خلق نقدینگی و تورم

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، تورم یک مقوله چند عاملی است. تجربه 50 ساله تورم در کشور نشان می دهد که عمده ترین عامل ایجاد آن خلق نقدینگی است که از دو مجرا ایجاد می گردد. نخست کسری بودجه و تأمین پولی آن است که اثر خود را بر رشد پایه پولی می گذارد. مورد دوم نیز خلق نقدینگی از طریق سیستم بانکی است که ارتباطی با عملکرد دولت ها ندارد اما عامل مهمی است که باید جدی گرفته گردد تا منجر به رشد افسار گسیخته نقدینگی نگردد.

خلق نقدینگی و تورم

پس برای کنترل تورم ابتدا باید به سراغ شبکه بانکی رفت تا ابزارهای خلق پول کنترل گردد. آنچه امروزه باید در فضای اقتصادی به جد مورد توجه قرار بگیرد فعالیت های غیرمولد مثل معاملات مسکن، خودرو، سکه و ارز و حتی سهام است که باعث خلق تسهیلات می شوند. جالب است بدانیم که تنها 8 درصد از تسهیلات ارائه شده از سوی بانک ها به بنگاه های کوچک و میانه اختصاص پیدا می نماید که 40 درصد جی دی پی و 90 درصد اشتغال را تأمین می نمایند.

از سوی دیگر با افزایش تورم دولت به عنوان بزرگ ترین مصرف نماینده خدمات خود بیشترین تأثیر را بر تغییرات تورمی دارد. یعنی افزایش هزینه های دولت نیز معلول تورم است و هزینه های پرسنلی به عنوان یکی از مهم ترین هزینه های دولت از تورم تأثیر می گیرد و به تبع آن کسری بودجه ایجاد می گردد. مدیران اقتصادی برای جبران کسری بودجه باید در پی افزایش درآمد پایدار باشند و از ایجاد هزینه های اضافی ممانعت نمایند. در واقع هزینه های پرسنلی هزینه اضافه محسوب نمی گردد و سیاست کاهش دستمزد کارمندان دولت منجر به کاهش بهره وری شده و هزینه های اجتماعی در پی دارد. در نهایت باید گفت برترین و مؤثرترین راه چاره برای مدیریت تورم، کنترل نظام بانکی و استفاده از اقتصادیات بر درآمد سرمایه است که باعث می گردد در فعالیت های سفته بازانه تشنگی نقدینگی کاهش یابد، بانک ها قدرت خود را در خلق نقدینگی از دست داده و تورم کنترل گردد.

*عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد

منبع: ایران

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 1912

به "خلق نقدینگی و تورم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلق نقدینگی و تورم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید