عوارض الکترونیکی یک رویای غیر قابل دستیابی؟!

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، در حالی قرار بود در تعطیلات نوروز و پس از آن دریافت عوراض در 4 آزادراه از جمله تهران-ساوه الکترونیکی گردد که با گذشت حدود 6 ماه هنوز زیرساخت اجرایی شدن این وعده در آزادراه مذکور فراهم نشده است.

عوارض الکترونیکی یک رویای غیر قابل دستیابی؟!

12 اسفندماه سال گذشته وزیر راه و شهرسازی از پرداخت الکترونیکی عوارض در دو آزاده راه تهران ـ ساوه و قزوین ـ رشت تا سرانجام سال (97) اطلاع داده و گفته بود: پس از باز خوردگیری از اجرای این طرح، پرداخت الکترونیکی عوارض در تمام آزاده راه ها اجرایی و عملیاتی می گردد.

دو هفته بعد از اظهارات محمد اسلامی، معاون وقت ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور از دریافت عوارض یکپارچه الکترونیکی در چهار آزادراه تهران-قم، تهران-ساوه، قزوین-زنجان و کرج-قزوین از بامداد 28 اسفند 97 اطلاع داده بود.

سید حسین میرشفیع اضافه نمود: مردم در صورت عبور از این چهار آزادراه دیگر نیازی به توقف برای پرداخت عوارضی ندارند، بلکه می توانند به وسیله سامانه های الکترونیکی تعبیه شده در طول جهت و به وسیله اپلیکیشن تلفن همراه اقدام به پرداخت عوارض الکترونیک آزادراهی خود نمایند.

وی با معرفی یک سایت برای کسب اطلاعات بیشتر مردم برای پرداخت الکترونیکی عوارض، توضیح داد: کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت، صرفه جویی در استهلاک خودرو، پرداخت آسان عوارض، کاهش خرابی های روسازی آسفالتی در محل توقف دروازه های عوارض ناشی از ترمز در زمان توقف و آغاز به حرکت وسیله نقلیه از جمله فواید این سامانه است.

وی بعلاوه از جایگاه های دریافت عوارض در مجتمع های خدمات رفاهی و گردشگری در طول آزادراه اطلاع داد و گفت: در طول جهت آزادراه نیز امکان پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی به وسیله این دستگاه ها با ثبت شماره خودرو جهت خواهد بود.

بر خلاف وعده و وعید وزیر راه و شهرسازی و سایر مسئولان و مدیران بخش حمل و نقل جاده ای نه تنها درایام تعطیلات نوروز پرداخت عوارض در آزادراه تهران-ساوه عملیاتی نشد که با گذشت حدود 6 ماه از سال 98 نیز هنوز این برنامه محقق نشده است.

اواسط خردادماه سال جاری با وجود اعلام عضو سابق هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور مبنی بر اخذ عوارض الکترونیکی در آزادراه ساوه-سلفچگان، تعدادی از مخاطبان تسنیم در تماس تلفنی نسبت به دریافت عوارض به صورت سنتی در این آزادراه اعتراض و گلایه کردند. به گفته یکی از این مخاطبان، بر اساس اعلام قبلی وزارت راه و شهرسازی اپلیکیشن پرداخت عوارض را بر روی تلفن همراه نصب و از این طریق عوارض را پرداخت نموده است. اما دیروز علاوه بر این مبلغ، به صورت سنتی باز هم از آنها مبلغ 3500 تومان عوارض آزادراهی دریافت شده است.

وی یادآور شد: از مدت ها قبل با نصب تابلو های بزرگ به مردم اعلام شده بود که در این آزادراه دیگر عوارض به صورت نقدی دریافت نمی گردد و اپلیکیشن آنی رو را نصب و از این طرق عوارض را پرداخت کنید. اما روز گذشته افرادی را در عوارضی مستقر نموده و از هر خودرو سواری 3500 تومان نقدا دریافت می کردند. اقدامی که اعتراض مردم را به همراه داشت.

در آزادراه تهران-ساوه نیز عوارض همچنان به صورت نقدی دریافت می گردد و فعلا خبری از زیرساخت های مربوط به دریافت عوارض به صورت الکترونیکی نیست. یکی از کابران گیت عوارضی آزادراه تهران-ساوه در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: طی سال های اخیر مسئولان بارها اعلام نموده اند که عوارضی به صورت الکترونیکی دریافت می گردد اما تا کنون اتفاقی در این باره روی نداده است.

وی بیان نمود: شنیده ایم که قرار است تا سرانجام سال جاری زیرساخت دریافت عوراض به صورت الکترونیکی در این آزاد راه فراهم گردد.

منبع :خبرگزاری تسنیم

منبع: اُکالا
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1908

به "عوارض الکترونیکی یک رویای غیر قابل دستیابی؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض الکترونیکی یک رویای غیر قابل دستیابی؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید