میراث تاریخی ساوه در سراشیبی نابودی است

به گزارش مجله دکوراسیون کاشیا، به گزارش خبرنگاران، محمود نجفی پیش از ظهر شنبه در بازدید از مسجد جامع و بعضی بناهای تاریخی شهر ساوه گفت: ساوه از شهرهای برخوردار از بناهای تاریخی برجسته در استان مرکزی است که متاسفانه این بناهای ارزشمند مانند مسجد جامع با بیش از یک هزار سال قدمت و بازار تاریخی ساوه از نظر تخصیص بودجه های استانی مورد کم توجهی قرار گرفته اند.

میراث تاریخی ساوه در سراشیبی نابودی است

وی با بیان اینکه این بناهای تاریخی هم اینک در شرایط خوبی قرار ندارند، گفت: بناهای تاریخی شهر ساوه دارای ظرفیت های زیادی در زمینه گردشگری هستند اما در حال حاضر زمینه لازم برای جذب گردشگر در این مجموعه فراهم نیست.

نجفی ادامه داد: حفاظت، صیانت و احیای آثار و بناهای تاریخی و محوطه ها از مهم ترین وظایف میراث فرهنگی است اما مردم ساوه در چند سال اخیر با وجود ظرفیت های زیاد تاریخی ساوه، شاهد اقدامی برای احیای این بناها نبوده اند چنانکه هم اکنون بنای با ارزش مسجد جامع ساوه با خطر ریزش و موریانه زدگی روبرو است.

عضو شورای شهر ساوه ابراز داشت: ساوه در زمینه تاریخی و فرهنگی از پیشینه با ارزشی برخوردار است و با برنامه ریزی و استفاده مناسب از ظرفیت ها و پتانسیل موجود در زمینه گردشگری در این شهر می توان به نتایج مطلوبی در بحث توسعه صنعت گردشگری در آن دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به عبور سالانه صدها هزار نفر مسافر نقاط مختلف کشور از این شهرستان گفت: باید با معرفی بناهای تاریخی و باستانی و جاذبه های گردشگری منطقه زمینه توقف مسافران را در این شهرستان مهیا کنیم.

این مسئول افزود: توسعه زیرساخت های بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی فرهنگی، نقش مهمی در جذب بیشتر گردشگران دارد و تا به امروز در ساوه این اتفاق رخ نداده به طوری که هم اکنون مسجد جامع ساوه از حداقل امکانات برای جذب گردشگر محروم است.

بناهای تاریخی پتانسیل فرهنگی هر منطقه هستند

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ساوه نیز در این بازدید گفت: نگاه شورای شهر و شهرداری، هویت بخشی به بناهای تاریخی شهر ساوه است و میراث تاریخی شهر ساوه باید از این شرایط بغرنج نجات یابد.

هاشم زال اضافه نمود: حفظ بناهای تاریخی یک وظیفه ملی است، چرا که از گذشتگان به ما رسیده و ما نیز باید آن را حفظ نموده و به دست نسل های آینده بسپاریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ساوه خاطرنشان ساخت: همچنین ضروری است با فضاسازی مناسب از این پتانسیل تاریخی شهر در جهت انجام امور فرهنگی استفاده شود.

کمبود اعتبارات مانع حفظ و بازسازی میراث تاریخی است

علی اکبر صدیف، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه نیز کمبود اعتبارات را مهترین مانع برای بازسازی و احیای بناهای تاریخی دانست و گفت: بازسازی و مرمت بناهای تاریخی احتیاجمند اعتبارات قابل توجه است و این در حالی که اعتبارت استانی موجود جوابگوی این احتیاجها نیست.

وی بیان نمود: هم اینک با وجود بیش از دو هزار بنای تاریخی در استان مرکزی، اعتبارات استان برای حفظ و مرمت این بناها کمتر از 40 میلیارد ریال است که قطعا این اعتبارات جوابگوی احتیاج بناهای تاریخی نیست.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساوه گفت: قدمت مسجد جامع ساوه به عنوان قدیمی ترین مسجد استان که در سال 1310 به ثبت ملی رسیده به قرن سه هجری و دوران آل بویه باز می شود که از چند سال گذشته در نوبت ثبت جهانی قرار گرفته و باید بازسازی و برای ثبت در فهرست آثار تاریخی جهانی آماده شود.

به گفته صدیف، در صورت ثبت این مسجد تاریخی در فهرست آثار جهانی بسیاری از مسائل برای احیای آن برطرف خواهد شد.

علاوه بر مسجد جامع ساوه تعدادی از آثار تاریخی ساوه مانند بازار چهار سوق، بازار تاریخی و... به دلایل کم توجهی در حال تخریب هستند و بناهای تاریخی این شهر که اغلب در مرکز شهر قرار دارند به علت کم توجهی به یکی از بدمنظرترین مناطق شهری تبدیل شده اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: kashia.ir شناسه مطلب: 784

به "میراث تاریخی ساوه در سراشیبی نابودی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث تاریخی ساوه در سراشیبی نابودی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید