نظام سلامت بیمار است، فکری گردد

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، معاون اسبق سلامت وزارت بهداشت ضمن اشاره به بخش های مغفول مانده در نظام سلامت و با بیان اینکه نظام سلامت بیمار است و باید فکری برای آن گردد، گفت: سلامت باید برای هرکسی که قرار است سِمت ریاست جمهوری را به دست آورد و هر تیمی که قرار است در حکمرانی قرار گیرد، در اولویت باشد.

نظام سلامت بیمار است، فکری گردد

دکتر سید موید علویان در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: تا قبل از دوران کرونا اثبات اینکه سلامت موضوع مهم و تاثیرگذاری در زندگی اجتماعی، مالی و... افراد است شاید سخت بود. همیشه اعلام کردیم سلامت زیرساخت رشد و تعالی یک جامعه است؛ ولی این امر برای خیلی از مردم و سیاسیون مشهود نبود؛ در حالی که الان ضرباتی به سلامت مردم وارد شده است و تعداد بالایی از مردم بیمار شدند، عده ای را از دست دادیم، هزینه درمان بالا رفت و حتی آسیب های شدید مالی و اجتماعی آن را در جامعه شاهد هستیم. اکنون ثابت شد تا زمانی که زیرساخت های لازم برای مقابله با بحران های سلامت ایجاد نکنیم، هر لحظه ممکن است از این موضوع آسیب ببینیم.

وی اضافه کرد: در کشور ما خدمات سلامت به صورت Passive است؛ یعنی پس از آنکه مردم بیمار شدند به آنها خدمت رسانی می کنیم و یا حتی خود مردم بعد از بیمار شدن به پزشک مراجعه می نمایند. ما در کشور پفراینده سلامت الکترونیکی که همه عملیات های سلامت افراد در آن ثبت گردد، نداریم. پزشک خانواده در کشور ما صندلی اول ندارد؛ البته در روستاها اقداماتی در زمینه پزشک خانواده انجام شده است اما نظام ارجاع و پزشک خانواده هنوز در کشور ما غریب است . ما برنامه ای برای حمایت از اقشار آسیب پذیر در مقابل صدمات جبران ناپذیر نداریم. مثلا اگر فردی که ضعیف است دچار بیماری هایی با هزینه درمانی بالایی گردد ما برنامه مدونی برای حمایت از او نداریم.

علویان ادامه داد: سلامت باید برای هرکسی که قرار است سِمت ریاست جمهوری را به دست آورد و هر تیمی که قرار است در حکمرانی قرار گیرد، در اولویت قرار گیرد. اکنون در حوزه کرونا هنوز آسیب وجود دارد و متاسفانه نتوانستیم بایدها را رعایت کنیم. الان حدود یک درصد جمعیت کشور واکسیناسیون شان کامل شده است و سوال این است که نمی شد این اتفاق زودتر بیفتد و مردم کشور ما نسبت به این بیماری ایمن شوند؟ واقعیت این است که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی با انتقاد از آنچه که افزایش هزینه های درمان طی سال های گذشته خواند، اضافه کرد: در سال 1392 کل هزینه صندوق های سلامت در کشور 58 هزار میلیاردتومان بوده است و در آخر سال 1399 این عدد به 300 هزار میلیارد تومان رسیده است. سهم مردم در سال 1392 حدود یک سوم از 58 هزار میلیارد بود و در اواخر 1399 حدود 10 برابر شد.

وی اضافه کرد: دولت بعدی باید به حوزه سلامت متعهد باشد و مردم هم با دید باز رای دهند و از کاندیداها بخواهند برنامه خود را شفاف اعلام نمایند. مردم در یک سال و نیم اخیر به دلیل مسائل کرونا آسیب شدید دیدند و باید در کمتر از شش ماه کل ملت واکسینه شوند. کسی که می خواهد رئیس جمهور گردد باید اعلام کند طی شش ماه اول مردم را واکسینه می نماید و به تعهداتش پایبند باشد.

علویان چالش دولت بعدی در حوزه نظام سلامت را افزایش هزینه ها بدون اثربخشی بالا دانست و اظهار کرد: در خصوص کرونا هم موضوع واکسیناسیون چالش اصلی خواهد بود. اینکه فرایند در حوزه سلامت به چه شکل خواهد بود، بستگی به برنامه ها و صداقت دولت آینده دارد.

وی درباره برنامه های کنترل بیماری های غیرواگیر در دولت یازدهم و دوازدهم، توضیح داد: طی 10 سال گذشته ابتلا به دیابت، فشارخون و... افزایش داشته است؛ اما علت چیست؟ علت این است که خدمات ما پَسیو (Passive) ارائه می گردد و به بخش پیشگیری توجه نمی گردد. فراموش نکنیم خود نظام سلامت هم بیمار است و باید برای آن فکری گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 تیر 1400 بروزرسانی: 11 تیر 1400 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1681

به "نظام سلامت بیمار است، فکری گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظام سلامت بیمار است، فکری گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید