یاری اقتصادی و آموزشی هند به اویغورها؛ چین خواهان توضیحات دهلی شد

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، هیئت بلند پایه چین قرار است در ماه جاری از هند دیدار کند و در دیدار با مقامات این کشور در خصوص آموزش و تأمین یاری اقتصادی جنبش اسلامی ترکستان شرقی در مناطق مختلف افغانستان خواهان توضیحاتی خواهد شد.

یاری اقتصادی و آموزشی هند به اویغورها؛ چین خواهان توضیحات دهلی شد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران به نقل از دیلی تایمز، هیئت بلند پایه چین قرار است در ماه جاری میلادی از هند ملاقات کند.

هیئت بلند پایه چین علاوه بر سایر مسائل، خواهان توضیحات دهلی نو در خصوص آموزش و تأمین یاری مالی به جنبش اسلامی ترکستان شرقی در مناطق مختلف افغانستان از جمله کنر، نورستان و قندهار نیز خواهد شد.

هیئت بلند پایه چین در ملاقات با مقامات هندی با ارائه شواهد مستندی مطرح خواهد نمود که جنبش اسلامی ترکستان که با نام اویغورها نیز معروف اند، نه تنها عملیات تروریستی در سین کیانگ انجام می دهند بلکه تهدید بزرگی برای راهرو مالی پکن- اسلام آباد در ایالت بلوچستان پاکستان نیز هستند.

هیئت بلند پایه چین از مقامات دهلی نو تقاضا خواهد نمود که دست خود را فوری از تأمین مالی و هرگونه همکاری اویغورها در افغانستان بکشد.

این در حالی است که مقامات دولتی هند تا به امروز هیچ سخنی در خصوص ملاقات هیئت بلند پایه چین ابراز ننموده اند.

دولت چین تا به امروز موضوع حمایت هند از تروریست های جنبش اسلامی ترکستان شرقی با مقامات دهلی نو مورد بحث قرار نداده است.

اما رسانه های بین المللی اعلام نموده اند که شواهد مستندی در رابطه با یاری مالی هند به گروه های تروریستی مانند تحریک طالبان پاکستان و جنبش اسلامی ترکستان شرقی در خاک افغانستان وجود دارند.

در حالی که مقامات پکن- اسلام آباد در حال اجرای پروژه های 46 میلیارد دلاری در خاک پاکستان هستند، دولت چین نیز موضوع حمایت دهلی نو از تروریست های مخالف پاکستان را جدی گرفته است.

مقامات چین پیش از این چندین بار تأکید کردند که امنیت شهروندانش که برای پروژه های مختلف راهرو مالی پکن- اسلام آباد به این کشور اعزام شده اند، تأمین کند.

ممنون حسین رئیس جمهور پاکستان چندی پیش در سفر چهار روزه به پکن در گفت وگو با شی جین پینگ رئیس جمهور چین روابط دو جانبه سیاسی، مالی و استراتژیک را آنالیز کرد.

رئیس جمهور پاکستان در این ملاقات مدعی شد که نیروهای امنیتی پاکستان همه مخالفان اویغور را در خاک این کشور نابود نموده است.

وی اضافه کرد: مخالفان اویغور و مرتبط با گروه جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ITIM) دیگر در پاکستان حضور ندارند.

این در حالی است که دولت پکن مخالفان اویغور را مسئول اصلی تنش های ایالت سین کیانگ در چین می داند.

دولت پکن مدعی است که که پایگاه های اصلی این افراد در افغانستان و پاکستان است.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 22 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 655

به "یاری اقتصادی و آموزشی هند به اویغورها؛ چین خواهان توضیحات دهلی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یاری اقتصادی و آموزشی هند به اویغورها؛ چین خواهان توضیحات دهلی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید