند.

وی اعلام کرد: رودخانه های بشار، مارون، زهره، تنگ سرخ، کبکیان، خرسان، شاه بهرام و سدهای مارون، کوثر، شاه قاسم، تالاب های برم الوان و مورد زرد زیلایی از جمله مکان هایی هستند که همه ساله از اواسط شهریور تا اواخر زمستان میزبان این پرندگان هستند.

عبدی پور عنوان نمود : همزمان با مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به رودخانه های استان گشت های کنترلی حریم رودخانه ها به وسیله نیروهای حفاظت محیط زیست افزایش یافته است.

وی ابراز داشت: پایش منابع آبی با هدف پیشگیری از شکار غیر مجاز و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری های خاص از قبیل، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تمام زیستگاه های محل استقرار پرندگان مهاجر انجام می گردد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید نمود: تا به امروز هیچ موردی از آنفولانزای پرندگان در استان مشاهده نشده است.

وی توضیح داد: مهاجرت پرندگان و وحوش به پایین دامنه ها و یا از مناطق سردسیری به مکان های گرجهتی نیز در استان آغاز شده که محیط بانان برای حفاظت از گونه های ارزشمند حیات وحش کوشش مضاعف می نمایند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با 312 هزار و 500 هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه های دارویی کشور را در خود جای داده است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت 93 هزار و660 هکتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هکتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235 هکتار، خامی با وسعت 25هزار و 671 هکتار، دیل با 10 هزار و 381 هکتار، سولک با 2 هزار 4287 هکتار و سیوک با 12 هزار 858 هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

این استان با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرجهتی در جنوب غربی ایران واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1323

به "خبرنگاران شگفتانه مهاجرت پرندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شگفتانه مهاجرت پرندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید