جزئیات شاخص و معمالات بورس امروز یکشنبه هفتم دی ماه 99

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، کاهش شاخص کل ادامه دارد و این بار بر خلاف روز های گذشته، شرکت های کوچک هم به فرایند نزولی افتاده اند. در 30 دقیقه ابتدایی معاملات امروز شاخص کل 15 هزار واحد افت نموده و دوباره به مرز یک میلیون و 400 هزار واحدی نزدیک شده است. تا این لحظه شاخص کل 1.06 درصد و شاخص هم وزن 12 صدم درصد کاهش پیدا نموده اند و نماد های فملی، فولاد، اخابر، شتران، خودرو، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل از خود به جا گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معمالات بورس امروز یکشنبه هفتم دی ماه 99

همراهی شرکت های کوچک در فرایند نزولی

به گزارش خبرنگاران، امروز حتی شرکت های کوچک هم به فرایند نزولی افتاده اند. تا جایی که اکثریت نماد های بازار سرمایه قرمزرنگ هستند. از مجموع 298 نماد بورسی معامله شده در ساعات اولیه، 125 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند و 173 نماد در مدار نزولی قرار دارند. در بازار فرابورس شرایط کمی بهتر است. از مجموع 237 نماد فرابورسی معامله شده در ساعات اولیه، 113 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند و شاهد افزایش قیمت سهام در 124 نماد هستیم.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه هفتم دی ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار در ساعات اولیه معاملات نشان می دهد احتمال ادامه دار بودن کاهش شاخص کل تا انتها معاملات ادامه دارد. چراکه اغلب نماد ها به رنگ قرمز درآمده اند و صف فروش دارند. در گروه سرمایه گذاری ها که به لطف حجم بالا معاملات آریان به برترین گروه صنعت تبدیل شده، تنها نماد آریان و سدبیر سبزرنگ هستند و دیگر نماد ها عموما فرایند نزولی دارند. در گروه فلزات اساسی با اینکه نماد های کوچک از جمله فوکا، کیمیا، فباهنر و فخاس شرایط مطلوبی دارند، اما کلیت گروه قرمزرنگ است و شاهد کاهش قیمت سهام در نماد های اصلی فولاد و فملی هستیم. خودرو و ساخت قطعات عموما به صف فروش رسیده اند و شاهد کاهش قیمت سهام خساپا، خگستر، خزر و خرینگ تا پنج درصد هستیم و خودرو هم سه درصد ارزش خود را از دست داده است. محصولات شیمیایی به جز چند نماد از جمله نوری و شگویا عموما فرایند نزولی دارند. بانک ها سراسر قرمزرنگ هستند و دارویی ها به انتها فرایند صعودی خود رسیده اند. در بازار امروز تنها گروه سیمانی ها و ماشین آلات و تجهیزات با رنگ سبز به تابلو آمده اند و لقب قرمزترین گروه به فرآورده های نفتی تعلق می گیرد که در آن سه پالایشگاه ها شپنا، شبندر و شتران صف فروش دارند.

رقابت تنگاتنگ صف های خرید و فروش

آنالیز صف های خرید و فروش پابرجا تا انتها معاملات امروز نشان می دهد حدود 164 نماد که 25 درصد بازار سرمایه را تشکیل می دهند تا انتها بازار در صف خرید باقی ماندند. ارزش این صف ها در مجموع حدود هزار و 730 میلیارد تومان بود. در طرف مقابل صف های فروش تعداد بیشتری داشتند، اما از نظر ارزش کم آوردند. 177 نماد معادل 27 درصد بازار سرمایه تا انتها معاملات شاهد تشکیل صف فروش بودند و مجموع ارزش این صف ها حدود هزار و 200 میلیارد تومان بود.

وآذر؛ سنگین ترین صف خرید بازار

شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان برای دومین روز متوالی در صدر فهرست سنگین ترین صف های خرید نهاده شد. ارزش صف خرید نماد وآذر امروز حدود 187 میلیارد تومان بود. بعد از آن کاما با صف خرید 108 میلیارد تومانی در رتبه دوم قرار داشت و وکبهمن با صف خرید 100 میلیاردی در مقام سوم ایستاد. چخزر، کگهر، رانفوری، خنصیر، ثفارس، سصفها، کبافق، رافزا، دتوزیع و غگیلا از جمله دیگر نماد های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز بودند.

غبهنوش؛ سنگین ترین صف فروش بازار

فروشنده های سهام شرکت بهنوش ایران تمامی ندارند. این نماد برای چندمین روز متوالی سنگین ترین صف فروش را شاهد است که ارزش آن به حدود 100 میلیارد تومان می رسد. غپینو با صف فروش 67 میلیاردی در مقام دوم قرار گرفته است و وتوصا با صف فروش 23 میلیاردی در رتبه سوم ایستاده است. از جمله دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز می توان به انرژی 1، ونیکی، خزر، دی، شاروم و دتولید اشاره نمود.

مرز 1.4 میلیون واحدی بار دیگر به یاری بورس آمد

شاخص کل بورس تهران در انتها معاملات روز یکشنبه هفتم دی ماه، با کاهش چهار هزار و 516 واحدی به رقم یک میلیون و 419 هزار و 52 واحد رسید. در ابتدای معاملات شاخص کل تا نزدیکی مرز 1.4 میلیون واحد پیش رفته بود و بار دیگر این مرز به یاری شاخص کل آمد و بعد از آن شاهد فرایند صعودی در بازار بودیم. هرچند شاخص کل نتوانست به صندلی روز گذشته خود برگردد. امروز نماد های شستا، تاپیکو و نوری بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند و در طرف مقابل وپارس، خودرو، رمپنا و شبندر روی شاخص کل تاثیر منفی گذاشتند. در انتها معاملات امروز شاخص کل 32 صدم درصد و شاخص هم وزن 27 صدم درصد کاهش پیدا کرد که این موضوع نشان می دهد شرکت های کوچک هم در این فرایند نزولی شریک بودند و کلیت بازار کاهشی بود.

نقشه بازار در انتها معاملات روز یکشنبه هفتم دی ماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار در انتها معاملات امروز نشان می دهد فلزات اساسی بیشترین خرید و فروش سهام را شاهد بودند. در این گروه نمادهای سبز و قرمز با هم در رقابت بودند و این گروه فرایند یکسانی نداشت. نمادهای عظیم یعنی فولاد و فملی نزدیک به قیمت روز گذشته به کار خود انتها دادند. شرکت های عظیم محصولات شیمیایی از جمله شگویا، نوری، قرن و تاپیکو فرایند صعودی داشتند و به صف خرید رسیدند. خودرو و ساخت قطعات به جز چند نماد از جمله خپارس، خموتور و خریخت شرایط مساعدی نداشتند و شاهد کاهش قیمت دو تا سه درصدی خودرو و خساپا بودیم. دارویی ها بعد از فرایند صعودی روزهای گذشته امروز به رنگ قرمز درآمدند و اغلب آن با صف فروش به کار خود انتها دادند. بانک ها و موسسات اعتباری هم امروز شرایط خوبی نداشتند و صرفا نمادهای وبصادر و و وبملت نزدیک به قیمت روز گذشته معامله شدند. سرمایه گذاری ها فرایند دوگانه ای داشتند. نمادهایی مثل آریان و گوهران با صف خرید و وتوصا و ونیکی با صف فروش روبرو شدند. پالایشگاه ها بالاخره به فرایند صعودی برگشتند و شاهد افزایش نسبی قیمت سهام شپنا و شبریز بودیم. در بازار امروز گروه محصولات غذایی، سیمانی ها بیمه ها، انبوه سازی ها، زراعت، نهادهای اقتصادی، لاستیک و پلاستیک و ساخت دستگاه ها عموما صف فروش داشتند و از جمله گروه های قرمز بازار امروز بودند. در طرف مقابل از جمله گروه های سبزرنگ می توان به هولدینگ ها، کانه های فلزی و کاشی سرامیک اشاره نمود.

توقف ارزش معاملات در محدوده 19 هزار میلیاردی

معامله گران بورس امروز بیش از 10 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق اقتصادی را در قالب دو میلیون و 143 هزار معامله به ارزش 12 هزار و 836 میلیارد تومان دادوستد کردند. با در نظر دریافت معاملات هفت هزار و 47 میلیارد تومانی فرابورس، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود 19 هزار و 883 میلیارد تومان می رسد. امروز نماد های شستا، برکت، شپنا، خودرو، ولپارس، خساپا و سیتا بیشترین تراکنش را در بورس داشتند و نماد های پرتراکنش فرابورس به ترتیب وسپهر، بپیوند، چخزر، دی، زملارد، بگیلان و آریا بودند.

این گزارش به روزرسانی می گردد...

منبع: فرارو
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1408

به "جزئیات شاخص و معمالات بورس امروز یکشنبه هفتم دی ماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معمالات بورس امروز یکشنبه هفتم دی ماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید